«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

دستگیری کلاهبرداری که با ترفند پرداخت وام ودیعه مسکن، جیب شهروندان مشهدی را خالی می‌کرد

  • کد خبر: ۱۳۳۷۷۴
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
دستگیری کلاهبرداری که با ترفند پرداخت وام ودیعه مسکن، جیب شهروندان مشهدی را خالی می‌کرد
درپی مراجعه یکی از شهروندان مشهدی به پلیس فتای مرکز استان خراسان‌رضوی و طرح شکایتی درباره کلاهبرداری مجازی از وی با ترفند پرداخت وام، پیگیری موضوع در دستورکار کارشناسان اداره فضای مجازی این پلیس تخصصی قرار گرفت.

مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛  مأموران در همان ابتدای تحقیقات، مو‌به‌مو اظهارات شاکی پرونده را بررسی کردند و دریافتند که این فرد در فضای مجازی و در بستر یکی از سایت‌های واسطه‌محور با آگهی «دریافت وام قرض‌الحسنه» و «ودیعه مسکن» مواجه شده است.

مال‌باخته که خود نیازمند وام ودیعه مسکن بوده است، با شماره‌های درج‌شده در این آگهی تماس می‌گیرد و پس از اطلاع از شرایط اخذ وام، مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال را به‌عنوان حق عضویت برای چهار فقره وام به حسابی که فرد صاحب آگهی اعلام کرده بود، واریز می‌کند.

فردای آن روز شاکی برای پیگیری پرونده وام خود با شماره فرد مدنظر تماس می‌گیرد، اما با گوشی خاموش او روبه‌رو می‌شود. مرد جوان اگرچه آن لحظه به این رفتار آگهی‌دهنده وام فوری مشکوک نمی‌شود، در طول روز چندمرتبه دیگر با شماره مدنظر تماس می‌گیرد و هربار با در بسته مواجه می‌شود. مال‌باخته دیگر برایش آشکار می‌شود که بازی خورده و در این میان، ۱۲۰ میلیون ریال ناقابل را باخته است.

ردزنی متهم در پایتخت

مراحل کارشناسی مأموران پلیس فتا پس از تکمیل تحقیقات اولیه آغاز شد و مجریان قانون با استفاده از شیوه‌های نوین پلیسی و اقدامات فنی در فضای سایبر، ابتدا موفق به شناسایی شماره‌حساب بانکی مدنظر شدند و پس از مسدودسازی این حساب بانکی، تحقیقات خود را برای شناسایی فرد کلاهبردار ادامه دادند.
پیگیری‌های مأموران پلیس فتای مرکز خراسان‌رضوی ادامه داشت تااینکه ضابطان قضایی، ردی از این فرد را با هویت معلوم در استان تهران گرفتند. مأموران با کسب این سرنخ، بلافاصله وارد عمل شدند و با اخذ نیابت قضایی به‌سراغ فرد یادشده رفتند.

دستگیری کلاهبردار مجازی در مخفیگاهش

رئیس پلیس فتای استان خراسان‌رضوی در تشریح دیگر ابعاد این پرونده گفت: مجریان قانون در ادامه پیگیری‌های خود، متهم پرونده را در پایتخت، شناسایی کردند و در عملیاتی غافلگیرانه او را در مخفیگاهش به دام انداختند.

سرهنگ جواد جهانشیری افزود: متهم که از این اقدام پلیس حسابی جا خورده بود و هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد به دام بیفتد، دست به انکار واقعیت زد و مدعی شد که هیچ‌گونه خطایی از جانب او سر نزده است. سرنخ‌های موجود و نیز کشف سیم‌کارت‌های استفاده‌شده در کلاهبرداری، خیلی زود دست این مرد جوان را برای قانون رو کرد و طولی نکشید که وی به جرمش اقرار کرد.

بازهم کارت‌های اجاره‌ای

مقام ارشد پلیس فتای استان ادامه داد: متهم به‌دام‌افتاده در اظهارات خود گفته است که با فریب کاربران فضای مجازی و به بهانه پرداخت وام فوری، آن‌ها را فریب می‌داده و سپس با چرب‌زبانی، اعتمادشان را جلب و مبالغی را از قربانیان کلاهبرداری می‌کرده است. متهم برای اینکه ردی از خود باقی نگذاشته باشد، مبالغ کلاهبرداری‌شده را در کارت‌های اجاره‌ای به گردش درمی‌آورده و از این طریق ردپای خود را پاک می‌کرده است.

سرهنگ جهانشیری بیان کرد: البته ازآنجاکه نیرو‌های پلیس فتا کارشناسانی خبره هستند، این نوع روش‌ها دیگر کارایی ندارد و مأموران ما به محض احراز جرم، بلافاصله متهمانی را که با این روش جیب مردم را خالی می‌کنند، شناسایی و دستگیر می‌کنند. وی افزود: متهم تاکنون به میزان کلاهبرداری با ترفند پرداخت وام فوری اعتراف نکرده است، اما احتمال افزایش رقم کلاهبرداری و افزایش تعداد مال‌باختگان در شهر مشهد و دیگر شهر‌های کشور وجود دارد، با این حال این فرد با هماهنگی قضایی به مشهد منتقل شد و تحقیقات از وی ادامه دارد.

رئیس پلیس فتای استان خراسان‌رضوی ضمن هشدار به شهروندان، از کاربران فضای مجازی خواست که در مواجهه با پیشنهاد‌های دریافت‌شده در فضای سایبری دقت کنند و به‌سادگی به افرادی که هیچ‌وقت آن‌ها را ندیده‌اند و نمی‌شناسند، اعتماد نکنند. همچنین لازم به یادآوری است که استعلام دریافت وام برعهده بانک‌های عامل است و متقاضیان باید موضوع را از کانال قانونی خود پیگیری کنند. علاوه‌بر این، کاربران فضای مجازی باید با صیانت از مدارک هویتی خود، راه ورود مجرمان به مقاصد کلاهبردارانه و پولشویی را مسدود کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->