کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳
سرخط خبرها

تلفن همراه روی خط رکود

  • کد خبر: ۱۳۱۹۷۳
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
تلفن همراه روی خط رکود
کاهش ۳۵ درصدی تقاضا برای خرید تلفن همراه در بازار مشهد قیمت برخی گوشی‌ها را تا ۱۰ درصد کاهش داده است.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ رکود و کاهش ۳۵ درصدی تقاضا در دو ماه اخیر مَخلص کلام فروشندگان تلفن همراه در مشهد بود. از بازار راضی نبودند و می‌گفتند دخلشان با خرجشان جور نمی‌شود. معمولا در الاکلنگ بازار به دنبال کاهش تقاضا می‌توانیم در انتظار افت قیمت هم باشیم که تلفن همراه و تبلت نیز از این قاعده مستثنا نیستند و آن طور که کسبه می‌گویند، رکود بازار میانگین قیمت‌ها را در ماه اخیر یا ثابت نگه داشته یا از آن کاسته است.

البته چند تلفن همراه رده‌بالا هستند که همیشه نمودار قیمتشان صعودی است، اما میانگین قیمت بیشتر تلفن‌های همراه تا ۱۰ درصد کاهشی بوده است. آغاز سال تحصیلی امسال برای بازار تلفن همراه با رونق همراه نبود. چون با حضوری‌شدن مدارس، دیگر تهیه تلفن همراه و تبلت هوشمند برای گذراندن یک سال تحصیلی لازم نیست. کاهش قدرت خرید مردم، اشباع کالا در بازار و ترخیص کالا‌های انبارشده در گمرک، فیلترینگ و کاهش دسترسی به برخی نرم افزار‌ها و... از دلایل مهم کاهش تقاضا برای خرید تلفن همراه در بازار است.

تلفن همراه در سال‌های گذشته به یکی از کالا‌های اساسی در سبد خانوار تبدیل شده و حال و روز بازارش برای خیلی‌ها مهم است. به همین دلیل برای بررسی آخرین وضعیت آن به بازار فروش تلفن همراه در خیابان‌های احمدآباد و صاحب الزمان (عج) مشهد سری زدیم. همان‌طور که گفتیم، به گفته کاسبان تقاضا تا ۳۰ درصد کاهش داشته، اما میزان کاهش میانگین قیمت در یک ماه گذشته در میان انواع تلفن‌های همراه متفاوت بوده است.

مثلا سامسونگ مدل Galaxy A۳۲ حدود ۶ درصد، شیائومی مدل redmi note۱۱ حدود ۷ درصد، سامسونگ مدل A۰۳s حدود ۳ درصد و آیفون ۱۱ حدود ۶ درصد کاهش داشته است. البته بیشتر تلفن‌های همراه برند آیفون و برخی رده‌بالا‌های برند‌های دیگر تا حدودی افزایش قیمت داشته‌اند.

میان رده‌ها در صدر فروش

مجید مروی یکی از عمده‌فروشان تلفن همراه در خیابان احمد آباد است. پله‌های خلوت پاساژ را پایین می‌رویم تا با او که قبلا در حوزه واردات گوشی نیز فعالیت داشته است، گفتگو کنیم. «فروش روزانه ما به یک‌سوم روز‌های خوب رسیده است.» مروی حرف هایش را در پاسخ به سؤال ما از اوضاع و احوال بازار با این جمله آغاز می‌کند و می‌افزاید: اگر روزی دوازده گوشی می‌فروختیم، اکنون به چهارتا رسیده است، آن هم بیشتر میان‌رده‌ها و تلفن‌های همراه ارزان قیمت.

کاهش تقاضا در یک ماه گذشته قیمت‌ها را در برخی تلفن‌های همراه تا ۱۰ درصد کاهش داده است. او همچنین می‌گوید: بیشتر تقاضای بازار در این روز‌ها مربوط به تلفن‌های همراه میان رده و پایین رده است.
شنیده‌های مروی حاکی از آن است که اکنون ارزی برای واردات گوشی تلفن همراه داده نمی‌شود، اما بازار از کالا اشباع شده است. چون حجم زیادی از گوشی در گمرک وجود دارد که در حال ترخیص است.

بدیعی، یکی دیگر از فروشندگان تلفن همراه در خیابان احمدآباد، از کاهش ۳۵ درصدی فروش می‌گوید و ادامه می‌دهد: مردم دست نگه داشته اند. چون نمی‌توانند آینده بازار را درست پیش‌بینی کنند. از طرفی قدرت خرید مردم روزبه‌روز کم می‌شود و همین باعث حذف بسیاری کالا‌ها از سبد خرید خانوار شده است. آن‌ها ترجیح می‌دهند تلفن همراهشان را تا حد امکان تعمیر کنند و اگر مجبور به خرید شوند، معمولا تقاضا در بازه قیمتی ۵ تا ۷ میلیون تومان و مربوط به تلفن‌های همراه پایین رده یا میان رده‌های ارزان قیمت است.

او در پاسخ به اینکه قیمت تلفن‌های همراه چقدر کاهشی بوده است، می‌گوید: مثلا تلفن‌همراه ۴۰ میلیون تومانی ۳۷ میلیون تومان شده، یا یکی از مدل‌های سامسونگ از ۷ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان به ۶ میلیون‌و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

دردسر‌های فروش

افشین اکبری، رئیس پیشین اتحادیه فروشندگان تلفن همراه که اکنون یکی از فعالان این بازار است، از کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی میزان فروش تلفن همراه به‌علت افت تقاضا در یک ماه اخیر می‌گوید. او می‌افزاید: برخی بی‌‎ثباتی‌ها باعث می‌شود که کسبه و مردم در خرید و فروش دست نگه دارند و فعالیت‌های اقتصادی کم شود.

خیلی از کسانی که کسب‌وکار‌هایی در زمینه تلفن همراه داشتند، این روز‌ها از تب و تاب ارتقای تلفن همراه افتاده اند. اکنون بیشتر مردم به‌دنبال خرید فیلترشکن هستند که مناسب نیست و گرفتاری‌هایی جدید برایشان درست می‌کند. البته ما نیز در حوزه ارتباط با خارج از کشور برای رد و بدل کردن فهرست‌های خرید و فروش دچار دردسر‌هایی شده‌ایم که البته سعی می‌کنیم از طریق سایت‌ها و ایمیل و... آن را مدیریت کنیم.

اول تعمیرات، بعد خرید

حتما دیده‌اید که بیشتر فروشگاه‌های تلفن همراه در کنار فروش تلفن همراه، تعمیرات هم قبول می‌کنند. از فعالان این حوزه در خیابان‌های صاحب الزمان (عج) و احمدآباد درباره وضعیت تعمیرات پرسیدیم و پاسخ‌های مشابهی دریافت کردیم. با وجود گرانی قطعات تلفن همراه، باز هم مردم تاجایی که امکان داشته باشد، تلفن همراهشان را تعمیر می‌کنند و تا مجبور نباشند، سراغ خرید نمی‌روند. همچنین به گفته فعالان این حوزه، بازار لوازم جانبی هم این روز‌ها مثل خیلی از بازار‌های دیگر تعریفی ندارد و سوت و کور است.

احسان‌الدین تقی زاد ه، رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی، رکود در بازار تلفن همراه را تأیید می‌کند و می‌گوید: بازار تلفن همراه مانند بسیاری از بازار‌های دیگر در رکود است. چون مردم دست نگه داشته اند تا ببینند اوضاع اقتصادی مانند نرخ ارز به کدام سو می‌رود. البته مردم به‌اشتباه تصور می‌کنند که قیمت تلفن همراه به نرخ ارز آزاد بستگی دارد، درصورتی‌که این‌طور نیست و واردات تلفن همراه با نرخ ارز نیمایی است.
وی می‌افزاید: تقاضا کاهشی بوده است، اما ما در عرضه کالا هیچ مشکلی نداریم و میانگین قیمت تلفن همراه در یک ماه اخیر کاهشی بوده است.

او درباره وضعیت واردات تلفن‌های همراه پرچم‌دار و بیش از ۶۰۰ دلار نیز می‌گوید: تلفن‌های همراه پرچم‌دار و گروه کالایی خاص باید از سوی صادرکنندگان خشکبار و با ارز صادراتی آن‌ها وارد شود، با اینکه تخصص این کار با وارد کنندگان تلفن همراه است؛ بنابراین باید اصلاحاتی انجام شود تا به‌جای اینکه صادرکننده‌ها تلفن همراه وارد کنند و به فعالان این حوزه بفروشند، ارز صادراتی در اختیار وارد کنندگان تلفن همراه قرار گیرد تا آن‌ها خود واردات را انجام دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->