مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح یه شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟ بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری چه موقع است؟ خدمات ویژه مجهزترین بیمارستان سیار کشور در عمود ٩٨٩
سرخط خبرها

برای محبوبیت نیاز به مهره مار نیست

  • کد خبر: ۱۴۳۰۶۰
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
برای محبوبیت نیاز به مهره مار نیست
درباره افرادی که در اصطلاح عامیانه «مهره مار» دارند، شنیده‌اید؟ افرادی که اقبال عمومی به آن‌ها زیاد است، گل سرسبد جمع هستند و خیلی راحت هم پذیرفته می‌شوند؛

درباره افرادی که در اصطلاح عامیانه «مهره مار» دارند، شنیده‌اید؟ افرادی که اقبال عمومی به آن‌ها زیاد است، گل سرسبد جمع هستند و خیلی راحت هم پذیرفته می‌شوند؛ کسانی که دوستان زیادی دارند و از شبکه‌های اجتماعی و حمایتی زیادی برخوردارند. تفاوت این افراد با دیگران در توانایی برقراری ارتباط مؤثری است که چندوچون آن را خوب می‌دانند؛ مهارتی که همه ما برای فعالیت‌های اجتماعی مانند ازدواج، تحصیل، اشتغال و دوستی به آن نیاز داریم و باید اصول آن را خوب بدانیم تا تعامل دوسویه به‌شکل درست و کامل برقرار شود. در غیر این صورت فقط شاهد شکل‌گیری تعارض بین افراد و درنهایت انزوا و تنهایی آن‌ها خواهیم بود.

مهارتی به‌نام ارتباط مؤثر

درست حدس زده‌اید؛ امروز می‌خواهیم درباره یکی دیگر از مهارت‌های چندگانه زندگی به‌نام مهارت ارتباط مؤثر حرف بزنیم؛ مهارتی برای دستیابی به پیوند‌های اجتماعی و به‌دنبال آن احساس امنیت، آرامش، احترام و مهم‌بودن. برخلاف تصور عمومی که برخی از ما درباره ارتباط داریم، ارتباط فقط این نیست که حرفی بین ما و دیگران رد و بدل شود، بلکه شامل هرچیزی می‌شود که ما انجام می‌دهیم و نمی‌دهیم.

جدا از کلامی که گفته و شنیده می‌شود، هرحرکت ما مانند تکان‌دادن سر، روی‌برگرداندن و اشاره با چشم می‌تواند پیامی را به‌دنبال داشته باشد؛ بنابراین ارتباط زمانی کارآمد خواهد شد که به شیوه‌ای مثبت و سازنده آن را با دیگران برقرار کنیم. خبر خوش اینکه این مهارت با فراگیری و قدری تمرین، خیلی زود در ما نهادینه خواهد شد.

موانع برقراری ارتباط مؤثر

  • گوش‌ندادن
  • فریادزدن و با صدای بلند سخن‌گفتن
  • انتقادکردن‌های زیاد
  • احساسات را صادقانه بیان‌نکردن
  • استفاده از پیام‌های منفی غیرکلامی مانند حالت تدافعی، بی‌توجهی و بی‌اعتنایی
  • متهم‌کردن و مقصرشناختن
  • پیش‌داوری و ارزیابی شتاب‌زده

چگونه ارتباط مؤثری داشته‌باشیم؟

  • توجه به این نکات و به‌کارگیری آن‌ها در زمان تعامل با دیگران می‌تواند به ما در برقراری ارتباطی مؤثر کمک کند:
  • به‌درستی گوش کنیم و بازخوردی دل‌گرم‌کننده همراه با تحسین داشته‌باشیم.
  • زمان مناسبی را برای صحبت‌کردن انتخاب کنیم.
  • در زمان گفتگو ارتباط غیرکلامی مانند تماس چشمی داشته‌باشیم.
  • از پیش برای ارتباط با دیگران در خودمان آمادگی ایجاد کنیم. برای نمونه از خودمان بپرسیم چه کسی یا کسانی مخاطب ما هستند؟ علایق و ارزش‌های آن‌ها کدام است؟ از چه ویژگی‌هایی برخوردارند؟ ما از برقراری این ارتباط چه هدفی در ذهنمان داریم؟ و چگونه می‌توانیم به بهترین روش منظورمان را منتقل کنیم؟

برداشت خوبی از خودمان ارائه بدهیم

وقتی نخستین‌بار با فردی یا گروهی برخورد داریم، طبیعی است که آن‌ها ما را ارزیابی کنند. این ارزیابی ممکن است در چندثانیه اتفاق بیفتد. این برداشت براساس جلوه‌های ظاهری، زبان بدن، طرز رفتار و نوع پوشش ما در ذهن دیگران شکل می‌گیرد؛ بنابراین لازم است که از گرفتن نقش‌ها یا ژست‌های مصنوعی که تصور می‌کنیم جلوه بهتری از ما به دیگران ارائه می‌دهد، بپرهیزیم. باید همواره لبخند گرم و ملایمی بر لب داشته باشیم. هیچ‌چیز به‌اندازه لبخند و روی‌خوش نمی‌تواند در ایجاد برداشت خوب از ما موفقیت‌آمیز باشد، ولی نباید زیاده‌روی کرد. چون نتیجه عکس دارد.
همچنین باید رفتاری همراه با فروتنی داشته‌باشیم، حتی اگر با چهره‌ای انتقادی یا خشک از طرف مقابلمان روبه‌رو هستیم.

نکته بعدی اینکه باید همه توجهمان را بر فرد مقابل متمرکز کنیم. هنگام صحبت‌کردن هم ساده و بی‌آلایش باشیم و به اندازه کافی خودافشایی کنیم. درضمن، هیچ‌گاه نباید از موضوع بحث منحرف شویم و پراکنده‌گویی کنیم. توجه به لحن و صوت کلام و سرعت ادای کلمات هم از دیگر نکاتی است که باید به آن‌ها توجه ویژه داشته‌باشیم. درمجموع اینکه باید سعی کنیم شنونده خوبی برای طرف مقابلمان باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->