نقش شاهان در اسلامبول * ترک تحرک! راهکارهایی برای داشتن زمینی عاری از هرگونه زباله و پسماند | رؤیای زمین پاک تصادف شدید موتورسیکلت و پراید در فریمان با ۶ مصدوم (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) احتمال وقوع سیلاب طی ساعات آینده در شمال‌غرب کشور (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) دغدغه مسکن در صدر | پاسخ گویی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی به مددجویان استاندار خراسان رضوی: حل مشکلات محیط زیستی استان بدون مشارکت‌های مردمی میسر نیست اورژانس مشهد به ۴۰ دستگاه آمبولانس جدید نیاز دارد| کمبود نگران‌کننده پایگاه‌های اورژانس در مرکز شهر مسمومیت ۳ معلم ایلامی در پی شیطنت دانش‌آموزان دختر (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) برنامه زمانی ثبت‌نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۵ نبود مهد کودک در ادارات | چالش‌ مادران شاغل چگونه مرتفع می‌شود؟ چرا برخی افراد تمایل به خوردن برخی مواد مثل گچ و صابون دارند؟ مصرف ماهی، موجب کاهش التهابات در بدن کودک می‌شود متجاوز سریالی کودکان در تهران دستگیر شد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) تعداد پشت‌نوبتی‌های پذیرش در مراکز شبانه‌روزی اعصاب و روان خراسان رضوی به ۲۰۰ نفر رسید سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ضرورت اتخاذ تصمیم منطقی توسط حاکمیت برای آزمون سراسری بیش از ۹۰ زن مسن در تله مکارترین سارق ایران افتادند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | افزایش ۴ درجه‌ای دما در مشهد جزئیات جدید درباره ترمیم نمرات در کنکور ۱۴۰۴ ویروس فلج کننده‌ای که در ۹۰ درصد مبتلایان هیچ علامتی ندارد برنامه امتحانات نهایی ۱۴۰۴ دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم اعلام شد جایزه‌ای برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری جزئیات اعزام و بازگشت زائران خانه خدا از مشهد | بیش از ۱۰ هزار زائر خراسانی راهی سرزمین وحی می‌شوند تشنگی بیش‌ازحد نشانه چیست؟
سرخط خبرها

ضرورت تحول در حوزه مهارت‌آموزی

  • کد خبر: ۱۳۹۰۶۷
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
ضرورت تحول در حوزه مهارت‌آموزی
یکی از ارکان اصلی حوزه فنی و حرفه‌ای، بخش آموزش است؛ اما وقتی حرف از آموزش می‌شود، نباید سه ضلع مربی، تجهیزات و سرفصل‌های آموزشی را فراموش کنیم.

یکی از ارکان اصلی حوزه فنی و حرفه‌ای، بخش آموزش است؛ اما وقتی حرف از آموزش می‌شود، نباید سه ضلع مربی، تجهیزات و سرفصل‌های آموزشی را فراموش کنیم. سه ضلع یاد‌شده به‌یک‌اندازه مهم هستند.

در حوزه آموزش البته باید به نکاتی دقت شود. تصور کنید یک آموزش به‌روز ارائه شود، اما اگر بازار کار آن آموزش اشباع شده باشد، پس فایده‌ای نخواهد داشت.

به‌عنوان‌مثال مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر شاید ۱۰ سال پیش رشته خیلی خوبی بود؛ اما الان بیشتر جامعه هدف، کار با اینترنت و کار با پاورپوینت را بلد هستند.

یا مثلا بیشتر آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، آموزش‌هایی هستند که منجر به شغل می‌شوند؛ چون لزوما همه آموزش‌ها که منجر به شغل نمی‌شوند، مثلا کار با آموزش ورد، دیگر کسی با یادگرفتن این مهارت‌ها نمی‌تواند کسب‌درآمد کند. بیشتر دانشگاه‌های ما مدرک‌گرا هستند که در آن‌ها مهارت‌های دانشجو افزایش پیدا نمی‌کند و فقط هدف دانشجو، گذراندن مقاطع بالاتر تحصیلی است.

اما در فنی‌و‌حرفه‌ای وقتی مدرکی صادر می‌شود، یعنی فرد مد نظر شرایط احراز آن شغل را داشته است. افراد آموزشی را در فنی‌و‌حرفه‌ای می‌آموزند که منجر به شغل بشود؛ درغیر‌این‌صورت در آن رشته کارگاه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، تعطیل خواهد شد. به‌هرحال چه در مراکز خصوصی و چه در آموزشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای مربی، تجهیزات و سرفصل‌های آموزشی باید به‌روز باشند.

در تلاش هستیم سند آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را با همکاری دستگاه‌های اجرایی تدوین کنیم و در سند مهارت آموزش‌های فنی و‌حرفه‌ای در سال۱۴۰۲ با شیبی ملایم به‌سمت این آموزش‌های به‌روز و مبتنی‌بر نیاز برویم.

این آموزش‌ها مبتنی‌بر وضعیت فعلی و آینده است. بر‌این‌اساس اگر دوره آموزشی گذاشته می‌شود، می‌توانیم آن را بسنجیم که چقدر متناسب با سند مهارت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

ان‌شاء‌ا.. تا پایان سال در‌صورتی‌که اعتبارات مد‌نظر ما به‌صورت‌کامل تخصیص یابد، تجهیزاتمان را به‌روز خواهیم کرد که این اتفاق بسیار خوبی محسوب می‌شود.
در مرحله بعد به سراغ مربی‌های خود خواهیم رفت تا با آموزش‌های لازم به‌روز شوند. درباره سرفصل‌های آموزشی نیز در دفتر پژوهش و آموزش درسی می‌تواند به‌روزرسانی انجام شود.

امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مهارت‌آموزی جوانان استان باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->