شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)
سرخط خبرها

انسجام ساختار شهر مشهد با تصویب طرح‌های تفصیلی

  • کد خبر: ۱۳۳۷۷۰
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
انسجام ساختار شهر مشهد با تصویب طرح‌های تفصیلی
موضوع تصویب و ابلاغ طرح‌های تفصیلی در دستور‌کار دو شورای پنجم و ششم شورای شهر مشهد قرار داشته و مدیریت شهری با جدیت به‌دنبال اجرای این طرح‌هاست؛ زیرا با ابلاغ طرح‌های تفصیلی جدید و اجرای آن، شهرسازی و نحوه پاسخ‌گویی به شهروندان با شرایط جدید به‌روزرسانی خواهد شد و مبنای کار، تصمیمات موردی یا قوانین قبلی نخواهد بود.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز، پیش از این، شهردار مشهد وعده کرده بود که تا پایان سال، قفل طرح‌های تفصیلی در همه پهنه‌های شهر باز خواهد شد و دراین‌راستا با همراهی مدیریت شهری، استانداری خراسان‌رضوی، اداره‌کل راه‌وشهرسازی و دیگر بخش‌های مرتبط، در یک ماه اخیر، اقدامات مناسبی برای طرح‌های تفصیلی انجام شده است.

چند‌روز پیش، برخی طرح‌های تفصیلی مشهد به تصویب کمیسیون ماده‌۵ استانداری رسید و بنا به گفته معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه‌وشهرسازی خراسان‌رضوی، آخرین طرح باقی‌مانده از مجموع هفت‌طرح تفصیلی مشهد، این هفته (احتمالا امروز) برای تصویب در جلسه کمیسیون ماده‌۵ مطرح می‌شود تا پرونده طرح‌های تفصیلی شهرمان در کمیسیون ماده‌۵ بسته و فرایند ابلاغ این طرح‌ها آغاز شود. البته مشهد علاوه‌بر‌این هفت‌طرح تفصیلی، طرح حریم رضوی را هم دارد که این طرح قبلا ابلاغ و اجرایی شده است.

تصویب ۳ طرح در دوره پنجم

بهاره بزرگمهر، معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه‌وشهرسازی خراسان‌رضوی، در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه پس از ابلاغ طرح جامع سوم شهر مشهد در سال ۹۵، انتظار می‌رفت بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهر صورت گیرد، افزود: با‌وجود امضای تفاهم با شورای پنجم مشهد، همکاری برای بررسی و تصویب این طرح‌ها در آن زمان صورت نپذیرفت و در ماه‌های پایانی فعالیت شورای پنجم، سه‌طرح از هشت‌طرح تفصیلی شهر، یعنی طرح‌تفصیلی جنوب‌غرب، طرح تفصیلی حریم حریم‌رضوی و طرح تفصیلی جنوب شرق به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی جنوب‌غرب مشهد در تاریخ ۱۷‌دی سال‌۹۹ مصوب شد، ادامه داد: این طرح در تاریخ نهم شهریور ۱۴۰۰ ابلاغ شد. همچنین در جلسه ۲۳ بهمن سال ۹۹ کمیسیون ماده ۵، طرح تفصیلی حریم حرم مطهر رضوی (منطقه ثامن) به تصویب رسید و در‌نهایت این طرح کشوری در تاریخ دوازدهم مرداد سال ۱۴۰۰ از‌سوی استاندار وقت خراسان‌رضوی ابلاغ شد.
به گفته بزرگمهر پس‌از تصویب و ابلاغ دو طرح گفته‌شده، طرح تفصیلی جنوب‌شرق مشهد در اردیبهشت سال‌۱۴۰۰ به تصویب کمیسیون ماده‌۵ رسید که این طرح نیز در تاریخ یکم آبان امسال برای ابلاغ ارسال شده است.

اهتمام ویژه مدیریت شهری مشهد به تصویب طرح‌های تفصیلی

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه‌وشهرسازی خراسان‌رضوی در ادامه با بیان اینکه با آغاز‌به‌کار دوره جدید شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد، اهتمام ویژه‌ای از‌سوی مدیریت شهری برای تصویب پنج‌طرح تفصیلی باقی‌مانده انجام شد، تصریح کرد: این تلاش جدی و همه‌جانبه و جلوگیری از سنگ‌اندازی‌ها در مسیر بررسی و تصویب طرح‌ها، منجر به تصویب پنج‌طرح باقی‌مانده شد. وی افزود: برآیند این تلاش‌ها این بوده است که طرح تفصیلی میانه‌شرقی در تاریخ ۲۳‌شهریور امسال تصویب شود و پس از آن نیز سه‌طرح تفصیلی حوزه شمال‌شرق، حوزه مرکزی و حوزه میانه‌غربی در ۱۱‌آبان امسال به تصویب رسید تا از مجموع هشت‌طرح تفصیلی شهرمان، هفت‌طرح مصوبه کمیسیون ماده ۵ استانداری را داشته باشد.

بزرگمهر ادامه داد: آخرین طرح تفصیلی نیز مربوط‌به طرح تفصیلی حوزه شمال‌غرب مشهد است که این هفته برای تصویب روی میز کمیسیون ماده‌۵ استانداری قرار می‌گیرد تا با تصویب آن، همه طرح‌های تفصیلی شهرمان، مصوبه کمیسیون ماده‌۵ را داشته باشد و به‌روزرسانی شود.

وی بااشاره‌به اهمیت به‌روزرسانی و اجرایی‌شدن طرح‌های تفصیلی شهر، گفت: با اجرای این طرح‌ها شاهد تعریف ساختار منسجم و هدفمند برای شهر مشهد خواهیم بود. افزایش تراکم ساختمانی به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده، پیش‌بینی خدمات در قالب اشکال تحقق‌پذیر قانونی موجود، تعریف ضوابط مشخص و حذف فرایند‌های زائد، از دیگر مزیت‌های اجرای طرح‌های تفصیلی جدید شهر است.

کوتاه‌شدن فرایند صدور پروانه ساختمانی

معاون شهرسازی اداره‌کل راه‌وشهرسازی، معماری استان با تأکید بر اینکه تصویب این طرح‌ها عملا سازوکار‌های موازی و غیر‌قانونی برای خرید و فروش تراکم و ضوابط شهرسازی را پایان می‌دهد، افزود: براساس رویه جدید ماده‌۱۷ قانون درآمد‌های پایدار و تصویب این طرح‌ها، شاهد کوتاه‌شدن فرایند و زمان صدور پروانه ساختمانی خواهیم بود. همچنین سالم‌سازی فرایند صدور مجوز‌های ساختمانی و حذف واسطه‌ها با ابلاغ قانون یادشده و تصویب طرح‌های تفصیلی جدید و هدفمند‌شدن اقدامات و طرح‌های عمرانی درراستای تحقق چهارچوب توسعه مصوب و معرفی پروژه‌های پیشران، از دیگر نتایج تصویب این طرح‌هاست.

ابلاغ طرح‌ها تا یک ماه دیگر

وی درباره زمان ابلاغ طرح‌های تصویب‌شده نیز گفت: با‌توجه‌به فرایند پیش‌بینی‌شده برای تصویب انتظار می‌رود که ابلاغ مدارک طرح میانه‌شرقی حداکثر تا هفته آینده و ابلاغ طرح‌های شمال‌شرق و حوزه مرکزی نیز تا حداکثر یک‌ماه آینده انجام شود. همچنین دو طرح میانه‌غربی و شمال‌غرب نیز به‌زودی پس از اخذ تأیید در شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ خواهند شد.

انسجام ساختار شهر با تصویب طرح‌های تفصیلی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->