فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

باید ‌ها و نبایدهای سینمای انقلابی در نشست «عدالت و سینما» در مشهد

  • کد خبر: ۱۳۱۱۹۵
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
باید ‌ها و نبایدهای سینمای انقلابی در نشست «عدالت و سینما» در مشهد
در جلسه‌ای با عنوان «عدالت و سینما» که عصر روز گذشته، ۲ آبان، در منزل مرحوم حاج حیدر رحیم پور ازغدی به عنوان یکی از پایگاه‌های جوانان انقلابی مشهد برگزار شد، «هادی حاجتمند» کارگردان و مستندساز مشهدی به بیان باید‌ها و نباید‌های سینمای انقلابی پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، حاجتمند در ابتدای سخنان خود با اشاره به دیدار چند سال پیش رهبر انقلاب اسلامی با جمعی از کارگردانان و سینماگران انقلابی گفت: ایشان در آن جلسه بر ضرورت پرداختن مجموعه‌های جوان انقلابی در حوزه سینما تاکید کردند و ضمن بیان ضرورت فعالیت هایی مثل مطالعه کتاب و رمان تاکید کردند: این که ما پنجه در پنجه آمریکا انداخته ایم، میدان آن سینما است و لذا ضروری است شما هم در سینما بمانید و کار کنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیان برخی نقاط ضعف مهم در سینمای ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش زیادی از بدنه سینمای حال حاضر با نگاهی از بالا به پایین به مردم ایران نگاه می‌کنند و سینما برای آنها صرفا محیط کسب و کار است. این بدنه علاقه‌ای به آنچه که ما آن را «ارزش» می‌دانیم ندارد. چه برسد به این که توقع داشته باشیم گرهی از مشکلات باز کنند.

حاجتمند افزود: از چنین افرادی نمی توان توقع داشت که «عدالت اجتماعی» را فریاد بزنند و آنچه را که از آن به عنوان «عدالت» نام می برند به شوخی شباهت دارد. مسئله چنین افرادی حتی «ایران» هم نیست و صرفا برای آنها منافع و مطامع مادی مطرح است.

درخشش جوانان انقلابی در ساخت مستند

این کارگردان سینما در ادامه سخنان خود با اشاره به رشد جریان جوانان حزب اللهی در ساخت مستند خاطرنشان کرد: جوانان حزب اللهی با جرات و جسارت در زمینه ساخت مستند گام برداشتند و از سوی دیگر در ساخت مستند، توانستند درک خوبی از «فرم» داشته باشند. لذا توانستند در ساخت مستند پیشتاز شوند و در جشنواره هایی مانند سینما حقیقت، درخشش جدی داشته باشند. اما در سینمای داستانی هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارند.

تاکید بر تقویت تربیت کارگردان و نویسنده در جریان انقلابی

حاجتمند در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت نقش کارگردانی گفت: بازیگر بر اساس نظر و اندیشه کارگردان کار می‌کند و شاید تا زمانی که بتوانیم در جریان حزب اللهی به بازیگران خوب برسیم هم زمان زیادی نیاز داشته باشیم. باید توجه کنیم که در این میان، نقش نویسنده و کارگردان بسیار مهم است. البته جوانان لازم است حتی بیشتر از آن که فرم سینما را بخوانند، ابتدا اندیشه دینی و فلسفه و جامعه شناسی را بخوانند و در کنار آن، در مورد فرم هم مطالعه داشته باشند. فیلمساز باید به جای این که خروجی دانشکده هنر باشد، خروجی دانشکده های علوم انسانی باشد.

وی افزود: متاسفانه نهادهای سیاست‌گذار در زمینه های فرهنگی و هنری هم نقشه فرهنگی روشن و مشخصی ندارند. از سوی دیگر، نگاه کمی مدیران و متولیان حوزه سینما نیز موجب می‌شود که از کیفیت کارها کاسته شود. مدیران موظفند نقشه کلی سیایت فرهنگی کشور و به صورت خاص، نقش و جایگاه سینما در آن را به درستی ترسیم کنند.

حاجتمند تاکید کرد: در حال حاضر عرصه سینما و تلویزیون و به خصوص استفاده از صدا و سیما از جمله فرصت‌های مهمی است که جوانان انقلابی باید در آن نقش آفرینی کنند.

نقش منتقدان بسیار اهمیت دارد؛ برای تربیت منتقد برنامه ای نداشته ایم

این کارگردان سینما در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش مهم منتقدان در رشد و بالندگی سینمای انقلابی خاطرنشان کرد: حضور جریان منتقدان بسیار خوب است و آنها هستند که می توانند نگاه نسبت به نگاه اغواگرانه و متحیرکننده سینما به مردم آگاهی ببخشند. منتقد خوب و متعهد می‌تواند پله انتخاب مخاطب را بالا ببرد و ذائقه او را تنظیم کند.

وی افزود: البته در زمینه پرورش منتقد در جریان انقلابی و حزب اللهی ضعف داریم. نیاز به مطالعه و فیلم دیدن داریم و می‌بایست فعالان فرهنگی از فرصت‌های موجود بهتر استفاده کنند. البته این نقیصه نیز وارد است که برای پرورش منتقد و جایگاه متتقدان نیز در ایران ساز و کار درست و روشنی نداشته‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->