افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

خبر امیدوارکننده استاندار خراسان رضوی برای دانش آموزان؛ ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مدرسه سازی

  • کد خبر: ۱۳۶۴۵۹
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
خبر امیدوارکننده استاندار خراسان رضوی برای دانش آموزان؛ ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مدرسه سازی
استاندار خراسان رضوی در همایش خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی گفت: برای حل مشکل کمبود سرانه آموزشی، حدود هفت هزار کلاس موردنیاز است و بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم به طور خاص به این حوزه در خراسان رضوی اختصاص یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی، صبح امروز با حضور یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی، معصومه نجفی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، امیر شوشتری مدیرکل آموزش و پرورش استان، ناصر قفلی رئیس جامعه خیران مدرسه ساز کشور، غلامحسین صاحبی رئیس کمیسیون حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد، مجید طهوریان عسکری رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی منطقه توس و جمعی از خیران مدرسه ساز خراسان رضوی در تالار همایش‌های مجتمع شهدای سلامت برگزار شد.

هفت هزار کلاس موردنیاز است

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در این مراسم اظهار کرد: در هر آیین تکلیف داریم که از شهدا یاد کنیم؛ همان مجاهدان ایثارگری که خون مطهر خود را تقدیم اسلام و انقلاب کردند تا به برکت امنیت، امکان مدرسه سازی و تسهیل گری در حوزه آموزش وجود داشته باشد. در ادامه این مجاهدت‌ها هم تلاش‌های مخلصانه خیرین مدرسه ساز است که چه کسی ببیند و چه نبیند، همه این مصادیق در دادگاه عدل الهی مأجور خواهد بود.
وی افزود: مولدسازی در دستور کار اصلی دولت قرار دارد؛ به این معنا که بیش از دریافت بودجه و اعتبار، از امکانات سازمان برای پیشبرد خواست مردم استفاده شود و به طور مثال، برای تامین هزینه‌های موردنیاز در پروژه‌های آموزشی، به فروش رساندن اراضی، املاک و اموال مازاد وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل استانی در اولویت خواهد بود.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امسال حدود ۱۰۰ هزار دانش آموز اتباع در استان خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: این کودکان، پناهنده به نظام اسلامی هستند و علاوه بر انگیزه‌های حقوق بشری، تکلیف شرعی هم ایجاب می‌کند تا همه هم استانی‌های ما، میزبانان شایسته‌ای برای این مهمانان گرامی باشند.
وی ادامه داد: در شرایطی که سرانه آموزشی استاندارد بیش از ۸.۵ مترمربع برای هر دانش اموز است، میانگین کشوری ما ۵.۲ مترمربع است، اما میانگین استان با ۴.۳ و میانگین مشهدالرضا (ع) با ۳.۵ مترمربع حتی از میانگین کشوری هم کمتر است. در این باره جای تاسف مضاعف است که بدانیم در برخی مناطق حاشیه شهر، کلاس‌هایی با ۴۵ نفر دانش آموز تشکل می‌شود و برای حل این مشکل، حدود هفت هزار کلاس موردنیاز است و بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم به طور خاص به این حوزه در خراسان رضوی اختصاص یافته است. به همین ترتیب، بودجه‌های آتی هم درراه است و تلاش داریم تا در سه سال آینده، این خلأ جبران شود.
نظری تاکید کرد: به دنبال راه اندازی یک قرارگاه مدرسه سازی در اداره کل آموزش و پرورش هستیم تا به طور متمرکز، پروژه‌های نیمه تمام دارای اولویت احصا شوند و در اولویت تخصیص منابع و اعتبار قرار بگیرند.

دست یاری دولت به سمت خیران

معصومه نجفی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در انتهای این مراسم با اشاره به جریان بازدید اخیر خود از یکی از مدارس مناطق حاشیه شهر مشهد گفت: در جریان این بازدید، مشاهده کردیم که جمعی از دانش آموزان به خاطر تکمیل ظرفیت این مدرسه در آستانه بازماندن از تحصیل بودند. مشکل آن مدرسه به صورت مصداقی حل شد، اما باید به طور کلی هرگز شرایطی نباشد که به خاطر آن، دانش آموزی از تحصیل بازبماند.
وی ابراز کرد: امروزه بسته‌های ویژه زبان آموزی در ۸ هزار و ۳۰۰ مدرسه روستایی به طور رایگان توزیع می‌شود تا دانش آموزان با جدیدترین روش‌های یادگیری زبان و ادبیات فارسی، خواندن و نوشتن بیاموزند، اما استفاده از این بسته در گرو استفاده از ویدئوپروژکتور است که این خلأ، یکبار دیگر حکایت از اهمیت کیفیت بخشی به فرآیند آموزش به موازات تأمین مدرسه و زیرساخت‌های آموزشی دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در هفته کتاب، ۳۲ مدرسه دارای کتابخانه کلاسی شدند؛ به این معنا که قفسه‌های زیبا و کارآمدی در کلاس‌ها قرار داده شد تا معلمان در روز‌های زوج، ۱۵ دقیقه در ساعت‌های آموزش ادبیات فارسی، محتوای روخوانی و روانخوانی این کتاب‌ها را به دانش آموزان تعلیم دهند. نقطه هدف ما برای این طرح این است که از ۳۶۰ هزار کلاس که در دوره ابتدایی وجود دارد، ۱۲۰ هزار کلاس روستایی و عشایری، کتابخانه کلاسی داشته باشند، اما در هر کلاس، حدود ۴ میلیون تومان اعتبار نیاز است که در مجموع، اعتبار موردنیاز برای اجرای کامل این طرح را به حدود ۴۸۰ میلیارد تومان می‌رساند.
وی تاکید کرد: دولت دست یاری به سمت خیران دراز می‌کند تا به موازات مدرسه سازی، تجهیز کلاس‌ها و کیفیت بخشی به روند آموزش را هم در دستورکار قرار دهند.

مدارس حاشیه شهر در آستانه سه شیفته شدن!

سید امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ابتدای این مراسم با اشاره به آیه ۲۶۴ سوره مبارکه بقره اظهار کرد: پس از دوسال تاخیر به خاطر کرونا، بار دیگر جشنواره خیرین مدرسه ساز استان برگزار شده تا به ما یادآوری کند که یکی از بزرگترین شاخصه‌های مدارس خیرساز این است که حتی نفس تحصیل در این مدارس، ایثار و از خود گذشتگی را به دانش آموزان یادآوری می‌کند. البته که علاوه بر این، خداوند متعال هم در قرآن کریم می‌فرماید که مثال آن‌هایی که مالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند، به مانند دانه‌ای است که از آن هفت خوشه بروید و در هر خوشه صد دانه باشد و خداوند بیش از این مقدار نیز برای هر که خواهد می‌افزاید و این مصداق، برکت انفاق و ایثار را نشان می‌دهد.
وی افزود: باید تا سال ۱۴۰۲، دوهزار کلاس درس دیگر به آموزش و پرورش تحویل شود و اگر قرار داریم که این موضوع پیگیری شود، باید هم اکنون زمین‌های موردنیاز را احصا کنیم و به ۴.۳ مترمربع برای هر دانش اموز برسانیم. امروزه مدارسی با هزار و ۵۰۰ دانش آموز در منطقه تبادکان فعال هستند که با کلاس‌های ۴۵ نفره، سرانه آموزشی برای هر دانش اموز در آن، کمتر از یک مترمربع است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: درحالی که تلاش‌های بسیاری شد تا دیگر در هیچ مدرسه ای، شیفت دومی درکار نباشد، اما امروز در بسیاری از مدارس، شیفت‌های دوم هم به راه افتاده و در تلاش برای جلوگیری از راه اندازی شیفت‌های سوم روزانه هستیم. با این حال، امیدواریم تا قسمت عمده‌ای از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان از محل فروش زمین‌های آموزش و پرورش تامین شود و در این راستا، پیگیری دقیقی برای افزایش درآمد‌ها در دستور کار است.

بی وفایی دولت، عامل دلسردی خیران

غلامعلی رفعتی، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان خراسان رضوی هم در این مراسم با تاکید بر ضرورت آغاز فاز جدید نهضت مدرسه سازی در استان و به خصوص مشهد گفت: زیبنده استان خراسان رضوی و مجاوران امام رضا (ع) نیست که نتوانند برای کودکان خود مدرسه‌ای برای تحصیل داشته باشند. در شرایط کنونی که مشکل کمبود زمین تا حد زیادی برای آموزش و پرورش چالش ایجاد کرده، خیران می‌توانند با تخصیص اراضی تحت مالکیت خود در حاشیه شهر به این امر مقدس، گره گشایی کنند.
وی افزود: پس از تاسیس مجمع خیرین مدرسه ساز تاکنون بیش از پنج هزار پروژه آموزشی در سراسر کشور به بهره برداری رسیده است و علاوه بر خراسان رضوی، خیران این استان دو مجتمع بزرگ در کرمانشاه و سیستان و بلوچستان هم به بهره برداری رسانده اند که نشان می‌دهد علاوه بر رسیدگی به استان خود، خیران مدرسه ساز در سایر نقاط کشور هم نقش آفرینی می‌کنند.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر، ساخت و تکمیل امکانات هنرستان‌های فنی حرفه ای، مهمترین راهبرد مجمع خیرین مدرسه ساز است، گفت: عدم تخصیص اعتبار کافی برای اتمام پروژه‌های مشارکتی، بزرگترین عامل دلسردی خیران مدرسه ساز است؛ تا جا که میلیارد‌ها تومان برای پیشبرد یک پروژه آموزشی هزینه می‌شود، اما به دلیل عدم پایبندی دولت به تعهدات برای تکمیل نیمه دوم، پروژه‌های بسیاری نیمه تمام مانده اند.

در انتظار تکمیل دوهزار مدرسه نیمه تمام

ناصر قفلی، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور هم در این مراسم گفت: طبق برآوردها، بیش از یک میلیون دانش آموز قرار است از امسال بر جمعیت دانش اموزان افزوده شوند و در این میان، بخش قابل توجهی از این کودکان شامل دانش آموزان اتباع در مشهدالرضا (ع) خواهند بود. برای پاسخگویی به این جمعیت، سازمان نوسازی به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد تا دوهزار پروژه نیمه تمام که خیران، بیش از ۵۰ درصد آن را تقبل کرده اند، به بهره برداری برساند بنابراین از همه مقامات دولتی می‌خواهیم که در قالب یک فراخوان، همه کسانی که تمکن مالی قابل قبولی دارند، به این کار دعوت شوند. علاوه بر این، باید به فروش امکانات و منابع مالی مازاد دستگاه‌ها هم توجه ویژه شود.
وی تاکید کرد: میتوان با انگیزه‌های خیرخواهانه، ارتباطی میان کارخانه‌ها و هنرستان‌های فنی حرفه‌ای ایجاد شود. این یک ارتباط دوطرفه با سود متقابل است و به موازات اینکه دانش آموزان می‌توانند با مشاهدات تجربی به دوره‌های مهارت افزایی خود عمق ببخشند، کارخانجات هم می‌توانند برای کارکنان و مهندسان آینده خود برنامه ریزی کنند و از همین طریق، بخش قابل توجهی از مشکل بیکاری هم رفع خواهد شد.

 


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->