آنونس رسمی فیلم «مست عشق» رونمایی شد + فیلم تصویرسازی دیجیتال حسن روح‌الامین برای شعر رهبر معظم انقلاب + عکس مجموعه ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

باید ‌ها و نبایدهای سینمای انقلابی در نشست «عدالت و سینما» در مشهد

  • کد خبر: ۱۳۱۱۹۵
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
باید ‌ها و نبایدهای سینمای انقلابی در نشست «عدالت و سینما» در مشهد
در جلسه‌ای با عنوان «عدالت و سینما» که عصر روز گذشته، ۲ آبان، در منزل مرحوم حاج حیدر رحیم پور ازغدی به عنوان یکی از پایگاه‌های جوانان انقلابی مشهد برگزار شد، «هادی حاجتمند» کارگردان و مستندساز مشهدی به بیان باید‌ها و نباید‌های سینمای انقلابی پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، حاجتمند در ابتدای سخنان خود با اشاره به دیدار چند سال پیش رهبر انقلاب اسلامی با جمعی از کارگردانان و سینماگران انقلابی گفت: ایشان در آن جلسه بر ضرورت پرداختن مجموعه‌های جوان انقلابی در حوزه سینما تاکید کردند و ضمن بیان ضرورت فعالیت هایی مثل مطالعه کتاب و رمان تاکید کردند: این که ما پنجه در پنجه آمریکا انداخته ایم، میدان آن سینما است و لذا ضروری است شما هم در سینما بمانید و کار کنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیان برخی نقاط ضعف مهم در سینمای ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش زیادی از بدنه سینمای حال حاضر با نگاهی از بالا به پایین به مردم ایران نگاه می‌کنند و سینما برای آنها صرفا محیط کسب و کار است. این بدنه علاقه‌ای به آنچه که ما آن را «ارزش» می‌دانیم ندارد. چه برسد به این که توقع داشته باشیم گرهی از مشکلات باز کنند.

حاجتمند افزود: از چنین افرادی نمی توان توقع داشت که «عدالت اجتماعی» را فریاد بزنند و آنچه را که از آن به عنوان «عدالت» نام می برند به شوخی شباهت دارد. مسئله چنین افرادی حتی «ایران» هم نیست و صرفا برای آنها منافع و مطامع مادی مطرح است.

درخشش جوانان انقلابی در ساخت مستند

این کارگردان سینما در ادامه سخنان خود با اشاره به رشد جریان جوانان حزب اللهی در ساخت مستند خاطرنشان کرد: جوانان حزب اللهی با جرات و جسارت در زمینه ساخت مستند گام برداشتند و از سوی دیگر در ساخت مستند، توانستند درک خوبی از «فرم» داشته باشند. لذا توانستند در ساخت مستند پیشتاز شوند و در جشنواره هایی مانند سینما حقیقت، درخشش جدی داشته باشند. اما در سینمای داستانی هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارند.

تاکید بر تقویت تربیت کارگردان و نویسنده در جریان انقلابی

حاجتمند در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت نقش کارگردانی گفت: بازیگر بر اساس نظر و اندیشه کارگردان کار می‌کند و شاید تا زمانی که بتوانیم در جریان حزب اللهی به بازیگران خوب برسیم هم زمان زیادی نیاز داشته باشیم. باید توجه کنیم که در این میان، نقش نویسنده و کارگردان بسیار مهم است. البته جوانان لازم است حتی بیشتر از آن که فرم سینما را بخوانند، ابتدا اندیشه دینی و فلسفه و جامعه شناسی را بخوانند و در کنار آن، در مورد فرم هم مطالعه داشته باشند. فیلمساز باید به جای این که خروجی دانشکده هنر باشد، خروجی دانشکده های علوم انسانی باشد.

وی افزود: متاسفانه نهادهای سیاست‌گذار در زمینه های فرهنگی و هنری هم نقشه فرهنگی روشن و مشخصی ندارند. از سوی دیگر، نگاه کمی مدیران و متولیان حوزه سینما نیز موجب می‌شود که از کیفیت کارها کاسته شود. مدیران موظفند نقشه کلی سیایت فرهنگی کشور و به صورت خاص، نقش و جایگاه سینما در آن را به درستی ترسیم کنند.

حاجتمند تاکید کرد: در حال حاضر عرصه سینما و تلویزیون و به خصوص استفاده از صدا و سیما از جمله فرصت‌های مهمی است که جوانان انقلابی باید در آن نقش آفرینی کنند.

نقش منتقدان بسیار اهمیت دارد؛ برای تربیت منتقد برنامه ای نداشته ایم

این کارگردان سینما در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش مهم منتقدان در رشد و بالندگی سینمای انقلابی خاطرنشان کرد: حضور جریان منتقدان بسیار خوب است و آنها هستند که می توانند نگاه نسبت به نگاه اغواگرانه و متحیرکننده سینما به مردم آگاهی ببخشند. منتقد خوب و متعهد می‌تواند پله انتخاب مخاطب را بالا ببرد و ذائقه او را تنظیم کند.

وی افزود: البته در زمینه پرورش منتقد در جریان انقلابی و حزب اللهی ضعف داریم. نیاز به مطالعه و فیلم دیدن داریم و می‌بایست فعالان فرهنگی از فرصت‌های موجود بهتر استفاده کنند. البته این نقیصه نیز وارد است که برای پرورش منتقد و جایگاه متتقدان نیز در ایران ساز و کار درست و روشنی نداشته‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->