آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تقاطع‌های شهر مشهد در کنترل هوش مصنوعی

  • کد خبر: ۱۳۷۰۲۷
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
تقاطع‌های شهر مشهد در کنترل هوش مصنوعی
نزدیک به یک‌دهه می‌شود که بیشتر کلان‌شهر‌های دنیا به‌دلیل تراکم عجیب‌وغریب ترافیک در این شهر‌ها و قفل‌شدن عبور‌ومرور در برخی ساعات روز، رو به هوشمندسازی معابر و همه ماجرا‌های مربوط‌به ترافیک آورده‌اند، از اجرای پارکینگ‌های هوشمند و پیش‌بینی موقعیت‌های اضطراری گرفته تا برنامه‌ریزی و مدیریت در لحظه ترافیک با استفاده از داده‌های ارسالی از دوربین‌های ترافیکی.

امیررضا وثوقی  | شهرآرانیوز، هوشمند‌کردن چراغ‌های راهنمایی‌و‌رانندگی چهارراه‌ها برای کنترل عبور‌ومرور، کاهش ترافیک و انتظار پشت چراغ قرمز، از دیگر راهکار‌هایی است که در بسیاری از شهر‌های پرترافیک دنیا اجرا می‌شود و حالا قرار است که از این سامانه در ۲۵۰‌تقاطع مشهد هم استفاده شود؛ سامانه‌ای که ازسوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بومی‌سازی شده و مشهد شهری در کشور است که قرار است همه تقاطع‌های چراغ‌دارش به این سامانه مجهز شوند تا براساس این سامانه هوشمند، زمان انتظار در ۲۵۰‌تقاطع چراغ‌دار شهر به‌روز و با سیستم هوش مصنوعی کنترل شود.

کنترل چراغ‌های راهنمایی بدون دخالت انسانی

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره‌به اینکه سامانه بومی کنترل هوشمند تقاطع‌ها با استفاده از یادگیری عمیق و الگوریتم‌های هوش مصنوعی در مشهد طراحی و راه‌اندازی شده است، گفت: مشخص‌ترین ارزش سامانه‌های کنترل هوشمند تقاطع‌ها، بهبود عملکرد کنترل بلادرنگ چراغ‌ها بدون نیاز به مداخلات انسانی، بهبود فازبندی تقاطع‌ها و کاهش خطا‌های انسانی مرتبط است. علی سمیعی با بیان اینکه هوشمند‌سازی، از اولویت‌های دوره ششم مدیریت شهری است و شهردار مشهد تأکید ویژه‌ای روی این مقوله دارد، ادامه داد: هوشمندسازی می‌تواند کمک فراوانی به روان‌سازی رفت‌وآمد شهروندان کند و باعث کاهش زمان و هزینه‌های سفر شود.

۳ شیوه برای کنترل تقاطع‌ها

مدیر‌عامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه در کنترل تقاطع‌ها سه روش وجود دارد که شامل تقاطع‌های زمان‌بندی ثابت، تقاطع‌های چندبازه‌ای و تقاطع‌های هوشمند است، تصریح کرد: در تقاطع‌های زمان‌بندی ثابت، عددی را برای زمان انتظار تقاطع انتخاب می‌کنند و فارغ از تقاضای هر جهت، این زمان‌بندی تا پایان روز ادامه خواهد داشت.

سمیعی افزود: در روش چند‌بازه‌ای برای ساعت‌های مختلف روز، زمان‌های ثابتی را در‌نظر می‌گیرند، اما تقاطع‌های هوشمند، تقاطع‌هایی است که در آن‌ها با‌توجه‌به میزان ترافیک و تقاضای موجود در این معابر، زمان‌بندی را تنظیم می‌کنند. وی بیشتر ترافیک درون‌شهری و تأخیراتی را که در شبکه معابر حمل‌ونقلی برای شهروندان ایجاد می‌شود، مربوط‌به تقاطع‌های چراغ‌دار دانست و افزود: با سامان‌دهی این تقاطع‌ها و کاهش زمان انتظار شهروندان، می‌توان زمان سفر‌های داخل شهری را کاهش داد.

اجرای آزمایشی کنترل هوشمند تقاطع‌ها

مدیر‌عامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه می‌توانیم این طرح را برای همه تقاطع‌های شهر اجرایی و این تقاطع‌ها را به‌صورت فصلی به‌روز کنیم، گفت: با استفاده از این ابزار، زمان بهینه هرکدام از تقاطع‌های شهر را به دست می‌آوریم. وی با اشاره‌به اجرای آزمایشی این طرح ادامه داد: هوشمندسازی تقاطع‌ها به‌صورت آزمایشی در دو تقاطع میلاد و دانشجو اجرا شده و تست‌های عملکردی آن در مراحل پایانی است تا با مثبت‌بودن نتایج، این طرح را برای همه تقاطع‌های شهر اجرا کنیم. سمیعی هزینه انجام مطالعه این پروژه را حدود ۴۵۰‌میلیون‌تومان اعلام کرد و افزود: این طرح در تقاطع‌های شهری ازسوی کارشناسان سازمان ترافیک شهرداری اجرا می‌شود و هزینه‌ای برای مدیریت شهری ندارد.

هوشمندسازی نیمی از تقاطع‌های شهر تا پایان سال

مدیر‌عامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: در این راستا مطالعاتی با همکاری دانشگاه گرگان انجام دادیم. با رویکرد پردازش تصویر، تعداد ماشین‌ها، نوع حرکت و سرعت آن‌ها برداشت می‌شود و با الگوریتم هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، زمان‌بندی و فاز‌بندی مناسب برای تقاطع انجام می‌گیرد. وی با اشاره‌به اینکه تاکنون تقاطع‌های شهر با سیستم اسکت کنترل می‌شدند، تصریح کرد: این سیستم در صد کشور دنیا در‌حال اجراست.

سیستم جدید هوشمند از سیستم قبلی پیچیده‌تر و بر همین اساس اطلاعات آن دقیق‌تر و نزدیک به واقعیت است؛ بنابر‌این می‌توانیم برای تقاطع‌های شهر بهتر برنامه‌ریزی کنیم؛ زیرا مشکلات سیستم‌های قبلی را نیز پوشش داده است. سمیعی تأکید کرد: مدیریت شهری، اقدامات لازم برای اجرای هوشمندسازی تقاطع‌های شهر را آغاز کرده است و به‌دنبال آن هستیم که تا عید نوروز با استفاده از این سیستم هوشمند زمان‌بندی، چراغ‌های کنترل ترافیک در ۵۰ درصد تقاطع‌های شهر تغییر کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->