آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

باید حضرت زهرا (س) را فهم کرد

  • کد خبر: ۱۴۱۸۳۷
  • ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
باید حضرت زهرا (س) را فهم کرد
فاطمیه در‌واقع بستری بسیار مهم است تا انسان بتواند مسیر هدایتی خودش را معین کند.

فاطمیه مجرایی برای تعالی انسان‌هاست. فاطمیه در‌واقع بستری بسیار مهم است تا انسان بتواند مسیر هدایتی خودش را معین کند. شأن حضرت زهرا (س) به‌قدری است که سخن‌گفتن درباره ایشان ویژگی‌های خاصی را می‌طلبد؛ بنابراین آنچه بیان می‌کنیم، بیانی است از استادان و علمای عظام.

دو گونه می‌توان به جریان شهادت حضرت زهرا (س) نگاه کرد. یک مدل این است که فقط به ذکر مصیبت و اظهار مناسک مناسبتی و متداول بپردازیم که بیشتر هم تاکنون از این قسم نگاه بوده است؛ در‌حالی‌که جریان فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) نقطه عطفی است برای بالارفتن معرفت بشری نسبت به حقیقت انسانیت و زندگی. حال سؤال این است که چقدر ما توانسته‌ایم از علم و کلام و تجلی حضرت در قرآن بهره‌برداری کنیم؟

این مهم است. در‌واقع هر کس موظف است به‌اندازه ظرف وجودی خود از دریای عظمت صدیقه کبری (س) بهره‌برداری کند. اگر بخواهیم بخشی از شأن حضرت را تشخیص بدهیم و بفهمیم، بهترین مرجع و محل رجوع، قرآن است. هر جا در قرآن خداوند متعال می‌خواهد برجستگی‌های خاصی را ذکر کند، حضرت زهرا (س) حضور دارند. آیت‌ا... جوادی‌آملی جایی فرمودند «باید حضرت زهرا (س) را فهم کرد». حالا اینکه هم بفهمیم و هم عمل کرده و منتشر کنیم، وظیفه ماست. اگر بخواهیم نگاه خداوند به حضرتش را در قرآن ببینیم، یکی در جریان مباهله است؛ واقعه‌ای که در تعیین اسلام نقش بسیار مهمی دارد.

در این واقعه حضرت زهرا (س) یکی از افرادی است که نقش کلیدی دارد یا در آیه تطهیر در سوره احزاب نقش ایشان بسیار پررنگ است که در حدیث کساء نقش ایشان مشهود است «هم فاطمه و ابو‌ها و بعل‌ها و بنوها» یا در سوره «هل‌اتی» حضور حضرت زهرا (س) را یک حضور عینی می‌بینیم.

این‌ها وقایعی است که در قرآن کریم به‌عینه نقل شده است و درواقع آن قله‌بودن ارزش‌هایی را که در جریان‌های مذکور وجود داشت، نشان می‌دهد و حضرت در این جریان‌ها نقش برجسته‌ای دارند. خب حالا ما چگونه می‌توانیم بهره‌برداری خودمان را از وجود پر‌برکت ایشان داشته باشیم؟

ما می‌خواهیم بگوییم ایشان قله هستند و می‌خواهیم به‌سمت این قله برویم و این شدنی است، چرا؟ ما می‌بینیم در جریانی مثل واقعه «هل‌اتی» فضه، کنیز حضرت که تحت تربیت این مکتب قرار گرفته است، حضور دارد. پس نشان می‌دهد که ما هم می‌توانیم تحت این بهره‌برداری قرار بگیریم و می‌توانیم مصداقی از این‌ها باشیم. به‌همین‌جهت ما باید نگاهمان به فاطمیه از این سنخ باشد. فهم الگو‌بودن حضرت زهرا (س) برای مرد و زن باید تبدیل به فرهنگ جامعه شود تا بتوانیم رنگ ارزش وجودی ایشان را در همه عرصه‌ها و جوامع، شاهد و ناظر باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->