مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شورا‌های اسلامی شهر‌های بصیر انقلاب در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۱۳۳۸۶۶
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شورا‌های اسلامی شهر‌های بصیر انقلاب در مشهد برگزار شد
نخستین نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شورا‌های اسلامی شهر‌های بصیر انقلاب با حضور تعدادی از شهرستان‌های کشور برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد، در این هم‌اندیشی طی سخنانی اظهار کرد: ما در شرایطی سکان‌دار شهر شدیم و شورای اسلامی شهر مشهد را از یک شورای اصلاح‌طلب تحویل گرفتیم که شاخصه‌های فرهنگی با نگاه انقلابی و جهادی در این شهر فاصله داشت.
وی ادامه داد: دغدغه ما از روز نخست برپایه فرهنگ بود؛ بنابراین سیاست‌ها نوشته و ابلاغ شد و همچنین اتفاقات خوبی هم در این مدت در حوزه فرهنگ افتاده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در طول این مدت هم متوجه شدیم که میراث‌دار جریانی هستیم که خون‌های پاک جوانان سر این جریان ریخته شده است و باید این امانت‌داری به نسل جدید منتقل شود و اگر به آن‌ها نرسد، جریان رقیب پای کار است.
وی با اشاره به اینکه مبنای فرهنگ انقلاب اسلامی مشخص است، ادامه داد: باید فرهنگ انقلاب اسلامی را به برنامه تبدیل و برای طیف‌ها و سن‌های مختلف جامعه ارائه کرد.
حجت‌الاسلام منصوریان ادامه داد: ما با دو نسل مواجه هستیم، یک نسل سوخته که دچار آسیب‌های اجتماعی شدند و باید این نسل را درمان کرد. اما دغدغه ما نیز نسلی است که هنوز نسوخته و باید پیشگیری کرد. الان با پدیده کودک و نوجوان سیاسی مواجه هستیم که اگر هیجانات آن‌ها کنترل نشود رقیب وارد میدان خواهد شد.
به گفته وی، در جریان اعتراضات اخیر، خیلی از بازداشت‌شدگان نوجوانان بودند، لذا باید به سمت‌و‌سوی دیده‌شدن این نسل برویم و برنامه‌های جذاب با جلوه‌های فاخر که مورد پذیرش آن‌ها واقع شود، ارائه کنیم.
وی گفت: در مشهد ما ۲۳ فرهنگ‌سرا را بازبینی کردیم و براساس نسل‌های مختلف آن‌ها را طراحی کردیم.
وی همچنین در خصوص شهر‌های بصیر انقلاب نیز گفت: شهر‌های بصیر، شهر‌هایی هستند که در زمان انقلاب قیام مؤثر داشتند. این قیام‌ها و اتفاقات باید همچنان بر سر زبان مردم باشد و این شهر‌ها پررنگ‌تر معرفی شوند.

لزوم تبیین کارآمدی و نقش دین در اجتماع

مهدی ناصحی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این جلسه همچنین گفت: امروز جوانان نسبت به کارآمدی دین در عرصه اجتماع سوال دارند؛ تبیین کارآمدی و نقش دین در عرصه اجتماع، ویژه دهه هشتاد و نودی‌ها یکی از الزامات در این خصوص است.
وی با بیان اینکه مساله اصلی ما ارتقاء سطح ارتباطات برای برنامه‌ریزی واحد در حوزه‌های فرهنگی است، اظهارکرد: در حوزه فرهنگی با ۲ بحران مواجهیم؛ نخست گسل نسلی دینی است و جنبشی که اخیرا نیز در کشور شکل گرفته جنبشی ضد دین است و اصلا کاری با جمهوری اسلامی ندارد.

وی گفت: موضوع دوم که بیشترین نقش بر عهده ماست این بوده که جوانان نسبت به کارآمدی دین در عرصه اجتماع سوال دارند؛ تبیین کارآمدی و نقش دین در عرصه اجتماع، ویژه دهه هشتاد و نودی‌ها یکی از الزامات در این خصوص است.

ناصحی به تشریح رویکرد شورای ششم در حوزه فرهنگی پرداخت و افزود: در این دوره تاکید کردیم که از تعریف و اجرایی کردن برنامه‌های با مخاطب کم پرهیز شود و سعی کردیم در اجرای برنامه‌ها یک گام به عقب نشسته و نقش مردم را پررنگ‌تر نماییم؛ باید مردم‌محوری را دنبال کنیم و فرصت حضور و نقش‌آفرینی مردم تسهیل شود.

وی خاطرنشان کرد: حل مسائل اجتماعی، همسنگ پرداختن به مسائل فرهنگی است چراکه این مهم نشان از کارآمدی نظام دارد و امیدواریم در سرفصل برنامه‌ها قرار گیرد.

ورزش و جوانان، دو حوزه مهم برای بصیرت‌افزایی

همچنین رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: جوان و ورزش، مهمترین عامل برای بصیرت‌افزایی محسوب می‌شوند و محلل‌هایی هستند که در حوزه‌های فرهنگی این دوره باید تغییر کند.
سیدحسین علوی‌مقدم دراین جلسه با تاکید بر اینکه برپایی این نشست‌ها و هم‌افزایی باید منجر به تقویت حوزه بصیرت‌افزایی در حوزه انقلاب شود، اظهارکرد: جوان و ورزش، مهمترین عامل برای بصیرت‌افزایی محسوب می‌شوند و محلل‌هایی هستند که در حوزه‌های فرهنگی این دوره باید تغییر کند.

وی گفت: اگر نگاه به حوزه نوجوانان و جوانان همان نگاه قبل باشد، موضوعاتی را که اکنون شاهد هستیم، همچنان خواهیم دید.

علوی‌مقدم با تاکید بر لزوم اهمیت قائل شدن برای نوجوانان و جوانان و همچنین حوزه ورزش، افزود: با تکیه بر این ظرفیت‌ها می‌توان کار تربیتی، اعتقادی و ... انجام داد؛ ورزش را در کنار مسجد و ... دادیم تا در کنار هم اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم.

تقویت مباحث فرهنگی در دستورکار مدیریت‌های شهری قرار گیرد

همچنین فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این جلسه گفت: در ساختار، بودجه و برنامه میان‌مدت ۱۴۰۱-۱۴۰۵ شهرداری، تقویت مباحث فرهنگی باید مدنظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مظلوم‌ترین معاونت در بین معاونت‌های شهرداری، معاونت فرهنگی است، اظهارکرد: در شهرداری مشهد مقدس ضریب تقسیم بودجه فرهنگی، ۳ است، یعنی ۳ درصد از بودجه و لذا در ساختار بودجه‌ای باید تغییر رویه بدهیم.

وی با تاکید بر لزوم تقویت ساختار فرهنگی در شهرها، گفت: اگر امروز مشهد مقدس به نظافت و تمیزی در کشور شهره است، به دلیل ساختار موجود در معاونت خدمات شهری است؛ ساختاری که قابل قیاس با معاونت فرهنگی نیست.

سلیمی افزود: در ساختار، بودجه و برنامه میان‌مدت ۱۴۰۱-۱۴۰۵ شهرداری، تقویت مباحث فرهنگی باید مدنظر قرار گیرد؛ تعاملات روسای کمیسیون‌های فرهنگی شورا‌های اسلامی شهر‌های بصیر انقلاب با شورای عالی انقلابی نیازمند تقویت شدن است و جلسات مشترکی باید برگزار شود چراکه این خلاء ملموس است.

رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با تاکید بر لزوم ایجاد کارگروه محتوایی برای این نشست‌ها، تصریح کرد: یکی از مهمترین رویکرد‌ها که باید مدنظر قرار گیرد، توجه به نوجوانان و جوانان است؛ به این حوزه توجه داشتیم و براساس همین رویکرد دو کمیسیون ویژه بانوان و خانواده و همچنین ورزش و جوانان را تشکیل دادیم.

سلیمی گفت: علاوه بر این، ردیف بودجه ۸۰ میلیارد تومانی نیز ویژه بانوان و خانواده برای اولین بار در کشور تخصیص دادیم.

همه به دنبال حکومت عدل‌گستر هستیم

در ادامه این جلسه حسین حسامی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: با مرور اتفاقاتی که در گذر تاریخ از ابتدای انقلاب اسلامی رخ داده و دقت نظر در فرمایشات مقام معظم رهبری درمی‌یابیم که هدف نهایی همه ما، برپایی حکومت عدل گستر است که برای یک جامعه اسلامی و رسیدن به این هدف، عنصر بصیرت لازم است.
وی اظهارکرد: انتخاب چنین عنوانی، به ویژه در این ایام خاص نشان می‌دهد که عنصر و اکسیر بصیرت بیش از پیش برای جامعه اسلامی مهم است.

وی افزود: "بصیرت" بینشی برآمده از شناخت صحیح و دقیق است که همراه با ایمان و باور برای تشخیص مصداق حق باید باشد و معمولا بصیرت در گذر‌های فتنه‌آلود اهمیت خود را نشان می‌دهد.

حسامی با بیان اینکه راسخ کردن ایمان، مهار کردن خواهش‌های نفسانی، تشخیص راه و مصداق درست و ... همگی اهدافی است که از بصیرت جویا هستیم، گفت: زمانی که سخن از تعریف مولفه‌های بصیرت می‌شود، بحث شناخت یقینی و ایمان و باور قلبی و مهار گرایش‌های منفی و تشخیص مصداق حق را مثال می‌زنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: با مرور اتفاقاتی که در گذر تاریخ از ابتدای انقلاب اسلامی رخ داده و دقت نظر در فرمایشات مقام معظم رهبری درمی‌یابیم که هدف نهایی همه ما، برپایی حکومت عدل گستر است که برای یک جامعه اسلامی و رسیدن به این هدف، عنصر بصیرت لازم است.

حسامی با بیان اینکه شورا‌های اسلامی شهر و مدیریت‌های شهری که تصمیم‌گیری و ارائه خدمات به بیش از ۷۰ درصد مردم ایران را عهده دار هستند، باید برنامه درستی در حوزه تعمق‌بخشی به بینش و رفتار‌های اجتماعی، فردی و فرهنگی و سیاسی مردم داشته باشند، گفت: اولین هدف از این نشست که با عنوان شهر‌های بصیر انقلابی برگزار شده، الگوسازی برای سایر شهر‌ها باید باشد؛ مردم ساکن در این شهر‌ها نشان دادند که با بصیرت خود موفق عمل نموده و علمدار بصیرت در مسیر‌های فتنه‌آلود بوده‌اند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اظهارکرد: در حوزه فرهنگ، مدیریت شهری باید برنامه مدونی آماده نماید و در این قالب به انتقال تجارب در حوزه‌های مختلف، به ویژه حوزه فرهنگی و اجتماعی بپردازیم.

حسامی گفت: این نشست قدم مثبتی در راه افزایش بصیرت شهروندان، به ویژه در شهر‌های بصیر انقلاب است و برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری مدون این برنامه داشته باشیم.

روح فرهنگ بر تمام فعالیت‌های مدیریت شهری حاکم باشد

 ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه نیز گفت: روح فرهنگ می‌تواند نگاه ما حتی در حوزه تخصصی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل را تغییر دهد؛ اگر به دنبال استقرار فرهنگ صحیح باشیم، خدمات حوزه حمل‌ونقل نیز به نحو دیگری ارائه خواهد شد.
وی اظهارکرد: این هم‌افزایی و هماهنگی برای ترسیم مسیر آینده و سایر شهر‌هایی که نیازمند بصیرت هستند، موضوعی ضروری است که باید فرصت آن فراهم آید.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ، گفت: این حادثه تلخ، نمادی از آسیب‌های بی‌بصیرتی و شهدای حرم شاهچراغ مصداق روشن نافهمی و بدفهمی از دین مبین اسلام است.

فرهمندی با بیان اینکه شورا‌های اسلامی شهر‌های کشور، اثرگذاری ویژه‌ای روی مسائل فرهنگی شهر دارند، افزود: برهمین اساس این شورا‌ها باید رویکرد فرهنگی قوی داشته باشند تا در سایر حوزه‌های شهر نیز اثرگذار باشند؛ در این خصوص مسئولیت جدی برعهده شورا‌های اسلامی شهرهاست.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: روح فرهنگ می‌تواند نگاه ما حتی در حوزه تخصصی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل را تغییر دهد؛ اگر به دنبال استقرار فرهنگ صحیح باشیم، خدمات حوزه حمل‌ونقل نیز به نحو دیگری ارائه خواهد شد.

فرهمندی گفت: همین رویکرد و نگاه موجب شد در حوزه حمل‌ونقل، حمل‌ونقل کرامت‌محور را تعریف کنیم و تلاش شد مبانی فرهنگی و اجتماعی در بحث کرامت انسانی را در دستورکار خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک، ترویج فرهنگ صحیح است، افزود: حوزه حمل‌ونقل و عمران شهری باید مقوم فرهنگ صحیح و عادات اجتماعی درست مردم باشد.

فرهمندی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی است که شورای شهر و مدیریت شهری موفق خواهد بود؛ این رویکرد و نگاه را باید در کلانشهر‌ها و شهر‌های بصیر انقلاب ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه محور فعالیت و رویکرد‌های اینچنینی نباید محدود به چند شهر شود، گفت: باید الگویی تدوین شود که این نگاه و رویکرد انقلابی در تمامی شهر‌های کشور تسری یابد؛ شهر‌هایی که تشنه این فرهنگ هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->