نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

نیاز مگاپروژه قطار سریع‌السیر مشهد-تهران به اعتبار ۶۰۰ هزارمیلیاردی

  • کد خبر: ۱۳۹۳۲۴
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
نیاز مگاپروژه قطار سریع‌السیر مشهد-تهران به اعتبار ۶۰۰ هزارمیلیاردی
به گفته معاون استاندار، تهاتر نفت، فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی، راهکار‌های تأمین مالی قطار سریع‌السیر مشهد-تهران است.

فاطمه رافع  | شهرآرانیوز؛ مگاپروژه قطار سریع‌السیر مشهد-تهران که با ادبیاتی جدید جایگزین پروژه یازده‌ساله قطاربرقی این مسیر شده است، در آلبوم اقتصادی سال آینده کشور چه سهمی خواهد داشت؟ این پرسش را از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی می‌پرسیم. جواد خدایی که پیش‌تر از نیاز ۲۰ میلیارددلاری این مگاپروژه گفته بود، در پاسخ به این پرسش خبرنگار شهرآرا اعتبار ریالی قطار سریع‌السیر مشهد-تهران را ۶۰۰ هزارمیلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: با توجه به اعتبار سنگین لازم برای این پروژه، تأمین مالی آن از محل تهاتر نفت یا به‌صورت فاینانس یا با سرمایه‌گذاری خارجی‌ها صورت خواهد گرفت و انتظار نداریم که اعتبار این پروژه‌ها از محل اعتبارات عمرانی کشور تأمین شود.

او تأکید می‌کند: مجموع اعتبار این طرح و همچنین شهر فرودگاهی مشهد برابر با اعتبارات عمرانی کل دو سال کشور است و تأمین آن در بضاعت دولت نیست؛ بنابراین به‌سادگی به نتیجه نمی‌رسد و نباید آن‌ها را با پروژه‌های معمولی مقایسه کرد و جنس، رقم و حجم آن‌ها با پروژه‌هایی مانند راه، پل و... متفاوت است.
خدایی همچنین به تفاهم‌هایی با سرمایه‌گذاران چینی برای سرمایه‌گذاری در قطار سریع‌السیر مشهد-تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: این تفاهم‌نامه همچنان در حال پیگیری است.‌

می‌پرسیم مسئولان و مدیران کشور چه تدبیری اندیشیده‌اند که بدعهدی چین در ماجرای تأمین مالی پروژه قطاربرقی مشهد-تهران تکرار نشود؟ معاون استانداری خراسان‌رضوی این‌طور پاسخ می‌دهد: این موضوع را باید وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کند. زیرا کارفرما و متولی اصلی آن‌ها هستند. این موارد دغدغه ما نیز هست و این موضوع بحث کلانی است که به روابط‌خارجی کشور برمی‌گردد و باید دید با کدام کشور می‌توانند این پروژه را پیش ببرند.

مطالبه و مسئله ملی

این پروژه مدتی است در ادبیات مسئولان ملی و محلی به‌عنوان یکی از اولویت‌ها به چشم می‌خورد و خدایی در این‌باره هم بیان می‌کند که با پیگیری مسئولان استانی، پروژه قطار سریع‌السیر مشهد-تهران به مطالبه و مسئله ملی تبدیل شده است.
مهرداد بذرپاش، وزیر جدید راه‌وشهرسازی، هم در جلسه رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خودش قطار سریع‌السیر مشهد-تهران را از اولویت‌های این وزارتخانه برشمرده و گفته بود: اجرای این پروژه به‌دلیل افزایش قیمت‌ها به تأخیر افتاده و تاکنون انجام نشده است. رستم قاسمی، وزیر پیشین راه‌وشهرسازی، هم اوایل آبان امسال از قرارگرفتن این پروژه در فهرست طرح‌های در اولویت ریلی کشور گفته بود: طی مذاکرات و تفاهم انجام‌شده، قرار است چینی‌ها مطالعه اولیه برای راه‌اندازی قطار سریع‌السیر مشهد-تهران را با مقیاس ۳۲۰کیلومتردرساعت ظرف دو ماه آینده انجام دهند. راه‌اندازی این قطار تأکید مقامات ارشد نظام را در پی داشته است و در کمتر از یک ماه گذشته مصوبه‌ای در این زمینه داده‌اند.

اواخر آبان امسال بود که امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی، برای حضور در نشستی که دستورکارش پایش مصوبات سفر فروردین امسال هیئت‌دولت به مشهد بود، به این شهر آمده بود و در آن نشست مقرر شد کارگروهی ویژه برای کارشناسی طرح قطار سریع‌السیر مشهد-تهران تشکیل شود. از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی درباره خروجی بررسی‌های کارشناسی این کارگروه ویژه می‌پرسیم. خدایی به پاسخ کوتاهی بسنده می‌کند: مطالعات این پروژه از سوی شرکت راه‌آهن در حال انجام است و وزارت راه‌وشهرسازی پس از تغییر و تحولات مدیریتی پیگیر موضوع خواهد بود.

قرار بود در این کارگروه ﻧﻤایندگانی از سازمان برنامه‌وبودجه، معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع، معاونت حمل‌ونقل، شرکت راه‌آهن و آستان قدس رضوی شرکت داشته باشند و پس از اعلام نظرات کارشناسی آن‌ها، این طرح مطابق بند۱۳ مصوب سفر رئیس‌جمهور به مشهد، برای تصویب به هیئت‌وزیران ارجاع شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->