سرخط خبرها

آلودگی بصری شهری

  • کد خبر: ۱۳۵۰۴
  • ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
آلودگی بصری شهری
سید مصطفی بهشتی دبیر شهر آرا محله
وقتی در یک روز آفتابی بهاری یا تابستانی یا یک روز ابری و بارانی پاییزی و زمستانی از منزل خود خارج می‌شوید، دوست دارید با چه منظره‌ای روبه‌رو شوید؟ با یک بوستان زیبا؟ چند خودرو شیک و مدل بالا؟ یک ساختمان مرتفع زیبا؟ اما همان‌طور که در ابتدا اشاره شد شما برای لحظه یا لحظاتی با چنین اتفاقی روبه‌رو می‌شوید و بعد از مدتی آن تصویر در ذهن شما و رفتار شما تأثیری ندارد، اما سؤالی که پیش می‌آید این است که پس چه چیز واضح و مشخصی می‌تواند برای رفت و آمد یک روز انسان در کلان‌شهری مانند مشهد حائز اهمیت باشد و سبب جلب توجه شود؟
هر کدام از شهروندان هر روز صبح مسیری را به سمت محل کار که می‌تواند اداره، ساختمان، مغازه، تعمیرگاه و... باشد طی می‌کنند، در این بین تناقض‌های بسیاری آدم را آزار می‌دهد، کافی است از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کنید تا متوجه تأخیر طولانی اتوبوس‌ها و شلوغی مترو شوید تا یک روز شما تحت‌تأثیر یک مشکل شهری باشد.
در این بین توجه کرده‌اید که زیبایی بصری شهر تا چه اندازه می‌تواند بر روحیه شهروندان تأثیر مثبت داشته باشد، چرا که اگر به صورت یکنواخت به موضوع زیبایی بصری در شهر توجه شود، سبب خواهد شد تا شهروند در طول روز با حرکت در هر مسیری با زیبایی‌های شهر روبه‌رو شود و آرامشی درونی از این فضا حاصل کند.
اما زیبایی بصری شامل بخش‌های مختلفی است، ساخت بوستان‌های شهری، نصب المان، ایجاد آب‌نما‌های متنوع، تزئینات نوری زیبا، نقاشی دیواری‌های مفهومی و خوش‌رنگ و ... می‌تواند شکل خوبی به شهر بدهد، در کنار ساخت و ایجاد چنین بستر‌هایی باید دقت داشت که نقص‌های بصری متنوعی هم وجود دارد که باید رفع شود. یکی از این نقص‌ها که در زیبایی یا زیبا نبودن بصری شهر بسیار تأثیرگذار است، تابلو‌های نصب شده بر سر در مغازه‌ها، شرکت‌ها و اداره هاست. ما شاهد این موضوع هستیم که در شهر تابلو‌هایی در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف بر سردر مغازه‌ها، اداره‌ها و شرکت‌ها نصب می‌شوند که از چارچوب یا قانون خاصی تبعیت نمی‌‎کنند. نتیجه آن هم می‌شود اینکه در یک مسیر ۱۰۰۰ متری در شهر مشهد می‌توان انواع طرح‌ها و شکل‌ها را دید که برای جلب توجه مشتری استفاده می‌شود. برخی از این طرح‌ها روی led اجرا می‌شود، گاه روی بنر استفاده می‌شود یا روش‌های دیگر، می‌توان چنین وضع درهم برهمی که چشم یک شهروند در حال گذر را آزار می‌دهد، آلودگی بصری نامید.
شلخته بودن فضا‌های شهری در چنین قالبی منجر به آن شده است که خیلی وقت‌ها قاب‌هایی که از شهر در ذهن ما جا می‌گیرد، قاب‌های جذابی نباشد و این یک نقطه ضعف بزرگ برای کلان‌شهر مشهد است، در همین راستا راهکاری که به نظر می‌رسد درست باشد یکسان‌سازی و همانندسازی تابلو‌های مغازه‌هاست. چند سال پیش بود که در قسمتی از بولوار پیروزی این کار با هماهنگی کسبه انجام شد که اکنون هم به جا مانده و نتیجه آن زیبایی بصری و یکنواختی کار است.
در شهری که آلودگی هوا، نفس کشیدن را سخت کرده است، باید فکری کرد که نمایان شدن رفتار‌های متفاوت آن هم فقط برای کسب درآمد بیشتر، دیدن را سخت نکند.
گزارش خطا
برچسب ها: یادداشت
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->