ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‎ها ارزخواری مونتاژکاران خودرو کار دستشان داد | دستور وزیر صمت برای بررسی موضوع افت ۷۰ درصدی تولید زعفران | افغانستان صادر کننده زعفران ایران به جهان چرا نیمی از متقاضیان نهضت ملی مسکن منصرف شدند؟ ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس در فروردین ماه ۱۴۰۳ خارج شد شرایط دریافت وام ۱۰ تا ۳۰۰ میلیونی +جزئیات سوءاستفاده از کارگران در قرارداد‌های کاری موقت
سرخط خبرها

اقتصاد در کلاس حرفه و فن

  • کد خبر: ۱۴۱۸۳۲
  • ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
اقتصاد در کلاس حرفه و فن
به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان از ابتدای سال، حدود ۶ میلیون نفر-ساعت در بخش‌های مختلف از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند شده اند.

مقدسی | شهرآرانیوز؛  محور توسعه و اشتغال در اقتصاد دانش بنیان امروز، تمرکز بر تولید پایدار و مبتنی بر دانش است. تولیدی که نقشی اساسی در اقتصاد دانش بنیان ایفا می ‎کند و این موضوع در کانون توجه کشور‌های توسعه یافته قرار دارد. رسالت سازمان فنی وحرفه ای، مهارت آموزی به منظور اشتغال پایدار است و مأموریت اصلی آن، آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار بوده است، بنابراین این سازمان از ظرفیت بی بدیلی در تولید دانش بنیان و اشتغال کارآفرین برخوردار است. برای بررسی اقدامات این مجموعه تحقق شعار سال، به سراغ افشین رحیمی گل خندان، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، رفته ایم.

اشتغال پایدار جوانان

وی در گفتگو با شهرآرا، درباره اقدامات سازمان فنی وحرفه‌ای اظهار می‌کند: در سال جاری برای مقوله مهم تولید، رهبر معظم انقلاب، دو شاخصه و مؤلفه دانش بنیان و اشتغال آفرین را تعریف کردند که یکی از سازمان‌های تأثیرگذار برای تحقق شعار معظم له، مراکز آموزش فنی وحرفه‌ای است. وی می‌افزاید: اداره کل آموزش فنی وحرفه‌ای استان وظیفه خود می‌داند که به منظور کمک به توسعه اشتغال پایدار جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و کاهش دغدغه‌های دولت در امر اشتغال، تمام تلاش و کوشش خود را به کار بگیرد.

رحیمی گل خندان بیان می‌کند: در این راستا اقداماتی را اداره کل آموزش فنی وحرفه‌ای انجام داده و تفاهم نامه‌ای با پارک علم وفناوری استان، خانه معدن و استانداری برای ارائه آموزش‌های مهارتی در حوزه معادن و صنایع معدنی در شهرستان‌های استان به ویژه شهرستان خواف بسته شده است. مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای خراسان رضوی ادامه می‌دهد: برای ایجاد مرکز تخصصی بازی سازی رایانه‌ای در مشهد به منظور تأمین نیروی انسانی متخصص در حوزه ساخت بازی‌های رایانه ای، پیگیری‌هایی شده است.

همچنین فعالیت مراکز نوآوری تیراژ با تمرکز بر حوزه فناوری اطلاعات و مرکز تخصصی نوآوری در حوزه گوهرسنگ‌ها و طلا و جواهرات در مشهد، استمرار پیدا کرده است. وی اضافه می‌کند: پشتیبانی از طرح‌های مهارت بنیان برای تولید نمونه‌های اولیه در مراکز آموزش فنی وحرفه ای، اجرای آموزش ‎های هدفمند با مشارکت نهاد‌های حمایتی ازجمله کمیته امداد و بهزیستی، استمرار ارائه آموزش با الگوی مهارت آموزی در محیط کار واقعی و دوگانه، صدور مجوز مراکز آموزش ویژه دانشجویان با عنوان مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC) برای دانشگاه‌های متقاضی، صدور مجوز مراکز جوار کارگاهی برای بنگاه‌های اقتصادی متقاضی و اجرای آموزش‌های مهارتی برای کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح در حین خدمت سربازی در قالب قرارگاه مهارت آموزی، از دیگر اقدامات در این زمینه بوده است.

آموزش‌های ارائه شده

رحیمی گل خندان درباره آموزش‌های ارائه شده توسط اداره کل بیان می‌کند: آموزش‌های این اداره کل برای ۱۹ گروه هدف ازجمله کارجویان، شاغلان صنایع و صنوف، روستاییان و عشایر، معتادان بهبودیافته، معلولان، دانشجویان، زندانیان، سربازان وظیفه، آسیب دیدگان اجتماعی و... با حدود ۸۰۰ عنوان دوره آموزشی در سراسر نقاط استان فرا داده می‌شود که بیشتر با رویکرد اشتغال زایی است. در این راستا از ابتدای سال تاکنون، ۳۸ هزارو ۵۸۹ نفر-دوره، معادل ۵ میلیون و ۹۷۸ هزارو ۵۳۱ نفر-ساعت در بخش‌های مختلف از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند شده اند. مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای خراسان رضوی درباره میزان اشتغال ایجادشده می‌گوید: باتوجه به تکالیف پیش بینی شده برای این اداره کل مبنی بر خدمات دهی آموزشی به گروه‌های مختلف جامعه، این مهم باجدیت و با به کارگیری حداکثر ظرفیت‌های موجود درحال انجام است، اما موضوع اشتغال مهارت آموختگان، مستلزم همکاری سایر دستگاه‌های دولتی و بخش‌های عمومی و خصوصی متولی یا زمینه ساز اشتغال است.

به دلیل اینکه دامنه اشتغال ازنظر بیمه یا بیمه نبودن توسط کارفرمایان برای مزدبگیران و خوداشتغالی و کارآفرینی درقالب مشاغل خانگی و واحد‌های صنفی گسترده تعریف شده است، با این حال آمار دقیقی درباره میزان شاغلان جدید و کارآفرینی ایجادشده وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه اداره کل آموزش فنی وحرفه‌ای استان، یک نهاد دولتی با رویکرد برنامه ‎محوری است، تصریح می‌کند: این اداره کل به صورت مستمر برای تحقق شعار سال، امسال و حتی سال‌های قبل تلاش کرده است. باتوجه به اینکه آموزش‌های مهارتی زمینه ساز اشتغال پایدار است، این نقش آفرینی به صورت مداوم است و به نوعی وظیفه ذاتی این سازمان به شمار می‌رود. رحیمی گل خندان اضافه می‌کند: هدایت ظرفیت‌ها و توانمندی دستگاه، معطوف به تربیت نیروی کار ماهر برای اشتغال مولد، تأمین نیاز بنگاه‌های اقتصادی به نیروی انسانی و تثبیت اشتغال‌های موجود از طریق ارائه آموزش‌های ارتقای مهارت است. اقدامات این اداره کل برای تحقق شعار سال، حدود صددرصد است.

توسعه کارآفرینی

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای خراسان رضوی درباره برنامه‌های عملیاتی هدف گذاری شده برای تحقق شعار سال تا پایان امسال، بیان می‌کند: توسعه طرح کارآفرینی مهارت بنیان، توسعه خدمات آموزشی در حوزه مهارت‌های نرم ازجمله کارآفرینی و مهارت‌های کسب وکار و توسعه همکاری با نهاد‌های حمایتی ازجمله کمیته امداد و بهزیستی برای اجرای آموزش‌های اشتغال زا جزو این برنامه هاست.

وی می‌افزاید: همچنین تا پایان سال، برنامه توسعه آموزش‌های ارائه شده با الگوی مهارت آموزی در محیط کار واقعی و آموزش‌های دوگانه، توسعه آموزش‌های ویژه دانشجویان در جوار دانشگاه‌ها با عنوان مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC)، توسعه آموزش‌های مهارتی در بنگاه‌های اقتصادی از طریق صدور مجوز مراکز جوار کارگاهی، به نتیجه رساندن و افتتاح مرکز تخصصی بازی سازی رایانه‌ای در مشهد، به نتیجه رساندن و افتتاح مرکز تخصصی صنایع معدنی در خواف و توسعه فعالیت‌های مرکز آموزش فنی وحرفه‌ای ویژه خواهران در حاشیه مشهد را در دستورکار داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->