فاطمه غلامی | شهرآرانیوز؛ «صبح زود برای انجام کارهای بانکی به یکی از شعب بانکی در بولوار پیروزی مشهد مراجعه کردم. ساعت از ۷:۱۵ صبح هم گذشت، اما کرکره بانک بالا نرفت. باوجود اینکه متصدیان باجهها پشت میز کار خود بودند، رسما بانک هنوز کار خود را شروع نکرده بود. چرا برخی از بانکها در شهر سر ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه کار خود را آغاز نمیکنند تا مردم این قدر علاف نشوند؟»
«من یک معلم هستم و باید از ۷ صبح تا ساعت یک بعدازظهر سر کلاس درس حضور داشته باشم. خیلی وقتها به دلیل سؤالات دانش آموزان بیشتر از بازه زمانی موظفی در مدرسه هستم، اما از زمانی که تغییر ساعتهای کاری برای بازگشایی مدارس اعمال شده است، انگار کارمندان بانک ساعات فعالیتشان کمتر از سایر کارکنان دولت است. امروز کار بانکی داشتم و به یکی از شعب بانک دولتی در میدان شهدا مراجعه کردم. کارکنان از ساعت ۷:۳۰ صبح کار خود را شروع کردند. این در حالی است که حتی پنجشنبهها هم یک ساعت کمتر از سایر کارمندان فعالیت دارند.»
«روز گذشته به یکی از شعب بانکی در چهارراه صارمی (هاشمیه) مراجعه کردم و بیش از دو ساعت معطل ماندم تا کارم راه بیفتد. از شش باجه فقط دو باجه فعال بودند و تعداد زیادی از شهروندان در صف بودند تا نوبتشان شود. چرا نظارتی بر کار بانکها نیست؟»
«معطلی شهروندان پشت درهای بسته بانک» عبارت آشنایی برای فعالیت کارکنان شبکه بانکیای است که این روزها با موضوع تغییر ساعات کار ادارات استان نمود بیشتری پیدا کرده است. از ابتدای مهرماه و با شروع سال تحصیلی با ابلاغ دستورالعمل استانداری خراسان رضوی به ادارات، موضوع تغییر ساعات کاری کارکنان دولت با هدف روان سازی ترافیک و تزریق تدریجی تردد خودروها به شبکه معابر شهر اجرایی شد. براین اساس ساعت شروع کار ادارات ۸ لغایت ۱۵ و آغاز کار کارکنان شبکه بانکی ۶:۳۰ صبح تعریف شد، اما آنچه در این میان گلایه شهروندان را به همراه داشته است قرار گرفتن پشت درهای بسته بانکها باوجود آغاز به کار در ساعت ۶:۳۰ صبح است.
شروع دیرهنگام فعالیت برخی از شعب بانکی و اختصاص برخی از متصدیان باجهها در داخل برخی شعب به امور مشتریان خاص یا برنامههای معمول داخل شعبه که از دیرباز گلایه شهروندان را به همراه داشته است، این روزها با ابلاغ دستورالعمل جدید تغییر ساعات کار کارکنان دولت، موج جدیدی از نارضایتیها را به همراه داشته است؛ نارضایتیهایی که جنس متفاوتی به خود گرفته است و بر آغاز نشدن به موقع کار بانکها مطابق با ابلاغیه جدید دلالت دارد.
تعدادی از پیامکهای مردمی رسیده به ستون حرف مردم درباره نارضایتی از وضعیت بازگشایی و آغاز به کار شبکه بانکی باعث شد این موضوع را از دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی پیگیر شویم.
دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی دراین باره میگوید: به موجب دستورالعمل «کمیته پایش طرح زمان بندی آغاز فعالیتهای روزانه شهر مشهد» تنها چند بانک مصوبات مورخ ۶/۷/۱۴۰۱ شورای هماهنگی ترافیک استان (همتا) را رعایت نکرده بودند که از طریق شورای هماهنگی بانکهای استان مراتب برای رعایت مصوبات استانداری به آنها ابلاغ شد.
حمید صفایی نیکو بیان میکند: طبق مصوبه مذکور ساعت حضور کارکنان بانکها در شهر مشهد ۶:۳۰ و ساعت ارائه خدمات به مشتری ساعت ۷ تعیین شده است.
دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی ادامه میدهد: طبق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، ساعت کار موظف کارکنان دولت ۴۴ ساعت در هفته است که این موضوع درباره کارکنان بانکها نیز صادق است و اجرا میشود.
او ادامه میدهد: ساعت کاری روزانه بانکها در روزهای عادی قبل از ابلاغ، ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه بوده است که استثنائا این ساعت کار در روزهای پنجشنبه یک ساعت کمتر است. درعین حال شش ساعت یک روز کاری درِ بانک کاملا باز و امکان حضور مشتریان فراهم است.
صفایی نیکو بیان میکند: ممکن نبودن استخدام نیروی جدید توسط بانکها به دلیل سیاست کوچک سازی شبکه بانکی و همچنین توسعه روزافزون بانک داری الکترونیکی یکی از دلایل کمبود نیرو در بانک هاست که عموما با نارضایتی شهروندان همراه است.
او میگوید: بخشی از وظایف بانک داران، از قبیل کارسازی چکهای واگذاری مشتریان و قبول چکهای سایر بانکها و همچنین تکمیل و کارسازی پروندههای تسهیلاتی مشتریان و ...، بدون حضور مشتریان، ولی در محل باجه ها انجام میشود؛ بنابراین اگر نیرویی پشت باجه قرار دارد و پاسخ مشتری را نمیدهد، دلیل بر بیکاری وی نیست.
این مقام مسئول اظهار میکند: علاوه بر رؤسای شعب که مسئول مستقیم نظارت بر عملکرد کارکنان هستند، واحد بازرسی نیز در همه بانکها موضوع عملکرد کارکنان و نحوه برخورد آنها را رصد میکند. همچنین سازمانهای نظارتی از قبیل سازمان بازرسی کل کشور و... نیز بر عملکرد بانکها نظارت دارند؛ درعین حال شهروندان میتوانند گلایه خود را به شورای هماهنگی بانکهای استان ارائه دهند.