سرخط خبرها

گذری بر احوالات کارگران گذر

  • کد خبر: ۱۴۱۴۳
  • ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
گذری بر احوالات کارگران گذر
سید مصطفی بهشتی دبیر شهر آرا محله
اوضاع نابه‌سامان اقتصادی در سال‌های اخیر آثار سوء بسیاری داشت که یکی از این موارد، رواج بیکاری بین اقشار مختلف مردم بوده است. بیکار شدن از کار اولیه و در نتیجه نیافتن شغل جدید سبب شده تا عده زیادی از شهروندان نیازمند شغل، کار را در کف خیابان و در ایستگاه‌های کارگران فصلی جست‌و جو کنند.
در این بین یقینا باید دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی مدام در اندیشه این باشند که چگونه از بحران موجود گذر کرد. البته که موضوع این مطلب راهگشایی یا واکاوی مشکلات اقتصادی نیست که در ابعاد کلان باید بررسی شود، اما قصد دارم تا افزایش کارگران فصلی و سامان‌دهی نشدن این قشر پرتلاش و شریف، آثار سوء را به صورت گذری بررسی کنم.
منطقه ۱۱ به لحاظ قرار گرفتن ایستگاه‌هایی برای استقرار کارگران فصلی با موضوع افزایش تعداد کارگران فصلی دخیل است و در ماه‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که دیگر تقاطع آموزگار و سیدرضی محل استقرار کارگران نیست، بلکه از یک طرف کارگران تا بولوار مهران، از سویی تا بولوار جلال آل احمد، از طرفی دیگر تا بولوار دانشجو و از سویی دیگر تا میدان امام علی (ع) صف کشیده‌اند تا در انتظار مهیا شدن روزی برای خود باشند.
تراکم کارگران در چنین ابعادی آثار سوء مختلفی را به همراه دارد. اولین مورد که به هنگام گذر به چشم می‌آید موضوع امنیت نداشتن این عزیزان در حاشیه خیابان است. معمولا همیشه این مورد اتفاق می‌افتد که به محض ازدحام جمعیت مرز پیاده‌رو و خیابان خیلی رعایت نمی‌شود و در نتیجه حوادث ناگواری را به وجود می‌آورد، ایضا که مشابه آنچه اشاره شد تاکنون در این منطقه اتفاق افتاده است.
موضوع دیگر، اما مشکلات بصری شهری است. به نظر پسندیده نیست که کارگران برای کسب روزی و فرصت شغلی در حاشیه‌های خیابان سرتاسر بنشینند. این موضوع از دو جهت بررسی می‌شود، نخست بحث عزت کارگران محترم است که شایسته است شرایطی فراهم شود که در کنار نگرانی شغل و درآمد، نگران سرما و گرمای زمستان و تابستان کنار خیابان نباشند. مورد دیگر هم برمی‌گردد به همان وجهه شهری که باید با مهیا شدن نظم، وجهه شهری هم حالت موجهی به خود بگیرد.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، فراهم شدن فرصت سوءاستفاده از عنوان کارگری و حتی ناامنی اموال برخی کارگران است. بعضا افرادی با هویت‌های نامشخص در بین کارگران حاضر می‌شوند و با نیت‌های متفاوت در کمین افرادی هستند که از اطراف منطقه گذر می‌کنند و اعمالی از جمله سرقت را انجام می‌دهند که متأسفانه در موارد بسیاری به نام کارگران مظلوم تمام می‌شود.
در متن به موضوع ناامنی اموال کارگران اشاره شد، موارد بسیاری در سال‌های اخیر بوده است که افراد ناشناس با هویت کارگری در ایستگاه کارگران فصلی حاضر شده‌اند و به سرقت وسایل کاری کارگران اقدام کرده‌اند.
با مروری که بر احوالات کارگران فصلی در حاشیه بولوار آموزگار و بولوار سیدرضی داشتیم، آنچه ضروری به نظر می‌رسد و ماحصل آن می‌تواند بسیاری از ضعف‌های مذکور فوق را برطرف کند، ایجاد ایستگاه‌های سرپوشیده برای کارگران فصلی در فضایی امن است. این خواسته‌ای است که هم از سوی شهروندان و هم از سوی کارگران مطرح است و مجموعه مدیریت شهری می‌تواند با ایجاد فضای مذکور به بهبود کیفیت زندگی در شهر و منطقه ۱۱ کمک کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->