سرخط خبرها

به یاد کربلای ۵

  • کد خبر: ۱۳۹۲۰
  • ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
به یاد کربلای ۵
حمیدجهانگیر فیض‌آبادی ساکن محله امام خمینی
با توجه به عملیات‌های زمستانی هر ساله رزمندگان اسلام در جنوب، مانند عملیات والفجر مقدماتی در ۱۷ بهمن ۱۳۶۱، عملیات خیبر در سوم اسفند ۱۳۶۲، عملیات بدر در ۲۰ اسفند ۱۳۶۳، عملیات والفجر ۸ در ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ دشمن شرطی شده است و در زمستان سال ۱۳۶۵ دشمن به حالت آماده‌باش درآمده و منتظر عملیاتی از جانب ما بود؛ بنابراین تصمیم گرفت پیش‌دستی کند و طی عملیاتی «فاو» را از ما پس بگیرد. فرماندهان برای جلوگیری از حمله دشمن و اجرای عملیات سالانه، مصمم شدند عملیات بزرگ و سرنوشت‌سازی را طراحی و تکلیف جنگ را مشخص کنند که عملیات آبی، خاکی کربلای ۴ طرح‌ریزی شد. عملیاتی که در آن نیروی عظیمی گردآوری شدند و آموزش‌های سخت و طاقت‌فرسایی مانند شنا، غواصی، انواع انفجارات، نبرد در آب، نیزار، نخلستان، رودخانه، قایقرانی و... برایشان گذاشته شد. نیرو‌ها در تاریخ سوم دی‌ماه ۱۳۶۵ در منطقه بسیار حساس شلمچه عملیات کربلای ۴ را آغاز کردند و از نهر‌های عرائض و خین وارد رودخانه عظیم و وحشی اروند شدند و به سمت جزائر بلجانیه، ام‌الطویل، فیاضیه (ماهی)، بوارین و ام الرصاص پیش رفتند و در نقطه‌ای از شلمچه نیز برای در هم شکستن استحکامات و دژ‌های اسطوره‌ای دشمن وارد مواضع بعثیون در خاک عراق شدند.
متأسفانه به‌دلیل لو رفتن عملیات توسط آمریکایی‌ها و منافقان و آمادگی و هوشیاری دشمن، عملیات در همان ابتدا متوقف شد و نیرو‌ها به مقرهایشان بازگشتند. این نیرو‌های آماده و عظیم که دست نخورده مانده بودند، با تدبیر فرماندهان بعد از ۱۵ روز در تاریخ ۱۹/۱۰/۶۵ دوباره از همان نقطه با فریب و غافلگیری بعثی‌ها، به خطوط مستحکم دفاعی دشمن یورش برده و مواضعشان را درنوردیدند و ضمن آزادسازی منطقه شلمچه در خاک ایران، وارد منطقه شلمچه در خاک عراق شدند و یکی یکی مواضع را پشت سرگذاشتند و ضمن گرفتن تلفات بی‌شمار از دشمن، پاتک‌های بسیار شدید دشمن را دفع کرده و تا نزدیکی شهر بصره پیش رفتند و شهرک دوعیجی و جزائر ام‌الطویل و فیاضیه (ماهی) و بوارین را تصرف کردند. این عملیات کربلای ۵ نامیده شد و سنگین‌ترین، گسترده‌ترین، جسورانه‌ترین و غیرتمندانه‌ترین عملیات دفاع مقدس بود.
نتایج عملیات پیروزمندانه کربلای ۵ را می‌توان این چنین نام برد؛
۱. آزادسازی ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک ایران، تصرف جزایر بوارین، فیاضیه، ام‌الطویل، تصرف شهرک دوعیجی، تصرف قسمتی از جاده شلمچه- بصره و استقرار در ۱۰ کیلومتری بصره
۲. تضعیف موقعیت سیاسی و نظامی عراق
۳. اوضاع جبهه‌های نبرد به سود قوای نظامی ایران تثبیت شد.
۴. قطعنامه ۵۹۸ که برای اولین‌بار تا حدودی نظریات ایران را دربر داشت در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.
۵. تصرف دریاچه بوبیان و بخشی از کانال ماهی
۶. ماشین‌های جنگی دشمن در حد وسیعی نابود شد.
۷. بیش از ۸۰ فروند هواپیمای دشمن سرنگون شد.
۸. نزدیک به ۹۰ هزار بعثی کشته، مجروح و اسیر شدند.
از یگان‌های عملیات کربلای ۵ که تحت امر قرارگاه نجف بودند، می‌توان لشکر ۵ نصر، لشکر ۲۱ امام رضا (ع) و لشکر ۱۵۵ ویژه شهدا را نام برد.
گزارش خطا
برچسب ها: یادداشت
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->