پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا
سرخط خبرها

بیماری ترانه علیدوستی، کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی، چیست؟

  • کد خبر: ۱۴۱۲۷۹
  • ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
  • ۱
بیماری ترانه علیدوستی، کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی، چیست؟
بسیاری از افراد از قرارگرفتن در محیط‌های بسته و پر ازدحام، وحشت دارند و تحمل این گونه مکان‌ها برای آن‌ها غیر قابل ممکن است؛ اینگونه افراد ممکن است به بیماری کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی مبتلا باشند. روز گذشته اخباری از ابتلای ترانه علیدوستی به دو بیماری منتشر شد، که یکی از آن‌ها کلاستروفوبیا بود.

به گزارش شهرآرانیوز، فوبیا یا فوبی، در واقع ترس بی دلیل و نامناسب از موقعیت‌ها، مکان‌ها و یا اشیا خاص می‌باشد (مانند ژنوفوبیا ٬کرونوفوبیا و…). این ترس مستمر بوده و فرد دلیلی منطقی برای ترس خود ندارد. فوبیا نوعی اختلال می‌باشد که در زمان تماس با محرک ترس آور، بروز می‌دهد. این اختلال توجیهی ندارد و بی دلیل اتفاق می‌افتد و فرد نمی‌تواند آن را کنترل کند. فردی که به این اختلال دچار است همواره سعی دارد تا از مواجه شدن با محرک‌های ترس آور جلوگیری کند و این امر ممکن است باعث بروز اختلال در امور روزمره وی شود و شخص را از زندگی عادی خود دور کند.

کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟

کلاستروفوبیا یا تنگنا هراسی یکی از رایج‌ترین انواع فوبیا یا فوبی می‌باشد که به معنای ترس و هراس از محیط‌های تنگ و بسته می‌باشد که راه گریزی نداشته باشد. افرادی که دچار اختلال کلاستروفوبیا هستند، زمانی که در مکان‌های بسته یا پرازدحام قرار می‌گیرند به شدت وحشت زده می‌شوند و با ترسی غیر منطقی مواجه می‌شوند. این اختلال در افراد مختلف به شکل‌های گوناگون خود را نشان می‌دهد. برخی از افراد مبتلا به این اختلال زمان قرارگیری در تنگنا، دچار اضطراب‌های ضعیف و گذرا می‌شوند. این در حالیست که برخی دیگر دچار اضطراب شدید و حتی حمله‌ی پانیک می‌شوند.

کلاستروفوبیا در چه محیط‌هایی ظاهر می‌شود؟

با توجه به مطالب فوق الذکر اختلال کلاستروفوبیا یا تنگنا هراسی زمانی که فرد در محیطی تنگ و بسته که هیچ گونه راه فراری ندارد، صورت می‌گیرد. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، می‌توانند از قرارگیری در یک یا چند مکان احساس ترس و وحشت داشته باشند.

۱- آسانسور یا بالابر:

ترس از آسانسور یکی از شایع‌ترین محیط‌های بروز این اختلال می‌باشد و افراد زیادی به این اختلال دچار هستند.

۲- اتاقک MRI:

قرارگیری در اتاقک MRI برای بسیاری از افراد یک کابوس می‌باشد و افراد زیادی در انجام آن دچار مشکل می‌شوند.

۴- مترو واتوبوس:

بسیاری از افرادی که به این اختلال مبتلا هستند درصورت ازدحام زیاد در اتوبوس و مترو دچار اضطراب‌های شدید و خفیف می‌شوند.

۵- اتاق‌های کوچک بدون پنجره:

قرارگیری در اتاق‌های کوچک و بدون پنجره، اتاق‌های پرو مغازه‌ها، زندان‌ها، اتاق‌های هتل که پنجره‌های آن‌ها با نمی‌شوند و اتاق‌هایی که در آن‌ها قفل شده باشد برای افرادی که به این اختلال دچار هستند کاری طاقت فرسا می‌باشد.

۶- رانندگی در تونل‌ها یا ترافیک‌های سنگین:

رانندگی کردن در تونل‌های طویل، رانندگی در ترافیک‌های سنگین و خیابان‌های پر ازدحام برای افراد مبتلا به این اختلال کاری دشوار و در بعضی از موارد غیر ممکن می‌باشد.

۷-ترس از هواپیما:

ترس از فضای بسته هواپیما یکی دیگر از علائم کلاستروفوبیا می‌باشد.

۸- کارواش‌های اتوماتیک:

بسیاری از افراد برای شست و شوی ماشین‌های خود به کارواش‌های اتوماتیک مراجعه می‌کنند. اما قرارگیری در کارواش برای افرادی که دچار این اختلال هستند کاری نشدنی و دشوار می‌باشد.

۹- تجمعات شلوغ، مهمانی‌های پر ازدحام، کنسرت:

برای افرادی که به اختلال تنگناهراسی مبتلا هستند، قرارگیری در تجمعات پر ازدحام همچون مهمانی‌ها، کنسرت‌ها و… کاری سخت و دشوار می‌باشد.

علائم تنگناهراسی

افرادی که به اختلال کلاستروفوبیا مبتلا هستند در صورت قرارگیری در محیط‌های بسته و تنگ بدون راه گریز از خود واکنش‌هایی نشان می‌دهد. در اغلب افراد مبتلا علائم یکسان بروز می‌دهد.

-احساس ترس شدید و هراس از محدودیت و به اصطلاح گیر افتادن

-احساس ضعف 

-افزایش ضربان قلب (تپش قلب) 

-تعریق شدید

-احساس تنگی نفس و عدم تنفس مناسب (نفس نفس)

-احساس نگرانی و اضطراب شدید

-دل آشوبه و احساس ناخوشایند

-سر درد و سر گیجه 

-احساس خفگی و احساس کمبود اکسیژن لازم برای تنفس 

-احساس درد در قفسه سینه 

-لرزیدن بدن به خصوص لرزیدن دست‌ها

-احساس شدید گرما و داغ شدن قسمت‌های مختلف بدن (گر گرفتگی)

-احساس نیاز فوری به سرویس‌های بهداشتی 

-حالت تهوع

این علائم گذرا می‌باشد و در صورت خارج شدن فرد مبتلا به اختلال کلاستروفوبیا، این علائم از بین می‌رود، اما در صورت بروز پی در پی این گونه استرس‌ها تنش‌ها ممکن است به بدن شخص آسیب برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
0
بر چسب
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->