نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳
سرخط خبرها

از ابتدای سال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۴٧۴ بیمار مبتلا به آنفولانزا بستری شدند

  • کد خبر: ۱۳۷۲۴۹
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
از ابتدای سال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۴٧۴ بیمار مبتلا به آنفولانزا بستری شدند
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای سال در جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ٢١٠٠ بیمار به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد تست گرفته شد و حدود ۴٧۴ بیمار مبتلا به آنفولانزا بودند.

بیتا سخایی | شهرآرانیوز؛  ناصر امینی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز اظهار کرد: آنفولانزا بیماری ویروسی است که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند. آنفولانزا و سرماخوردگی تا حدی علائم یکسانی دارند. علائم این بیماری شامل تب، سردرد، دردهای عضلانی و خستگی است، اسهال و استفراغ هم جزو علائم این بیماری است که بیشتر در کودکان مشاهده می‌شود.

وی افزود: معمولا علائم بیماری آنفولانزا شدیدتر از علائم سرماخوردگی است. علائم آنفولانزا سریعا نمایان می‌­شود، اما در سرماخوردگی بروز علائم چندین روز طول می‌­کشد. همچنین یکی دیگر از نشانه­‌های اولیه این بیماری تنفس همراه با درد است.

در مشهد؛ تست آنفولانزا فقط از بیماران بستری‌شده

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: برای تشخیص بیماری آنفولانزا باید تست گرفته شود. تست این بیماری مانند تست کروناست و در مشهد تست این بیماری فقط از موارد بستری‌شده گرفته می‌شود. البته آزمایشگاه تشخیص آنفولانزا در مشهد نداریم و باید نمونه‌ها را به تهران ارسال کنیم که البته جواب‌ تست‌ها سریعا اعلام می‌شود.

امینی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال در جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ٢١٠٠ بیمار به‌دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد تست گرفته شد و حدود ۴٧۴ بیمار مبتلا به آنفولانزا بودند.

وی ادامه داد: بیشترین افراد مبتلا به بیماری آنفولانزا در گروه سنی بالای ۶۵ سال و سپس کودکان بین صفر تا یک سال و گروه سنی بین ۵ تا ١۴ هستند. آنفولانزا در شرایط حاد سبب فوت خواهد شد. البته در خراسان رضوی آمار مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری کم بوده است.

امینی با اشاره به اینکه یکی از بهترین و مؤثرترین راه­‌های پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس آنفولانزا دریافت واکسن آنفولانزاست، بیان کرد: با دریافت واکسن آنفولانزا بدن شما نسبت به آن سویه از ویروس آنفولانزا پادتن ترشح خواهد کرد. این پادتن­‌ها شما را در مقابل ویروس ایمن خواهند کرد. در این صورت اگر بعدها به ویروس آنفولانزا مبتلا شوید، علائم شما ضعیف‌­تر خواهند بود. لذا هر ساله وزارتخانه یکسری واکسن آنفولانزا به سراسر کشور ارسال می‌کند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دریافت این واکسن برای یکسری افرادی ضروری است، تصریح کرد: این افراد شامل زنان باردار، افراد مسن‌­ و بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیمارهای زمینه‌ای، کادر بهداشت و درمان و دام‌پزشکان است. این گروه‌ها به‌صورت رایگان این واکسن را دریافت می‌کنند.

هزینه واکسن آنفولانزای هلندی و فرانسوی بین ٢٠٠ تا ٢۵٠ هزار تومان است

وی ادامه داد: افراد دیگر نیز با مراجعه به داروخانه‌ها می‌توانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. هزینه واکسن آنفولانزای هلندی و فرانسوی بین ٢٠٠ تا ٢۵٠ هزار تومان است که با نسخه پزشک می‌توان خرید. واکسن آنفولانزای ایرانی در داروخانه موجود نیست و فقط در مراکز جامع سلامت توزیع شده است.

امینی گفت: توصیه شده است که کودکان زیر ده سال و زنان باردار واکسن آنفولانزا ایرانی را تزریق نکنند، زیرا واکسن ایرانی تازه به بازار آمده و در تست انجام‌شده توسط شرکت تولید‌کننده افراد زیر ١٨ سال و زنان باردار به‌علت عدم اجازه وزارت بهداشت در تست‌های انسانی حضور نداشتند، لذا این افراد باید از واکسن هلندی و فرانسوی استفاده کنند. همچنین کسانی که  به تخم‌مرغ حساسیت دارند یا قبلا واکسن زده‌اند و نسبت به آن حساسیت داشته‌اند، این واکسن را نباید تزریق کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر پزشکان توصیه می­‌کنند که این واکسن را در اواخر آبان دریافت کنید. در این صورت بدن می‌­تواند قبل از شروع فصل آنفولانزا، پادتن‌های این بیماری را بسازد. اگر قبل از این تاریخ، واکسن آنفولانزا را دریافت نکنید، هنوز هم دیر نیست. حتی اگر فصل آنفولانزا از راه رسیده باشد، دریافت واکسن آنفولانزا می‌­تواند کمک­‌کننده باشد.معمولا دو هفته طول می‌کشد تا بدن پادتن­‌های مربوط به این بیماری را بسازد.

راه‌های انتقال بیماری آنفولانزا را بشناسید

امینی گفت: انتقال این بیماری به این صورت است که زمانی که فردی عطسه یا سرفه کند، ریز‌‌قطرات به‌صورت مستقیم وارد دهان و بینی افراد دیگر می‌شود، زیرا ویروس در هوا پراکنده می‌شود و از راه استنشاق همان هوا البته در یک محیط خیلی کوچک و سربسته به فرد سالم انتقال پیدا کند؛ یعنی نه‌تنها به‌صورت مستقیم که همان تماس نزدیک با بیمار آنفولانزایی است‌، به‌صورت غیرمستقیم هم گاهی امکان دارد افراد دچار این بیماری شوند هم منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر شخص بیمار عطسه‌ یا سرفه کند و با دستمال جلوی دهان و بینی خود را بگیرد، نه‌تنها آن دستمال آلوده به ویروس می‌شود بلکه دست شخص نیز آلوده می‌شود. اگر شخص دست خود را به اشیای دیگر بزند آن‌ها را نیز آلوده می‌کند. ثابت شده که عوامل بیماری‌زا روی اشیایی مانند تلفن، میز، در و‌... در شرایطی که درجه حرارت محیط مناسب باشد، برای چندین ساعت زنده باقی می‌مانند. همچنین ویروس آنفولانزا می‌تواند از طریق تماس نزدیک، نظیردست‌دادن و روبوسی از فرد بیمار به افراد سالم منتقل شود. لذا به استفاده از ماسک برای پیشگیری از این بیماری به‌خصوص در محیط‌های بسته و عمومی توصیه اکید شده است.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->