به گزارش شهرآرانیوز؛ حسین ملایجردی، امروز، ۱۹ دیماه، در جلسه «کمیته هوشمندسازی استان» در تالار شهید هاشمینژاد بیمارستان امام رضا (ع) اظهار کرد: نهاد ریاست جمهوری از سال ۷۵ که شبکه دولت راه اندازی شده و مکاتبات کل دستگاهها به شبکه دولت تبادل میشود، اقداماتی برای بهینهکردن این اقدامات انجام داده است.
وی افزود: ساماندهی اسناد و مدارک آرشیوی تاریخی به عنوان یک پروژه ملی از ۱۵ مرداد سال ۹۵ آغاز شده و تعداد پروندههای اسکنشده ۱۵۶ هزار و تعدا صفحات اسکنشده ۷۸۰ هزار برگ است.
مدیر کل دبیرخانه مرکزی نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: ثبت مکاتبات شرکتهای خصوصی و شهروندان با سازمانها از طریق اینترنت سبب کاهش مراجعات حضوری، زمان، هزینه، ترافیک و آلودگی هوا، افزایش سرعت، ثبت مکاتبات و پیگیری آسان، افزایش سطح رضایت مشتری و تسریع پاسخگویی و افزایش کارایی، شفافیت رسیدگی و پاسخگویی میشود.
ملایجردی خاطرنشان کرد: شاخصهای ارزیابی نظام اداری کشورشامل میزان مکاتبات الکترونیکی، کاغذی و چاپ، وضعیت نیروی انسانی و دسترسی چاپ، وضعیت دستگاههای تکثیر در دستگاههای اجرایی کشور، قابیلتها و امکانات اتوماسیون اداری، استفاده مدیران ارشد دستگاهها از سامانه به ویژه اتوماسیون اداری و اتصال به سامانههای جدید است.
وی در خصوص اهم اقدامات و برنامههای برجسته اضافه کرد: این برنامهها شامل سامانه اسناد دولت (ساد)، سامانه ارزیابی عملکرد تعاملات (ساعت)، سامانه استعلام و پیگیری دولت (رصد)، شناسه ملی سند (شمس)، دبیرخانه (همراه)، اتصال دفاتر پست و پیشخوان به شبکه دولت و سامانه مراسلات امن دولت (سماد) است.
مدیر کل دبیرخانه مرکزی نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: از جمله مزایای سرویس ابری (Software as a Service (SaaS میتوان به کاهش هزینه، صرفهجویی در زمان، افزایش ضریب امنیت اطلاعات، سازگاری سختافزاری و نرمافزاری و دسترسی همیشگی اشاره کرد.
ملایجردی عنوان کرد: سامانه مراسلات امن دولت (سماد) با هدف گردش الکترونیکی درون و برون سازمانی نامههای طبقهبندیشده تا سطح محرمانه ایجاد شده است و تاکنون ۲۶ دستگاه به این سامانه متصل شدهاند. سامانه سامانه استعلام و پیگیری دولت (رصد) نیز با هدف استعلام و پیگیری الکترونیکی پینوشتهای ریاست جمهوری ایجاد شده و تاکنون ۲۹ دستگاه به این سامانه متصل شدهاند. علاوهبراین هدف از ایجاد سامانه شمس، بهوجود آوردن وحدترویه در شمارهگذاری مکاتبات الکترونیکی نظام اداری کشور است.
وی در خصوص وضعیت مکاتبات دستگاهها ادامه داد: میزان مکاتبات در سال ۹۶، از میان ۱۲۱ میلیون مکاتبات مورد بررسی حدود ۷۰ درصد الکترونیک و ۳۰ درصد کاغذی بوده که در سال ۹۷ حدود پنج درصد بهبود یافته و در شش ماهه سال ۹۸ میزان مکاتبات الکترونیک ۷۶ درصد است.
مدیر کل دبیرخانه مرکزی نهاد ریاست جمهوری مطرح کرد: در شش ماهه ۹۸، حدود ۸۷ درصد مکاتبات استانداریها الکترونیک بوده که نسبت به دستگاهها در وضعیت بهتری قرار دارند. در استان خراسان رضوی در شش ماهه اول سال جاری ۶۲ هزار مکاتبه صورت گرفته است که از این میزان ۹۹ درصد مکاتبات الکترونیک صورت گرفته است.
ملایجردی در خصوص گزارش وضعیت چاپ و مکاتبات گفت: در سال ۹۶ و ۹۷ میزان دسترسی به چاپ ۲۸ درصد و امسال به ۳۰ درصد رسیده است و این رقم نشاندهنده این است که در سال ۹۶ و ۹۷ دستگاههای زیادی خریداری شده است. میزان دستگاههای چاپ در سال ۹۵ حدود ۱۳۵ هزار بوده که در سال ۹۷ به ۱۹۵ هزار رسیده است.
وی افزود: دستگاههای کمبرخودار حدود ۵۰ درصد مکاتبات خود را به صورت کاغذی انجام میدهند که باید برای توسعه آنان تلاش کرد.
منبع: ایسنا