نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است
سرخط خبرها

احتمالا «پژوهش» یک شوخی است!

  • کد خبر: ۱۴۰۱۹۱
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
احتمالا «پژوهش» یک شوخی است!
اصلا مگر می‌شود بدون پژوهش برنامه ریزی کرد؟ مگر می‌شود بدون برنامه ریزی کار کرد؟

اصلا مگر می‌شود بدون پژوهش برنامه ریزی کرد؟ مگر می‌شود بدون برنامه ریزی کار کرد؟ مگر نه اینکه در فرآیند پژوهش، استفاده از ابزار‌های آماری برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمی، شرطی اساسی است؟ مگر نه اینکه آمار‌ها از دل پژوهش‌ها بیرون می‌آید و متقابلا پژوهش‌ها مبتنی و متکی بر داده‌های آماری است؟

آیا تغییر سیاست‌های هرازگاهی، ناشی از آمار‌های غلط نیست؟ آیا به نتیجه نرسیدن برخی سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی، به در دست نداشتن آمار دقیق و پژوهش‌های علمی و واقعی برنمی گردد؟ واقعیت بیرونی، این گمانه را تأیید می‌کند وقتی می‌بینیم مسئول و سازمانی، آماری می‌دهد که با آمار مسئول و سازمان دیگر متفاوت است.

مگر مسئولان، زمانی که قرار است سخنانشان را به آمار مستند کنند، نباید به داده‌های آماری علمی و دقیق مراجعه کنند؟ وقتی وزیر و وکیلی که در تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌های کشور تأثیرگذار است، آماری را پیوست سخنانش می‌کند، انتظار عموم این است که این عدد و رقم‌ها با پشتوانه پژوهشی همراه باشد. مگر نباید جایی مانند مرکز آمار ایران یا مرکز پژوهش‌های مجلس، مرجع رسمی برای داده‌های آماری باشد که قطعا این داده‌ها هم براساس نظرسنجی‌ها و پژوهش‌های دقیق و علمی و واقعی انجام شده است؟

چرا گاهی بدون هیچ پایه پژوهشی، آمار‌های عجیب وغریب می‌شنویم؟ مثلا درباره همین موضوع حجاب که بحث داغ این روزهاست، عدد و رقم و آمار متفاوتی در میزان رعایت حجاب یا رعایت نکردن آن در جامعه، از گفته‌های برخی مسئولان به گوش می‌رسد. در حوزه‌های دیگر نیز با همین تفاوت‌های عجیب آماری روبه رو هستیم؛ حوزه مصرف انرژی، کار و بیکاری، مسکن، آسیب‌های اجتماعی، شاخصه‌های دین مداری در سنین مختلف اجتماعی و بسیاری دیگر از حوزه ها. طبیعی است که دستاورد این آمار‌های نایکدست و بدون پشتوانه پژوهشی، تصمیم گیری‌های ناسنجیده را به دنبال خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->