تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

ضرورت تحول در حوزه مهارت‌آموزی

  • کد خبر: ۱۳۹۰۶۷
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
ضرورت تحول در حوزه مهارت‌آموزی
یکی از ارکان اصلی حوزه فنی و حرفه‌ای، بخش آموزش است؛ اما وقتی حرف از آموزش می‌شود، نباید سه ضلع مربی، تجهیزات و سرفصل‌های آموزشی را فراموش کنیم.

یکی از ارکان اصلی حوزه فنی و حرفه‌ای، بخش آموزش است؛ اما وقتی حرف از آموزش می‌شود، نباید سه ضلع مربی، تجهیزات و سرفصل‌های آموزشی را فراموش کنیم. سه ضلع یاد‌شده به‌یک‌اندازه مهم هستند.

در حوزه آموزش البته باید به نکاتی دقت شود. تصور کنید یک آموزش به‌روز ارائه شود، اما اگر بازار کار آن آموزش اشباع شده باشد، پس فایده‌ای نخواهد داشت.

به‌عنوان‌مثال مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر شاید ۱۰ سال پیش رشته خیلی خوبی بود؛ اما الان بیشتر جامعه هدف، کار با اینترنت و کار با پاورپوینت را بلد هستند.

یا مثلا بیشتر آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، آموزش‌هایی هستند که منجر به شغل می‌شوند؛ چون لزوما همه آموزش‌ها که منجر به شغل نمی‌شوند، مثلا کار با آموزش ورد، دیگر کسی با یادگرفتن این مهارت‌ها نمی‌تواند کسب‌درآمد کند. بیشتر دانشگاه‌های ما مدرک‌گرا هستند که در آن‌ها مهارت‌های دانشجو افزایش پیدا نمی‌کند و فقط هدف دانشجو، گذراندن مقاطع بالاتر تحصیلی است.

اما در فنی‌و‌حرفه‌ای وقتی مدرکی صادر می‌شود، یعنی فرد مد نظر شرایط احراز آن شغل را داشته است. افراد آموزشی را در فنی‌و‌حرفه‌ای می‌آموزند که منجر به شغل بشود؛ درغیر‌این‌صورت در آن رشته کارگاه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، تعطیل خواهد شد. به‌هرحال چه در مراکز خصوصی و چه در آموزشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای مربی، تجهیزات و سرفصل‌های آموزشی باید به‌روز باشند.

در تلاش هستیم سند آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را با همکاری دستگاه‌های اجرایی تدوین کنیم و در سند مهارت آموزش‌های فنی و‌حرفه‌ای در سال۱۴۰۲ با شیبی ملایم به‌سمت این آموزش‌های به‌روز و مبتنی‌بر نیاز برویم.

این آموزش‌ها مبتنی‌بر وضعیت فعلی و آینده است. بر‌این‌اساس اگر دوره آموزشی گذاشته می‌شود، می‌توانیم آن را بسنجیم که چقدر متناسب با سند مهارت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

ان‌شاء‌ا.. تا پایان سال در‌صورتی‌که اعتبارات مد‌نظر ما به‌صورت‌کامل تخصیص یابد، تجهیزاتمان را به‌روز خواهیم کرد که این اتفاق بسیار خوبی محسوب می‌شود.
در مرحله بعد به سراغ مربی‌های خود خواهیم رفت تا با آموزش‌های لازم به‌روز شوند. درباره سرفصل‌های آموزشی نیز در دفتر پژوهش و آموزش درسی می‌تواند به‌روزرسانی انجام شود.

امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مهارت‌آموزی جوانان استان باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->