ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها

چرا پیام‌رسان‌های داخلی این روزها خوب کار نمی‌کنند؟

  • کد خبر: ۱۳۹۹۵۴
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
چرا پیام‌رسان‌های داخلی این روزها خوب کار نمی‌کنند؟
از ظهر روز گذشته تا بعد از ظهر (۲۲ آذر) سرور پیام رسان داخلی «بله» کلا از کار افتاد. بعد از اختلال «ایتا» این دومین قطعی یک پیام‌رسان بومی در هفته گذشته است.

شهرآرانیوز - بعد از فیلترشدن بخش زیادی از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی (ازجمله واتساپ و اینستاگرام) به دلیل شرایط ملتهب کشور در ما‌ه‌های اخیر، وزارت ارتباطات تمام توانش را در حمایت و پشتیبانی از پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های داخلی گذاشته است. هرچند گاهی خبری از رفع فیلتر خارجی‌ها به گوش می‌رسد و دیروز هم یک نماینده مجلس از پذیرش شرایط ایران توسط واتساپ و اینستاگرام خبر داد. اما در میان گزارش‌های مختلف از میزان خسارت به کسب و کار‌های اینترنتی و حتی زیان و ورشکستگی اپراتور‌های ارائه‌دهنده اینترنت به دلیل فیلترینگ گسترده، آمار قابل‌تأمل و البته عجیبی از میزان کاربران فعال پیام‌رسان‌های داخلی منتشر شده است.

در این گزارش آمده است که بیشتر از ۳۱ میلیون کاربر به صورت روزانه از پیام رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند و حدود ۷۰ میلیون کاربر هم به صورت ماهانه سراغ پیام رسان‌های داخلی  می‌روند. طبق این گزارش روبیکا با ۱۵ میلیون مراجعه روزانه پرترافیک‌ترین سکوی داخلی محسوب می‌شود و ایتا با  ۹.۲ میلیون، سروش پلاس با ۳.۵ میلیون و بله با ۳.۳ میلیون کاربر روزانه در رتبه‌های بعدی هستند. خیلی از کارشناسان این آمار را غیرواقعی می‌دانند. اما بعد از اختلال چندروز پیش «ایتا» چندنکته مهم آشکار شد. اول اینکه پیام‌رسان‌های داخلی هنوز به پایداری مناسب برای میزبانی کاربران نرسیده‌اند. تأخیر در اطلاع‌رسانیِ دلیل اختلال و زمان رفع آن هم نشان داد به چیزی بیشتر از صرفا یک پیام‌رسان داخلی خوب نیاز داریم.

اما در اطلاعیه روز گذشته پیام‌رسان «بله» بعد از اختلال، متوجه مشکلی گسترده‌تر شدیم. مدتی پیش اتحادیه اروپا شرکت توزیع داده «ابرآروان» را به اتهام همکاری در پروژه شبکه ملی اطلاعات و فیلترینگ گسترده اینترنت در ایران تحریم کرد. از آنجاکه  ۵۶ درصد دامنه‌ها در ایران از CDN و DNS ابری کلادفلر و ابر آروان به‌عنوان سرویس‌دهنده‌ی خارجی و داخلی خدمات ابری (Public Cloud) استفاده می‌کنند، پیش‌بینی می‌شد تحریم اتحادیه اروپا در بخش‌های مختلف توزیع داده و اینترنت کشور مشکلاتی ایجاد کند.

مدیریت «بله» در اطلاع‌رسانی درباره اختلال پیام‌رسانش آورده است:

 به دلیل تحریم سرور «سامانهٔ نامِ دامنه» (DNS Server) ابرآروان و اختلالات ناشی از آن، بله از ظهر امروز دچار اختلالاتی بوده است. این اختلالات، برای برخی از شما کاربران عزیز رخ داده؛ اما ممکن است در ساعات پیش‌رو با توجه به منطقهٔ جغرافیایی یا سرویس‌دهندهٔ اینترنت در برخی خدمات بله با اختلال روبه‌رو شوید. از این بابت متأسفیم.  
کارشناسان ما اقدامات لازم را برای حل این موضوع انجام داده‌اند؛ با این حال متأسفانه به دلیل ماهیت عملکردی «سامانهٔ نام دامنه»، تسریع در رفع سراسری این مشکل از دامنهٔ اختیار تیم توسعهٔ بله خارج است. امیدواریم این مشکل تا ۲۴ ساعت آینده برای همهٔ کاربران، در هر بخش جغرافیایی برطرف شود و سرویس‌دهی به حالت عادی بازگردد.

پس به نظر می‌رسد برخی از اختلالات در پیام‌رسان‌های داخلی فراتر از ساختار کلی‌شان باشد و تا زمانی که DNS آن‌ها از «ابرآروان» باشد و این شرکت تحت‌تحریم‌ها باقی بماند، اختلال مهمان گاه‌به‌گاه آن‌ها خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->