خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳) یک کشته و ۲ زخمی در تصادف ۲ موتور سیکلت با پاترول در جاده بابل (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مبتلایان پنهان به ایدز در ایران، چند نفر هستند؟

  • کد خبر: ۱۳۷۸۰۷
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
مبتلایان پنهان به ایدز در ایران، چند نفر هستند؟
یک متخصص عفونی گفت: طبق آمارها ۵۳ هزار بیمار مبتلا یه ایدز در کشور زندگی می‌کنند که ۲۳ هزار نفر از آنها شناسایی شده اند.

به گزارش شهرآرانیوز، سید جواد حسینی، در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما، در پاسخ به این سوال که آیا HIV هنوز یک بیماری خطرناک محسوب می‌شود، افزود: در حال حاضر با تشخیص به موقع و تجویز داروهای مؤثر و جدید، این بیماری تحت کنترل قرار دارد و فرد مبتلا از طول عمر طبیعی برخوردار خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که فرق HIV و ایدز چیست، گفت: HIV ، نام ویروس (نقص سیستم ایمنی) است و بیماری ایدز، مرحله انتهایی بیماری است.

حسینی افزود: این بیماری سیر طولانی دارد، که فرصتی مناسب جهت درمان محسوب می‌شود، اگر در مرحله ابتدایی بیماری، که حدود ۱۰ سال پس از ورود ویروس به بدن به طول می‌انجامد، این بیماری شناسایی و تحت کنترل و درمان قرار بگیرد، در مرحله طلایی بیماری قرار داریم، که زمان مناسب برای کنترل بیماری است.

این متخصص عفونی در پاسخ به این سوال که ایدز از چه راه‌هایی منتقل نمی‌شود، گفت: تماس‌های معمولی با افراد، حضور در استخر عمومی، مراقبت از شخص یا کودک مبتلا به ایدز با رعایت اصول بهداشتی، در آغوش گرفتن و بوسیدن فرد مبتلا و استفاده مشترک از لیوان، قاشق و بشقاب فرد مبتلا به ایدز، باعث ابتلاء به این بیماری نمی‌شود.

وی یادآور شد: در بحث پیشگیری و کنترل بیماری، اصل اساسی، تشخیص و درمان سریع است تا سطح ویروس در خون بیمار را به صفر برسانیم، در این صورت، فرد ناقل بیماری نخواهد بود.

حسینی به تمام مادرانی که قصد بارداری دارند، توصیه کرد: قبل از اقدام به بارداری تست HIV انجام دهند تا در صورت ابتلاء، قبل از بارداری درمان شوند و میزان ویروس در خون آنها به صفر برسد، در این صورت احتمال انتقال ویروس به جنین در هنگام بارداری وجود نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چه افراد دیگری نیاز به انجام تست HIV دارند، گفت: افرادی که قصد ازدواج دارند، تمام بیماران مبتلا به سل، افراد دارای خالکوبی یا حجامت غیر بهداشتی، افراد دارای رابطه جنسی مشکوک محافظت نشده و دریافت کنندگان خون در سال‌های گذشته، می‌توانند با مراجعه به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کشور، به صورت کاملاً محرمانه و رایگان تست ایدز بدهند.

این استاد دانشگاه، ایدز را جزو بیماری‌های مقاربتی نام برد که ۸۰ درصد موارد از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود.

وی افزود: طبق آمارها ۵۳۰۰۰ بیمار مبتلا یه ایدز در کشور زندگی می‌کنند که ۲۳۰۰۰ نفر از آنها شناسایی شده اند و متأسفانه حدود ۳۰ هزار نفر از این افراد، نه خودشان و نه بخش درمان از بیماری آنها اطلاع ندارند که این افراد، ناقلین سیار در اجتماع محسوب می‌شوند و ممکن است بیماری را منتقل کنند.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->