کاربران توئیتر در درآمد تبلیغاتی این شبکه اجتماعی سهیم می‌شوند تریلری جدید از گیم‌پلی ریمیک Resident Evil 4 لباس خواب، شلوار جین، جوراب و سایر لباس‌ها را چه زمانی باید بشوییم؟ + توصیه‌های کارشناسی برنامه‌های بیل گیتس مقابل برنامه‌های ایلان ماسک | سرمایه برای ساخت واکسن یا سفر به مریخ؟ کدام سیاره منظومه شمسی بیشترین تعداد قمر را دارد؟ ۱۰۰ گیگ اینترنت هدیه به پدرانی که روز پدر صاحب فرزند شدند پاکستان، ویکی‌پدیا را فیلتر کرد ایتا و بله به هم وصل شدند از اولین آپدیت تلگرام در سال ۲۰۲۳ چه می‌دانیم؟ آیا تیک آبی اینستاگرام پولی می‌شود؟ نکاتی که هنگام خرید گوشی اندرویدی باید در نظر گرفت میزان فروش آیفون افت کرد توئیتر ایلان ماسک خصوصی شد! زارع پور: دلیل اختلال اینترنت در هفته گذشته حمله سایبری بوده است مشخصات لپ‌تاپ‌ گلکسی بوک ۳ | پرچمدار قدرتمند سامسونگ گوشی‌های سری گلکسی S23 سامسونگ رونمایی شد آیا اپل برنامه‌های همراه بانک را برای کاربران ایرانی آیفون از کار انداخته است؟! هدایای ویژه ایرانسل به مناسبت دهه فجر + روش فعالسازی بنیانگذاران اینستاگرام یک شبکه اجتماعی جدید برای خواندن اخبار معرفی کردند آیا هوش مصنوعی Chat GPT گوگل را نابود خواهد کرد؟

دانشمندان سرانجام دلیل افزایش سرماخوردگی و آنفولانزا در زمستان را یافتند

• ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
دانشمندان سرانجام دلیل افزایش سرماخوردگی و آنفولانزا در زمستان را یافتند
تیمی از محققان ممکن است سرانجام متوجه شده باشند که چرا هنگام کاهش دما در زمستان، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار بیشتر است.
شهرآرانیوز - مطالعه‌ای جدید که دانشمندان آن را یک پیشرفت مهم می‌نامند، ارتباطی بین دمای پایین و سیستم ایمنی ضعیف یافته‌اند.

زارا پاتل، متخصص راینولوژی در دانشگاه استنفورد که در این تحقیق شرکت نداشت، به سی‌ان‌ان گفته است: «این اولین‌بار است که توضیح بیولوژیکی و مولکولی درباره یکی از دلایل پاسخ محدود سیستم ایمنی‌مان در دمای سردتر داریم.

پس از چند سال همه‌گیری کرونا، امسال فصل سرما و آنفولانزا، برای انتقام بازگشته است، زیرا در این مدت بدن افراد درمعرض تعداد معمول عوامل بیماری‌زا قرار نگرفته است.

در این مطالعه که امروز در مجله «آلرژی و ایمونولوژی بالینی» منتشر شد، محققان دریافتند که تنها ۹ درجه فارنهایت (۱۲ درجه سانتی‌گراد) کاهش دما می‌تواند تقریباً ۵۰ درصد سلول‌هایی را که با باکتری‌ها و ویروس‌های داخل سوراخ‌های بینی مبارزه می‌کنند، از بین ببرد.

بنهامین بلیر، یکی از نویسندگان این مقاله و راینولوژیست (متخصص بیماریهای بینی و ساختمانهای اطراف آن) دانشکده پزشکی هاروارد، به سی‌ان‌ان گفته است: هوای سرد با افزایش عفونت ویروسی مرتبط است، زیرا شما اساساً نیمی از ایمنی خود را فقط با همین کاهش اندک دما از دست می‌دهید.

ذکر یک توضیح درباره این مطالعه لازم است. پاتل در این باره گفته است: «به یاد داشته باشید که این مطالعات آزمایشگاهی هستند، به این معنی که اگرچه از بافت انسانی در آزمایشگاه برای مطالعه این پاسخ ایمنی استفاده می‌شود، اما این مطالعه در داخل بینی واقعی یک فرد انجام نشده است.» پس هنوز این احتمال وجود دارد که نتایج در دنیای واقعی چیز دیگری باشد. پاتل افزوده است: «بیشتر یافته‌های مطالعات آزمایشگاهی با شرایط واقعی تایید می‌شوند، اما نه همه آن‌ها.»

اما نتایج تا حدودی قانع‌کننده است. تیم محققان دریافته‌اند که وزیکول‌های خارج سلولی (EVs)، نسخه‌های کوچک سلول‌هایی که مانند سلول‌های معمولی نمی‌توانند تقسیم شوند، می‌توانند در سوراخ‌های بینی از ویروس‌های تنفسی و باکتری‌های مهاجم جلوگیری کنند. در پاسخ به این تهاجمات، بدن EV‌ها را در مخاط بینی رها می‌کند، جایی که مانع ورود میکروب‌های بیشتر به بدن می‌شوند.

محققان دریافته‌اند که حتی کاهش جزئی دما هم می‌تواند تا حد زیادی تولید EV را کاهش دهد و همچنین سایر مکانیزم‌های دفاعی، مانند میکرو RNA را که می‌تواند به میکروب‌ها حمله کند، از بین ببرد.

کاهش دما تقریباً ۴۲ درصد از EV‌ها را ازبین می‌برد که در نتیجه این اتفاق تقریباً ۵۰ درصد توانایی سیستم ایمنی برای جلوگیری از عفونت کاهش می‌یابد.

خوشبختانه، ما در طول زمستان کاملاً بی دفاع نیستیم. برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا در زمستان یک راه ساده و شگفت‌آور وجود دارد: استفاده از ماسک که از سرد شدن بیش از حد حفره‌های بینی جلوگیری می‌کند.

پاتل در آخر نتیجه گرفته است که «شاید این دلیل دیگری باشد برای استفاده از ماسک!»