عربستان طرح اشغال غزه را محکوم کرد آیت‌الله علم‌الهدی: خبرنگاران خط مقدم جبهه دفاع از ایران هستند کره شمالی برای مذاکره با آمریکا شرط گذاشت ترکیه به طرح نتانیاهو علیه غزه واکنش نشان داد یکی از رهبران جبهه مردمی فلسطین در لبنان ترور شد عارف: خبرنگاری با سختی‌های متعدد و متنوعی رو‌به‌رو است فریاد ترامپ بر سر نتانیاهو ۳۰ حمله پهپادی اوکراین به روسیه دفع شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) رژیم صهیونیستی مدعی شلیک ۲ پهپاد از سمت یمن شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) جایزه ۵۰ میلیون دلاری آمریکا برای بازداشت رئیس جمهور ونزوئلا ۱۰ هزار نفر از مردم سوریه از زمان سقوط حکومت بشار اسد کشته شدند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) کابینه رژیم صهیونیستی با اشغالگری در غزه موافقت کرد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) سقوط هواپیمای امداد در حومه پایتخت کنیا| ۶ نفر کشته شدند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) آیا پوتین با زلنسکی دیدار می‌کند؟ تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعمال می‌شود (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) حماس: گسترش تجاوز علیه مردم فلسطین آسان نخواهد بود موافقت لبنان با خواسته‌های آمریکا | انحصار سلاح و استقرار ارتش در جنوب لبنان نتانیاهو: قصد سیطره کامل بر غزه را داریم امضای تفاهم‌نامه بین شورای عالی استان‌ها و مجمع شهرداران کلانشهر‌های کشور | هم‌افزایی برای استفاده بیشتر از ظرفیت شورا‌ها + فیلم زاکانی در مشهد: نظام مدیریتی شهری باید بازبینی شود | ۴۵۱ خانوار تهرانی همچنان در هتل اسکان دارند واکنش بی سابقه دولت جدید لبنان به اظهارات عراقچی عراقچی: جمهوری اسلامی ایران خواهان تشکیل نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی جهت رسیدگی به وضعیت فاجعه‌بار غزه است رئیس سازمان اطلاعات سپاه در مشهد: ایران، صلح‌طلبِ جنگ‌بلد است | دشمن باید بداند اگر غلط زیادی بکند نقاط آسیب پذیری آن در سطح منطقه در اختیار ماست آیین بزرگداشت چهلمین روز شهادت سرلشکر شهید محمد کاظمی در مشهد (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) + فیلم پوتین و ترامپ به زودی دیدار خواهند کرد انتصاب احمدیان و شمخانی به عنوان نمایندگان رهبری در شورای دفاع رهبر معظم انقلاب، علی لاریجانی را به سمت نماینده رهبری در شورایعالی امنیت ملی منصوب کردند
سرخط خبرها

کلیات طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در رشته‌های پزشکی به تصویب مجلس رسید

  • کد خبر: ۱۳۹۹۳۸
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
کلیات طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در رشته‌های پزشکی به تصویب مجلس رسید
نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی موافقت کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۲۳ آذر ماه) مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درمورد طرح اصلاح تبصره (۴) بند (۳) ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی با ۱۵۸ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه با کلیات این طرح موافقت کردند.

مجتبی ذوالنوری اولین مخالف کلیات طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در رشته‌های پزشکی با بیان اینکه طرح مذکور مشکلی را از تأمین پزشک مناطق محروم حل نخواهد کرد، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که باید انجام شود این است که افرادی که با سهمیه در دانشگاه‌ها قبول می‌شوند نباید زیر تعهدات خود بزنند چرا که اگر سهمیه نبود آن‌ها پزشک نمی‌شدند، باید اقدامات سلبی در نظر گرفته تا افراد استنکاف نکنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید قانون به نحوی اصلاح شود که هزینه مستنکف بالا برود، تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌های دنیا پزشک دهکده وجود داشته، اما در کشور ما مناطق محروم از پزشک برخوردار نیستند.

محمد صفائی دلوئی به عنوان موافق کلیات این طرح گفت: ۷۰ درصد پزشکان در حال حاضر در تهران و ۱۰ کلانشهر در حال طبابت بوده و عملا قانون حضور ۳۰ درصدی پزشکان در مناطق محروم اجرایی نمی‌شود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی یک پزشک تحصیلات خود را به اتمام می‌رساند عملا ۲۹ ساله می‌شود و او ۲۱ سال تعهد خدمت دارد و این مسئله با افزایش پذیرش دانشجو منافات دارد و مسئله کمبود پزشک در مناطق محروم را حل نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر ما پزشکان را عمدتا برای کلانشهر‌ها تربیت می‌کنیم و یا حتی بدتر از آن پزشکان راهی خارج از کشور می‌شوند.

ملک فاضلی به عنوان مخالف کلیات طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در رشته‌های پزشکی گفت: آنچه در مورد مناطق محروم اهمیت دارد ماندگاری پزشک در آن منطقه است و انتظار داشتیم این طرح به گونه‌ای اصلاح می‌شد که ماندگاری پزشک را بالا می‌برد، اما عملا با این طرح پزشک فقط ۴ سال در مناطق محروم می‌ماند.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس با بیان اینکه این طرح حتما باید در کمیسیون بهداشت مورد کار کارشناسی قرار گیرد، افزود: انتظار داریم ماندگار پزشک در مناطق محروم حداقل به ۷ سال برسد.

حبیب اله دهمرده در موافقت با کلیات طرح مذکور با بیان اینکه مخالفان این طرح عمدتا موافق بودند و فقط نظرات جزئی نسبت به اصلاح طرح داشتند، گفت: من در ۳ استان که استاندار بودم و مسائلی را که برای پزشکان طرح تعهد خدمت ایجاد می‌شد را از نزدیک مشاهده کردم به همین دلیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان امکاناتی برای پزشکان در نظر گرفتم که در حال حاضر هر کس به این دانشگاه می‌آید از آن منطقه خارج نمی‌شود.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی به عنوان دیگر مخالف کلیات طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در رشته‌های پزشکی ضمن تشکر از طراحان طرح عنوان کرد: قطعا باید برای ماندگاری متخصصان و پزشکان عمومی در مناطق محروم تدبیر داشت، اما طرحی که تدوین شده تمام نیاز‌های مناطق محروم را تأمین نمی‌کند به این دلیل که اگر ضریب منطقه‌ای برای پزشکان اعمال شود میزان خدمت پزشکان طرح تعهد خدمت کمتر از میزان خدمت پزشکان آزاد می‌شود.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس ادامه داد: برای تأمین پزشک در مناطق محروم باید اقدام به بومی‌گزینی کرد که وزارت بهداشت اخیرا ۵۰۰ نفر از دستیاران را علاوه بر ظرفیت خود برای مناطق محروم جذب کرده، همچنین باید معافیت‌های مالیاتی و امتیازات ویژه برای پزشکان در نظر گرفت تا ماندگاری آن‌ها در مناطق محروم بیشتر شود.

سیدسلمان ذاکر به عنوان موافق کلیات طرح مذکور ضمن تأکید بر ضرورت اصلاح طرح پذیرش پزشک دارای تعهد خدمت عنوان کرد: در حالی پزشک باید بیش از ۲۰ سال در مناطق محروم خدمت کند که این مدت برای قضات ۵ سال است و ضرورت دارد زمان را اصلاح کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: اگر امتیازات خوبی برای پزشکان طرح تعهد خدت در نظر گرفته شود، قطعا اقبال از این طرح بیشتر خواهد شد.

لازم به ذکر است پیش از ورود به جزئیات این طرح ماده (۱)، بند (الف) ماده (۲) و تبصره (۱۰) ماده (۴)، با ۱۸۷ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و  بدون رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ حاضر در جلسه به کمیسیون تخصصی ارجاع شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->