استاندار خراسان رضوی: امروز شاهنامه متنی برای یکایک شهروندان جهان است پلنگ زخمی البرز تلف شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) هشدار خودمراقبتی برای شهروندان در کلانشهر مشهد صادر شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) رئیس کمیسیون حمایت از خانواده مجلس: باید به سمت ترویج داشتن فرزند سوم و چهارم حرکت کنیم مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت گیاهان دارویی استاندار خراسان رضوی بر ضرورت حمایت از خانواده‌ها در طرح جوانی جمعیت تأکید کرد آیا گوش‌ها هم آلرژی می‌گیرند؟ خوراکی‌هایی که باعث افزایش اشتها و پرخوری می شوند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) | احتمال بارش باران در مشهد طی فردا رئیس ستاد ملی جمعیت کشور: کمک مالی به خانواده‌ها در سال اول زندگی نوزادان، مشوقی برای افزایش نرخ فرزندآوری است وزیر بهداشت تأکید کرد: جوانی جمعیت، نیازمند عزم ملی و همکاری بین‌دستگاهی است صدور مجوز استخدام ۸۵ هزار نفر در آموزش و پرورش| در حوزه آیین‌نامه ارتقای رتبه‌بندی معلمان تا هفته آینده نتایج مثبتی حاصل می‌شود (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس: مجلس تمام‌قد در حمایت از خانواده و فرزندآوری ایستاده است برگزاری دومین همایش رویش امید در مشهد | جمعیت و فرزندآوری، مهم‌ترین رکن در تحقق ایران قوی است پیش‌بینی رگبار باران و وقوع رعدوبرق در ۱۷ استان طی امروز و فردا (۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) + فیلم نسل ماهیان سفید خزری در معرض نابودی است راه‌اندازی سامانه‌ای جدید برای گزارش تخلفات پزشکی ۱۰۵ هزار زوج نابارور در کشور درمان شدند شوک در دادگاه کیفری خراسان رضوی؛ فاش شدن جزئیات قتل ناموسی با نقشه‌ای شیطانی در خانه وحشت هتل‌های پنج‌ستاره جدید در مشهد احداث می‌شوند | افزایش ظرفیت اسکان پنج‌ستاره زائران تا پایان سال ۱۴۰۴ خانه‌مسافر‌ها در کمتر از ۷ روز رسمی می‌شوند | راه‌اندازی دبیرخانه دائمی شورای راهبردی گوهرسنگ‌ها در مشهد کشف ۱۵ قطعه چکاوک وحشی در مرز دوغارون تایباد سرقت موتورسیکلت در مشهد مقابل چشمان حیرت‌زده مالک! رمزگشایی از قتل مرد ۵۰ساله در بولوار شهید کریمی مشهد | قاتل معتاد در تور نورافکن پلیس و دستور محرمانه قاضی سانحه رانندگی در محور تایباد | ۱۲ مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) انتقال مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش اتفاق موفقیت‌آمیزی نبود زباله‌هایی که زباله نیستند | درباره مواد بازیافتی که معمولاً به سطل زباله انداخته می‌شوند غذا‌های اقتصادی، خوب یا بد؟ مرجان‌های خلیج فارس احیا شدند رئیس سازمان محیط زیست: موضوع گردوغبار سرخس در دستورکار ماست + فیلم سند طرح جنگل‌داری اجتماعی در حوزه زاگرس تدوین شد
سرخط خبرها

مدرسه، اختصاصی سازی و قرنطینه فرهنگی

  • کد خبر: ۱۳۴۶۰۸
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
مدرسه، اختصاصی سازی و قرنطینه فرهنگی
آموزش وپرورش که باید نمودی از عدالت اجتماعی باشد و به طور برابر در اختیار اعضای جامعه قرار گیرد، به دلیل همین نبود تمرکز به نقطه آسیب بدل شده است.

بر همگان آشکار است که نسبت به جایگاه و تراز اهمیت مسئله آموزش هیچ تردید و اختلاف نظری وجود ندارد. این نکته که کامیابی جامعه‌های گوناگون به بدنه اجتماعی تربیت شده در نظام آموزشی ایشان وابسته است، اصلی انکارناپذیر است. ولی با افسوس همین امر روشن و آشکار که مورد وفاق و باور بخش‌های گوناگون جامعه است، در بسیاری از موارد عملیاتی نمی‌شود و به پیامد مطلوب نمی‌رسد.

این یکی از آسیب‌های فرهنگی نظام‌های اجتماعی است که بسیاری از مسائل که مورد توجه جامعه هستند، در عمل نادیده گرفته می‌شوند. یکی از دلایل این امر، همین بدیهی بودن موضوع است. به عبارت دیگر، گاه موضوعاتی که کاملا پیش روی ما هستند، ساده به نظر می‌رسند و همین سادگی موجب غفلت از موضوع و به حاشیه راندن آن می‌شود.

در جامعه ما نیز آموزش وپرورش گرفتار این چالش است؛ یعنی در عین اهمیت (آن هم درصورتی که تقریبا در همه سیاست‌های ابلاغی کلان جایگاهی ممتاز برای این مسئله دیده شده است)، آن گونه که بایدوشاید، متمرکز به آن پرداخته نشده است. خود این نبود تمرکز موجب انحراف در مأموریت می‌شود و هرکس از گمان خویش به این مقوله می‌پردازد.

آموزش وپرورش که باید نمودی از عدالت اجتماعی باشد و به طور برابر در اختیار اعضای جامعه قرار گیرد، به دلیل همین نبود تمرکز به نقطه آسیب بدل شده است.

درواقع نبود تمرکز راستین در نظام آموزشی زمینه شکل گیری فضا‌هایی آموزشی را رقم زده است که افزون بر ایجاد حس بی عدالتی در جامعه و تفاوت میان بخش‌های گوناگون از بهره مندشدن از مزایای آموزشی، اتفاقا با آسیب‌های فرهنگی بسیار مهم تری روبه روست. نگارنده در سطور پیش رو این آسیب فرهنگی را مدنظر قرار داده و نکاتی درباره آن طرح می‌کند.

شکل گرفتن مدارس ویژه و وابسته به یک سازمان، جریان یا فضای فکری مشخص، از مواردی است که در سال‌های گذشته به شدت با آن‌ها روبه رو هستیم. معمولا الگوی مدیریت و نوع فعالیت مدرسه‌های خاص، به جریان فکری ویژه‌ای وابسته است که آن آموزشگاه‌ها را تأسیس کرده اند. برخی از این مدارس مانند مدارس غیرانتفاعی معمول، بیشتر انگیزه کامیابی دانش آموزان در کنکور را دارند و فعالیت‌های خویش را بر ارتقای آموزشی آن هم از نوع تست زنی و آمادگی برای پیروزی در این آزمون قرار می‌دهند. به طبع به تربیت در چنین مدارسی چندان توجه نمی‌شود و در حاشیه آموزش قرار دارد.

در کنار مدارس غیرانتفاعی معمول، با آموزشگاه‌هایی روبه رو هستیم که ذیل یک سازمان یا تفکر خاص شکل گرفته اند و فعالیت می‌کنند. به طورکلی نهاد‌های این چنینی اساسا از راه اندازی این مدارس انگیزه مادی ندارند و اتفاقا رویکرد‌های تربیتی و پرورشی را مدنظر خویش قرار می‌دهند. در ارزشمندی این نیت که یک دستگاه فکری خاص کوشش می‌کند نسلی را هماهنگ با ارزش‌های بنیادین خویش که عموما هماهنگ باارزش‌های ملی و حاکمیتی است، تربیت کند، هیچ شکی نیست؛ ولی پرسش بنیادین این است که آیا چنین فرایندی می‌تواند به این موضوع کمک کند و راهگشا باشد؟

به اعتقاد نگارنده چنین تفکری نمی‌تواند نیت اشاره شده را محقق سازد. در چنین آموزشگاه هایی، سیاست گذاران و مدیران می‌کوشند بر بنیاد ارزش‌ها و آموزه‌های معرفتی خویش، به پرورش دانش آموز اقدام کنند. سؤال مهم اینجاست که برای تحقق این امر از چه شیوه و فرایندی بهره می‌برند؟ شاهد این هستیم که مدارس خاص این چنینی که پیرامون یک گروه یا تفکر خاص مدنی یا سازمانی شکل می‌گیرند، کوشش می‌کنند از همان سنین پایه دانش آموزان را جذب کنند و ایشان را در پرگاره آموزش‌های اختصاصی خویش قرار دهند.

در چنین سازوکاری دانش آموز هرچند در معرض آموزه‌های تربیتی قرار می‌گیرد و پایه به پایه و سال به سال در این مدار به جلو حرکت می‌کند، با مشکلی بزرگ به نام قرنطینه روبه رو می‌شود. در این شیوه دانش آموز در یک محیط قرنطینه و بدون ارتباط با جامعه واقعی قرار می‌گیرد و بدون لمس کردن واقعیات اجتماعی و آسیب‌هایی که در جامعه جریان دارد، رشد می‌کند.

تصور کنید فردی که همواره در محیطی سترون رشد کرده و هرگز با فضای بیرونی و غیرسترون روبه رو نبوده است، در صورت رویارویی با جهان واقعی چقدر آسیب پذیر خواهد شد. محیط قرنطینه‌ای فرد را ناآشنا با جامعه و آنچه در آن می‌گذرد، بار می‌آورد و دانش آموز پس از پایان تحصیلش در مدرسه، با ورود به دانشگاه و قرارگرفتن در محیط واقعی با حجمی از تعارضات روبه رو می‌شود و امکان تطبیق دادن خودش را نخواهد داشت؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت آموزشگاه‌هایی که در حکم فضای قرنطینه‌ای قرار می‌گیرند، از دریچه نگاه فرهنگی با آسیب‌هایی جدی روبه رو هستند.

چنانچه با انگیزه‌های تعالی معرفتی دانش آموزان نیز اقدام به جداسازی ایشان کنیم، لازم است حتما ارتباط محیطی ایشان با جامعه را پیش بینی و تمهید کنیم تا آسیب و تعارض به کمترین حد ممکن برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->