فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

یادبودی برای زادروز مرحوم محمد مطیع، هنرمند مشهدی که سال گذشته از میان ما رفت

  • کد خبر: ۱۴۱۶۴
  • ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
یادبودی برای زادروز مرحوم محمد مطیع، هنرمند مشهدی که سال گذشته از میان ما رفت
هنوز یک سال نشده است که تئاتر، تلویزیون و سینما بازیگر پیش کسوت مشهدی خود را از دست داده است. محمد مطیع که بیستم دی ماه سال ۱۳۲۲ در مشهد متولد شده بود، بر اثر عارضه قلبی، ۲۹ اسفند پارسال در سوئد دیده از جهان فرو بست.
زوزنی| این بازیگر مشهدی که فعالیتش را در تئاتر آغاز کرد، بعد از مدت کوتاهی به تلویزیون و سینما راه یافت و اولین فیلمش را در اوایل دهه ۵۰ بازی کرد. او از آن دسته هنرمندانی بود که فعالیت در تئاتر و تلویزیون را هم قبل و هم بعد از انقلاب اسلامی تجربه کرده بود. او نیمه دهه ۶۰ به سوئد مهاجرت کرد و بعد از چندین سال، دوباره به ایران بازگشت و فعالیتش را از سر گرفت. این هنرمند فقید بعد از بازگشتش به ایران، مدام بین ایران و سوئد در رفت وآمد بود. به جرئت می‌توان گفت مجموعه‌هایی تلویزیونی همانند «هزار دستان» ساخته علی حاتمی، «کوچک جنگلی» ساخته بهروز افخمی، «امیرکبیر» ساخته سعید نیک پور و مجموعه خاطره انگیز «افسانه سلطان و شبان» به کارگردانی داریوش فرهنگ مهم‌ترین آثار درکارنامه هنری اوست که مرحوم مطیع و توانمندی اش را به همه ثابت کرد.

تهرانی‌ها او را بردند
در سال ۱۳۴۸ که محمدعلی لطفی مقدم، پدر تئاتر خراسان، تلاش می‌کرد هنرمندان تئاتری را دور هم جمع کند، با مرحوم مطیع آشنا شد. لطفی می‌گوید مرحوم مطیع با منوچهر خادم زاده، از کارگردانان قدیمی مشهدی، در تئاتر همکاری داشته است: مطیع در گروهی با داریوش ارجمند، خسرو هوشیار و ... در دانشگاه فردوسی تئاتر‌های ارزنده‌ای روی صحنه بردند. بعد از آنکه توانمندی‌های شان را در تئاتر دیدم، از آن‌ها خواستم بیایند و با مرکز تئاتر همکاری کنند. آن‌ها هم پذیرفتند.

بنا به آنچه این پیش کسوت تئاتر استان می‌گوید، در همان موقعیت که این هنرمند در تئاتر مشهد فعالیت می‌کرد، گروه تئاتری از تهران، متشکل از علی نصیریان، عزت الله انتظامی، جعفر والی، اسماعیل شنگله و ... به مشهد آمدند و در اولین برخوردی که با مرحوم مطیع داشتند و هنرنمایی او را دیدند او را با خود به تهران بردند و در گروه‌های رسمی اداره تئاتر استخدام کردند: بسیاری از نقش‌های اصلی و کلیدی را در آن دوران این مرحوم بر عهده داشت و در تهران جای خود را باز کرد.

لطفی علت مهاجرت زنده یاد مطیع به سوئد را اصرار خانواده اش می‌داند: او برای ادامه تحصیل پسرش از ایران رفت. البته دوره بعد انقلاب از نظر فرهنگی دوره خاصی بود و شرایط برای فعالیت بازیگرانی که قدیمی‌تر بودند هموار نبود. یکی از علت‌های مهاجرت او هم شاید این محدودیت کاری بود. آن زمان تفکر این بود که هنر تئاتر نمی‌تواند خودش را با ارزش‌های انقلاب اسلامی همسو کند، اما بعد بسیاری از هنرمندان بزرگ با اجرای نمایش در زمینه‌های مختلف اخلاقی، اعتقادی و ... ثابت کردند می‌توانند همراه انقلاب اسلامی باشند. مرحوم مطیع هم از این شرایط متأثر بود.

دوباره به ایران بازگشت
به گفته لطفی مقدم  مرحوم مطیع در مشهد دلی و افتخاری کار می‌کرد و بعد از اینکه به خارج از کشور رفت، دوستانش تلاش کردند او را به ایران بازگردانند. او هم پذیرفت، اما به خاطر بیماری، دوباره به سوئد بازگشت و در آنجا جان سپرد. همه کار‌هایی که او در آن‌ها حضور داشت به آثار خاطره انگیز و مطرح در اذهان مخاطبان تبدیل شده اند. لطفی درباره بازی او در این دست از آثار می‌گوید نقش‌های او معمولا کلیدی و پیوند دهنده شخصیت‌ها به یکدیگر بودند: «تیپ او به گونه‌ای بود که می‌توانست در شخصیت‌های مختلف حضور داشته باشد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->