دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی:

از ۲ هزار و ۶۰۸ فرصت شغلی در خراسان رضوی، بیش از ۸۰۰ فرصت محقق شده

  • کد خبر: ۱۳۳۱۸
  • ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
از ۲ هزار و ۶۰۸ فرصت شغلی در خراسان رضوی، بیش از ۸۰۰ فرصت محقق شده
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی اشتغالزایی کسب و کارهای خرد در خراسان رضوی ۲ هزار و ۶۰۸ فرصت شغلی است که از این تعداد ۸۲۴ فرصت محقق شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی تاکنون ۱۶۵ کسب و کار خرد یا فعالیت اقتصادی در روستاهای این استان ایجاد و در سامانه رصد عملکرد معین‌های اقتصادی ثبت و مورد تایید فرماندار و گروه کارشناسی این نهاد قرار گرفته است.

علی اکبر لبافی افزود: ۱۴۲ معین اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در راستای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی شکل گرفت که از این میزان سه درصد مربوط به بخش موسسات عمومی و غیردولتی، ۹۵ درصد مربوط به بخش خصوصی و ۲ درصد مربوط به بخش دولتی است.

لبافی وظایف معین‌های اقتصادی را مطالعه و جمع آوری اطلاعات اقتصادی و فرهنگی کامل منطقه و تهیه الگوی پیشرفت، توانمندسازی و تعریف پروژه و ایجاد صندوق‌های خرد در روستاها، اعتمادسازی و آموزش، عملیاتی کردن و اجرای پروژه‌ها، پایش و نظارت و پایدارسازی، برنامه‌ریزی و ایجاد شبکه‌های ارتباطی تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده برشمرد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: معین‌های اقتصادی، تمام شهرستان‌های استان به جز «باخرز» را زیرپوشش قرار داده‌اند و گستره پوشش آنها به حدی است که در برخی شهرستان‌ها مانند «مه‌ولات» به ازای هر روستا یک معین اقتصادی فعالیت دارد.

وی افزود: ۹۶ درصد روستاهای این استان در صورت اجرای مندرجات تفاهمنامه‌ها و نظارت فرمانداران، زیرپوشش معین‌های اقتصادی قرار می‌گیرند.

لبافی ادامه داد: براساس آخرین اطلاعات، ۶۲۴ پروژه کسب و کار خرد توسط ۴۹ معین اقتصادی در ۲۶ شهرستان در سامانه عملکرد معین‌های اقتصادی این نهاد ثبت شده است.

وی گفت: از این تعداد پروژه کسب و کار، ۱۶۵ فعالیت اقتصادی یا کسب و کار توسط گروه کارشناسی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی تایید شده، ۹۶ کسب و کار توسط فرمانداران تایید شده، اما هنوز به تایید کارشناسان نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی نرسیده، ۶۶ کسب و کار هنوز توسط فرمانداران بررسی نشده و ۲۹۷ کسب و کار به دلیل نواقص موجود به معین‌های اقتصادی برگشت داده شده است.

وی افزود: از مجموع ۶۲۴ کسب‌وکار ثبت‌شده در سامانه، ۲۵ درصد در بخش صنعت، ۳۹ درصد در بخش کشاورزی و دامداری و دامپروری، ۱۱ درصد در بخش گردشگری و صنایع‌دستی، ۱۶ درصد در بخش خدمات و مابقی نیز در سایر بخشهاست.

لبافی ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در ۶۲۴ طرح یا کسب و کار خرد و متوسط، حدود ۳۷۸ میلیارد تومان است.

وی گفت: تاکنون ۸۷ حساب سپرده توسعه روستایی توسط ۱۱ معین اقتصادی با سه هزار و ۱۹۳ نفر عضو در روستاهای استان ایجاد شده که از این تعداد، ۳۳ حساب سپرده سرمایه‌گذاری به تعداد یک‌هزار و ۱۸۸ عضو با ۲۸۴ میلیون تومان به تایید گروه کارشناسی رسیده است.

وی افزود: براساس ارزیابی‌های انجام گرفته، شهرستان‌های درگز، رشتخوار، سبزوار، طرقبه شاندیز و تربت‌حیدریه، پنج شهرستان برتر از نظر عملکرد در طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی بوده‌اند و شهرستان چناران هم در این رده‌بندی پایین ترین رتبه را دارد.

طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، طرحی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در سایه تعامل ارکان حاکمیتی با فعالان بخش خصوصی است که توسط استاندار خراسان رضوی طراحی و به عنوان اصلی‌ترین برنامه عملیاتی وی در این استان از دی ماه سال گذشته تاکنون به اجرا درآمده است. شکل‌گیری نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه‌های این طرح است.

نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی با هدف استفاده موثر و کارآمد از ظرفیت‌های موجود نظام در هر سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه نهادهای عمومی شامل ائمه جمعه و بخش غیردولتی به منظور ایجاد هم افزایی و هماهنگی بیشتر در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و کاهش بوروکراسی اداری به استناد ظرفیت‌های قانونی موجود تشکیل شده است.

ساختار نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی متشکل از دبیر نهاد، معین‌های اقتصادی و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی است و در تعامل با اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی قرار دارد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->