پوستر بیست‌ونهمین هفته فیلم و عکس مشهد منتشر شد برنامه صداوسیما برای دلجویی از هموطنان اهل سنت بهرام افشاری و سروش طاهری در تور آمریکای شمالی با «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت؟» فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) + زمان پخش مدیر پخش شبکه یک صداوسیما عزل شد| اعلام جرم علیه ۸ نفر چهره ماندگار | درباره جلال‌الدین معیریان، بنیان‌گذار چهره‌پردازی کلاسیک ایران سایه مات خندوانه | نگاهی به برنامه ۱۰۰۱ و انتظارات برآورده نشده آن گفت‌وگو با استادان دانشگاه‌های مشهد به‌مناسبت روز ملی معماری پرورده آفتاب ایران | مختصری در احوال و آثار شیخ بهایی روایتی سینمایی از یک قهرمان | گفتگو با عوامل فیلم سینمایی صیاد انتشار فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تفلیس آغاز اکران انیمیشن رویاشهر در سینما آیا نویسندگان پرفروش آینده دنیا باید ستاره فضای مجازی باشند؟ جایزه یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا برای فرانسیس فورد کوپولا فیلم کوتاه داستانی «جای خالی» در جشنواره ایتالیایی برنامه‌های رادیو به مناسبت سالروز شهادت امام‌جعفرصادق(ع) + زمان پخش اکران سیار انیمیشن «رؤیاشهر» در شهر‌های فاقد سینما درگذشت پاپ تماشاگران «مجمع کاردینال‌ها» را چند برابر کرد
سرخط خبرها

 «مدیریت و اخلاق» به بازار آمد

  • کد خبر: ۱۳۷۲۱۱
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
 «مدیریت و اخلاق» به بازار آمد
کتاب «مدیریت و اخلاق (درنگی در شناسایی و کاربست هنجارهای اخلاقی در مدیریت کسب و کار با رویکرد اسلامی)» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کتاب «مدیریت و اخلاق (درنگی در شناسایی و کاربست هنجارهای اخلاقی در مدیریت کسب و کار با رویکرد اسلامی)» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اسلامی است که به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۲۳ صفحه منتشر شد. 

پژوهشکده اخلاق و معنویت از بدو تأسیس کارگروه اخلاق کاربردی بر پایه تحقیقات میدانی پروژه اخلاق مدیریت کسب و کار را در دستور کار خود قرار داد. این کتاب نخستین محصول پروژه «اخلاق مدیریت» است که به جامعه علمی، فرهنگی و مدیریتی کشور تقدیم می‌شود. 

این اثر در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول، توضیحاتی در باب مفردات و ادبیات بحث و تعریف کلیات اخلاق و مدیریت و ضرورت اخلاقی بودن مدیران، به ویژگی‌های مسائل اخلاقی در مدیریت اشاره شده و به اخلاق کسب و کار به عنوان شاخه‌ای علمی پرداخته شده است. 

در فصل دوم که با عنوان «هنجارشناسی اخلاق مدیریت» تألیف شده، پس از بیان ویژگی‌های هنجارشناسی اسلامی و ضمن معرفی هنجارهای عام اخلاقی در مدیریت و مقایسه آن‌ها با هنجارهای ویژه اسلامی، سعی بر آن است که امتیاز نگاه اسلام به هنجارهای مشترک در میان همه مکاتب اخلاقی نشان داده شود. 

فصل سوم به «زمینه‌های کاربست هنجارهای اخلاقی در مسائل مدیریتی» اختصاص یافته است. در این فصل، پس از سنخ‌شناسی گونه‌های مسائل اخلاقی مدیران در سازمان ها، انواع شیوه‌های رویارویی مدیران با این مسائل ذکر شده و با تمرکز بر شیوه بی‌توجهی اخلاقی، از شیوه‌های اصلاح این شیوه سخن رفته است. 

در بخشی از کتاب آمده است:

پیش از بیان هنجارهایی که از نظر اسلامی در فرآیند مدیریت سازمان‌های کسب و کار بر آن‌ها تأکید می‌شود، لازم است دست کم با برخی ویژگی‌های هنجارشناسی اسلامی که از مبانی خاص ارزش شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی و جهان شناختی این مکتب دینی سرچشمه می‌گیرد، آشنا باشیم. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: 
1. تقسیم‌بندی ارزشی مشاغل: اسلام مشاغل را به حلال، حرام، مستحب و مکروه طبقه‌بندی می‌کند. این طبقه‌بندی از وجود سیستمی منظم در مدیریت اسلامی حکایت می‌کند. 
2. نگاه تربیتی به کار و مدیریت: یکی دیگر از ویژگی‌های مکتب اخلاقی اسلام در بحث کار و مدیریت نگاه تربیتی خاص این مکاتب به این مقوله است و این ویژگی در بیانات مختلف از روایات پیامبر اکرم (ص) و معصومان (ع) آمده است. برنامه تربیتی اسلام در کسب و کار چنین است که در گام نخست به کار و تلاش و جدیت در امر معاش سفارش و تأکید می‌کند و در گام دوم در تربیت اخلاقی مدیران و اهالی کسب و کار اصلاح روحیات اخلاقی فردی است که اسلام با ارائه مقررات و دستورالعمل‌هایی به این مهم توجه کرده است. گام سوم اصلاح اخلاق اجتماعی است که در پرتو اصلاح رابطه فرد با بیرون از خود (جامعه و محیط زیست پیرامون خود) صورت می‌گیرد. در این گام، تأکیدات اسلامی بر رعایت جوانب مسئولیت اخلاقی در قبال جامعه و محیط زیست بسیار نمایان‌تر و اکیدتر است. 
3. ارزش گرایی به جای اصل گرایی: تنها با مروری بر منابع اصیل اسلامی (قرآن کریم و سنت معصومان) می‌توان دریافت که هدف اخلاق از نظر اسلام، تعالی معنوی و روحانی فاعل اخلاقی است. مبنا قرار گرفتن اخلاق فضیلت گفتمان اخلاقی را از «اصل» و «الزام» که از تکیه بر فعل حکایت می‌کنند، به «انگیزش» و «ارزش» تبدیل می‌کند که از تمرکز بر فاعل حکایت دارند. به این دلیل بر این باوریم که در دیدگاه اخلاق اسلامی «ارزش گرایی» به جای «اصل گرایی» محوریت دارد و هم از این رو در این کتاب مفاهیم هنجاری ویژه اخلاق اسلامی را با عنوان ارزش‌های اخلاقی بیان می‌کنیم. 
علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->