عکس‌هایی از تمرین ارکستر سمفونیک تهران رونمایی از کتاب «در سایه‌سار خورشید» با موضوع فرهنگ میزبانی توسط شهرداری مشهد پیش‌بینی ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در مشهد برای تقویت مسیر‌های عبوری و منتهی به حرم مطهر در روز‌های پایانی صفر خراسان رضوی، قطب صنایع دستی کشور؛ ۲۳ هزار هنرمند و ۷۰۰ فروشگاه فعال ابراز نگرانی معاون استاندار خراسان‌رضوی از شدت آلودگی هوای مشهد تجهیز ۸۰ چراغ راهنمایی در مشهد به برق اضطراری شهردار منطقه ۳ مشهد مطرح کرد: خدمت‌رسانی شبانه‌روزی به زائران با ۴۰ پاکبان و تجهیزات کامل در دهه آخر ماه صفر استقرار جایگاه‌های ویژه عرضه کالا و نان در مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران در دهه آخر ماه صفر خدمات ویژه اتوبوسرانی مشهد در سه روز پایانی ماه صفر قائم‌مقام ستاد دهه پایانی صفر شهرداری مشهد: مدیریت شهری ۲۴ساعته برای خدمت به زائران تلاش می‌کند | پیش‌بینی ۵۱ مرکز اسکان موقت و اضطراری در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ + فیلم شهرداری منطقه ثامن مشهد آماده میزبانی از زائران دهه آخر صفر پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۲۶ مرداد ۱۴۰۴) | آغاز روند افزایش دما از سه‌شنبه خدمت‌رسانی شهرداری مشهدمقدس به زائران اربعین و آماده‌باش کامل برای دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مسدودی سه‌روزه جاده قدیم مشهد از ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ آماده‌باش ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برای خدمت‌رسانی در دهه پایانی ماه صفر| خدمت‌رسانی صلواتی تعدادی از ناوگان در شب شهادت امام رضا(ع) در معابر منتهی به حرم بهره‌برداری از ۵ پارکینگ موقت در هسته مرکزی مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ کیفیت هوای کلانشهر مشهد قابل‌قبول شد (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) آماده‌باش ۱۰۰ درصدی ۵۸۰۰ نیروی کارگری به منظور انجام رفت‌وروب معابر در دهه پایانی صفر | استقرار ۶ کانکس ارزاق عمومی و ۸ کانکس نانوایی پیش‌بینی هواشناسی مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ و سالروز شهادت امام‌رضا(ع) | گرما طاقت‌فرسا نخواهد بود مشکلی در تأمین نان و آرد مشهد در دهه پایانی ماه صفر وجود ندارد | فعالیت ۹ نانوایی سیار در اطراف حرم امام‌رضا(ع)
سرخط خبرها

حوزه حمل‌ونقل فرصتی برای تحقق درآمد پایدار شهری

  • کد خبر: ۱۴۳۰۰۱
  • ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
حوزه حمل‌ونقل فرصتی برای تحقق درآمد پایدار شهری
نخستین رویداد «تجاری‌سازی داده در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری» نیز با هدف جمع‌آوری ایده‌های مختلف در زمینه استفاده تجاری از داده‌های پرتعداد ترافیکی و تبدیل آن به منبع درآمد پایدار برای شهرداری برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، نخستین رویداد «تجاری‌سازی داده در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری» نیز با هدف جمع‌آوری ایده‌های مختلف در زمینه استفاده تجاری از داده‌های پرتعداد ترافیکی و تبدیل آن به منبع درآمد پایدار برای شهرداری برگزار و در اختتامیه آن از پنج تیم برتر ایده‌پردازی و سه ایده نوآورانه برگزیده، قدردانی شد.

شهر نیازمند درآمد‌های جدید است

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل‌ و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در اختتامیه این رویداد، با ابراز امیدواری از برگزاری رویداد‌هایی این‌چنینی برای کاستن از وابستگی شهرداری به درآمد‌های ناپایدار گفت: مشکل اساسی در شهرداری، این است که بلد نیستیم پول دربیاوریم و ناچار برای تأمین هزینه‌ها به مردم فشار می‌آوریم و از تخلفات و تراکم‌فروشی‌ها درآمد به‌دست می‌آوریم. ولی با ابلاغ قانون درآمد‌های پایدار، باید منابع درآمدی جدیدی پیدا کنیم. قانون درآمد پایدار خلاصه کلامش این است که شهرداری خودش را از درآمد سنتی آسیب‌رسان ناپایدار به شهر رها کند و دنبال منابع درآمد واقعی و پایدار کمک‌کننده به توسعه شهر باشد.

ایمان فرهمندی با اشاره به وجود منابع و ظرفیت‌های مختلف درآمدی در مدیریت‌شهری افزود: در شهرداری منابع زیادی داریم که یکی از آن‌ها داده است؛ به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل که اگر روی این موضوع تمرکز کنیم، می‌توانیم به ایده‌های خوبی برسیم و از آن‌ها پول دربیاوریم. ما در لیگ خلاقیت به‌دنبال این هدف هستیم که پول و ثروت، تولید و منابع درآمدی جدیدی کشف کنیم.

منابع درآمدی جدید، نباید نادیده گرفته شود

وی معاونت اقتصادی شهرداری را موتور محرک این مجموعه دانست و با انتقاد از روند چند سال گذشته حاکم بر بخش اقتصادی مدیریت‌شهری اظهار کرد: عملکرد حوزه اقتصادی در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد که آورده‌ها و هزینه‌ها با هم مساوری بوده است، درحالی‌که بخش اقتصادی باید موتور محرک شهرداری باشد و بتواند هزینه‌ها را مدیریت کند.

بخش خصوصی، تولید ثروت کند و شهرداری سهمش را بردارد

فرهمندی در ادامه تأکید کرد: باید زمینه ایجاد و چارچوب‌ها را طوری تنظیم کنیم که بخش خصوصی وارد شود و ثروت تولید کند و شهرداری سهم خودش را بردارد. داشته‌های شهرداری باید جست‌وجو و پیدا شود. در همین راستا با همفکری‌ها و ایده‌پردازی‌ها کمک کنیم تا از این راه‌ها و داشته‌های جدید پیداشده، به ایده‌های جدید برای خلق ثروت در مدیریت‌شهری برسیم.

گردش ۲ هزار میلیاردی

در ادامه، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با اشاره به گردش سرمایه ۲ هزارمیلیارد تومانی اکوسیستم دانش‌بنیان‌ها و لزوم استفاده شهرداری از این ظرفیت برای تأمین درآمد بیان کرد: شهرداری‌ها نیز باید از این فرصت برای تأمین درآمد پایدار استفاده کنند. شهرداری، روزانه صد‌ها خدمت به تعداد زیادی از زائران و مجاوران می‌دهد که با رشد شتابان شهر، تأمین منابع مالی شهر برای ادامه و توسعه خدمات از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است.

باید به‌سمت مولدسازی دارایی‌های شهرداری حرکت کنیم

سیدجلال‌الدین حسینی‌واعظ با تأکید بر اینکه تأمین نشدن بهینه و بموقع درآمد‌های مالی به شهرداری خسارت خواهد زد، گفت: درآمد‌های کنونی که شهرداری‌های کشور دراختیار دارند، بیشتر ناپایدار است و حول محور تخلفات ساختمانی می‌چرخد یا حاصل از فروش املاک و دارایی است که تاکنون گریزی از آن‌ها نبوده است. اما از این پس باید به‌سمت مولدسازی دارایی تا و ارزشمند کردن آن‌ها حرکت کنیم.

وی ادامه داد: باید در حوزه نوآوری، بهره‌ورسازی دارایی‌ها، اقتصاد دیجیتال و اقتصاد حاصل از نوآوری و فناوری قدم‌های بلندی برداریم تا بخشی از خسارت‌های گذشته، جبران و از خسارت‌های آینده نیز پیشگیری شود.

سهم شهرداری، یک‌دهم میانگین گردش سرمایه دانش‌بنیان‌هاست

حسینی‌واعظ در ادامه، از اهمیت موضوع استفاده از تجارت داده سخن گفت و در این زمینه بیان کرد: موضوعی که درباره ثروت پنهان مطرح است، استفاده از تجارت داده است. بسیاری از کشور‌ها در این حوزه به رشد ۴۶ درصدی دست پیدا کرده‌اند که سهم ما یک‌دهم این میانگین است، لذا باید به این حوزه نگاهی جدی و فارغ از شعار داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری با بیان اینکه این رویداد درراستای اهداف مدیریت‌شهری در دوره ششم در حوزه تجاری‌سازی داده تا برگزار شده است، افزود: حوزه حمل‌ونقل و ترافیک یک حوزه تعامل‌محور است با تراکنش‌های مختلف. باید به حوزه سامانه، دوربین‌های نظارتی و... توجه جدی کنیم که می‌تواند سهمی در تجاری‌سازی داده تا داشته باشد.

ایده‌ها باید با مطالعه و پژوهش همراه باشند

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر حمل‌ونقل‌وترافیک معاونت عمران شهرداری مشهد نیز در این مراسم با تأکید بر انجام مطالعه و پژوهش به‌عنوان پشتوانه ایده‌های خوب گفت: معتقدم با همفکری و تقویت حوزه مطالعات و پژوهش در اجرای پروژه‌ها، موفق‌تر عمل خواهیم کرد. ایده‌های خوبی در حوزه شهری مطرح می‌شود، اما پشتوانه مطالعاتی و پژوهشی ندارد و تنها یک ایده است که با انجام مطالعه و پژوهش، می‌تواند به یک طرح اجراشدنی تبدیل شود.

به‌گفته سیدمهدی امامی میبدی، در حوزه‌های مختلف شهری ازجمله حمل‌ونقل و ترافیک، نیاز به نوآوری و ایده‌های جدید داریم. در این راستا اگر ایده‌هایمان را باهم به اشتراک بگذاریم، بی‌شک در برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتمان نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->