مدیرکل راهبری و نظارت بر حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد: ایمن‌ترین حمل‌و‌نقل کشور را داریم ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ۱۲ پروژه عمرانی شهر مشهد ساخت و خرید ۳۴۰ چشمه سرویس بهداشتی جدید در مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۵ مرداد ۱۴۰۴) | احتمال تداوم آلودگی هوا تا صبح فردا بیش از نیمی از بوستان‌های شهر مشهد زمین بازی کودکان دارند | ۳۸۴ زمین به وسایل بازی استاندارد مجهز شدند آلودگی هوای مشهد از وضعیت اضطرار عبور کرد (یکشنبه، ۵ مرداد ۱۴۰۴) ۱۲ قرن کم‌آبی در مشهد پیشنهاد اضافه‌شدن کارگروه «جمعیت و خانواده» به آیین‌نامه نشان مشهدالرضا(ع) ارائه خدمات فرامرزی اتوبوسرانی مشهد و تقویت ناوگان منتهی به حرم مطهر رضوی در ایام اربعین مشهد باید به سمت رایگان شدن پروانه ساختمانی حرکت کند | احیای بافت‌های فرسوده نیازمند کمک دولت است آماده‌سازی ۳۰ دستگاه اتوبوس برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در کشور عراق تامین آب مورد نیاز برای آبیاری کمربند سبز جنوبی از بند گلستان اعزام ۴۵۰ نیروی خدمات شهری و اجرای برنامه‌های فرهنگی از مشهد به نجف + ویدئو بهره‌برداری موقت از ایستگاه دائمی استقبال از زائران در محور نیشابور-مشهد | ظرفیت همزمان میزبانی از دو هزار زائر پیاده در دهه پایانی صفر دو برابر شدن سهم منابع آلاینده داخلی | هشدار برای تنفس در مشهد شهردار مشهدمقدس خبر داد: نصب ۱۵۷ قطعه بتنی (سگمنت) تقاطع غیرهمسطح شهید فهمیده شمارش معکوس برای تکمیل پروژه بزرگ تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب| روایت شهرآرانیوز از آخرین وضعیت پیشرفت کلان‌پروژه‌های شهر مجید طهوریان عسکری: مدیریت شهری تحول بزرگ در بولوار شاهنامه ایجاد کرد کمبود ۷۰۰۰ جای‌پارک در سطح شهر مشهد چرا هیچ خبری از پرداخت معوقات حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی نیست؟ معاون فرهنگی شهردار مشهد: تجمع کادر درمانی مشهد، فریادی علیه سکوت جهانی درقبال نسل‌کشی مردم غزه است
سرخط خبرها

به‌خاطر مشهد خط‌۸۳۰ را جدی بگیریم!

  • کد خبر: ۱۴۳۶۳۳
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
به‌خاطر مشهد خط‌۸۳۰ را جدی بگیریم!
۸۳۰ یک خط واحد معمولی نیست! یک تور تاریخی درس‌آموز و یک کلاس پر‌عبرت درباره توسعه مشهد است. یک خط هزار‌و‌چند‌ساله!
حسین کمیلی
نویسنده حسین کمیلی

به همه دوست‌داران مشهد پیشنهاد می‌کنم دست‌کم یک‌بار، ابتدا تا انتهای خط ۸۳۰ را طی کنند؛ با چشم باز و جست‌وجوگر و گاه، چشم سر ببندید و با تاریخ همراه شوید. ۸۳۰ یک خط واحد معمولی نیست! یک تور تاریخی درس‌آموز و یک کلاس پر‌عبرت درباره توسعه مشهد است. یک خط هزار‌و‌چند‌ساله!

ابتدای خط ۸۳۰ همان مشرقی است که صبحگاهان، با طلوع خورشید به آن چشم می‌دوختیم و اتفاقا صبح پیدایش مشهد نیز از همان‌جاست؛ جایی که حضرت «شمس‌الشموس (ع)» از مسیر مرو-سرخس به این منطقه قدم نهادند و اینجا شد مشهد، محل شهادت.

خط ۸۳۰ نماد حرکت از گذشته فراموش شده شهر به امروز سردرگم آن است! شاید بسیاری از مردم مشهد، اصلا ندانند که ابتدای خط‌۸۳۰ یا همان قلعه‌خیابان کجاست؛ یا دست‌کم اگر هم چیزی درباره‌اش شنیده‌اند، گذرشان به این محله نیفتاده باشد! حق هم دارند؛ خب آنجا کاری به مشهد امروز ندارد! وقتی از تاریخی‌ترین زمین‌های شهر به جدیدترین زمین‌ها بیایی و آن زمین تاریخی ارزشمند، نماد فراموش‌شدگی و عقب‌نگه‌داشتگی باشد! این یعنی سردرگمی!

شهید بسکابادی- بولوار حر- «حرم» - بولوار فردوسی- امامیه؛ این، خلاصه مسیر خط ۸۳۰ است که بر طاق اتوبوس‌هایش، نوشته شده است، اما همه خوب می‌دانیم که «حرم» را بی‌جهت در وسط نوشته‌اند! چون دیگر، نه در میانه اقتصادی این راه و در نه میانه جغرافیایی آن نیست! شهید بسکابادی- بولوار حر- حرم امام شهید، چه ترتیب دل‌چسبی شده است.

شهید بسکابادی، نیروی بسیجی تربیت‌یافته همان قلعه غیرت است و پدر شهید هم تا همین چند سال قبل که زنده بوده، در همان مشرق زندگی می‌کرده است؛ حر بوده است که از فرزندش، نه‌تنها برج برای خودش نساخته که مسجد و حسینیه‌ای هم وقف محله کرده است. قلعه‌خیابان، قلعه‌ای تمدنی است و نماد رواداری سیره رضوی و امتداد سکونت تاریخی اقوام و ملل مختلف در پایین خیابان. قلعه مهر و مدارا‌ست. اینجا اقوام و مذاهب مختلف، بسلام آمنین گرد هم زندگی می‌کنند.۸۳۰، اما به بافت حرم که می‌رسد، گیج می‌شود! نمی‌فهمد کجاست!

سرمایه‌دار‌ها و دستگاه‌های دارای نفوذ، هر کار دلشان خواسته با حریم حرم کرده‌اند! خطی کشیده‌اند روی گذشته و مستضعفان و خاطرات و همه‌چیز! وقتی با حریم حرم چنین کنند، تکلیف بقیه شهر معلوم است! معلوم است که مسیر ورود امام (ع)، حتما فراموش می‌شود. از اینجای خط به بعد، وزن‌ها حتی به‌هم‌ریخته‌ترند! یک‌جا تفاخر برج‌هاست و یک‌جا حماسه مزون‌ها! برخلاف قلعه خیابان، در این طرف شهر، بخشی از مردم را حذف کرده‌اند! جوری طراحی شده که پول‌دارتر‌ها بیایند؛ ورود همگان ممنوع!

انتهای خط ۸۳۰ امامیه است؛ پرچم مشهد را که امثال بسکابادی‌ها و خیابانی‌ها بالا نگه داشته بودند، امروز به دست بچه‌های قاسم‌آباد و امامیه است؛ قاسمی‌داناها، بختی‌ها، عطایی‌ها، جاودانی‌ها، حریری‌ها و سنجرانی‌ها و....۸۳۰ حرکتی است برای توجه هم‌زمان به سرگشتگی‌های هویتی و شکاف‌های عمیق نابرابری و بی‌عدالتی که آینده مشهد را تهدید می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->