رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر مشهد: تحولات زیادی در دوره اخیر شورا در حوزه بانوان رخ داده است | به دنبال نگاه زنانه و مادرانه برای بانوان بودیم دبیرکل انجمن کلان‌شهر‌های جهان: مشهد به‌زودی از یک شهر مشهور، به بازیگر بین‌المللی تبدیل خواهد شد نگاه سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد به عملکرد شورای ششم | این دوره، فعال‌ترین شورای شهر مشهد است مرور کارنامه شورای ششم از زبان رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد | این شورا دستاورد‌های بزرگی داشته است پیشنهاد شهردار مشهد مقدس به دبیرکل انجمن کلانشهر‌های جهان برای تشکیل کمیته خلاقیت و نوآوری در متروپلیس هوای کلانشهر مشهد همچنان آلوده است (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) فرصت‌ها و چالش‌های مدیریت شهر مشهد از نگاه رئیس شورای اسلامی شهر مشهد | فراوانی طرح‌های دوفوریتی، چالش بزرگ شورای ششم بود ناصحی: مهم‌ترین وظیفه شورای شهر، انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری است پیام تسلیت رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در پی حادثه انفجار در بندر شهید رجایی اعلام آمادگی شهرداری مشهد برای کمک به هموطنان حادثه‌دیده در انفجار اسکله شهید رجایی رفع اختلال ۱۰دقیقه‌ای در سرویس‌دهی خط یک مترو مشهد رئیس شورای شهر مشهد: هزینه ساخت هر کیلومتر قطارشهری معادل با چهار پل چهارسطحی است | روند خدمت به مردم را متوقف نمی‌کنیم + فیلم موزه زنده میدان عدالت مشهد لیست کامل بوستان‌های بانوان دارای اتاق مادروکودک مشهد + جزئیات مشهد، قطب دیپلماسی شهری در میان کلانشهرهای ایران قلندرشریف: خط ۳ مترو مشهد مهم‌ترین بخش ریلی شهری کشور است | مشهد در حوزه قطارشهری خودکفا شده است  تشکیل ۴ کمیته ذیل کارگروه «سرمایه‌گذاری برای تولید» در شورای اسلامی شهر مشهد خراسان رضوی و مشهد، رتبه نخست کاهش تلفات حوادث رانندگی درون‌شهری طی سال ۱۴۰۳ معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خبر داد: کاهش ۱۴ درصدی تلفات حوادث ترافیکی در مشهد در سال ۱۴۰۳ ۸۸ درصد متوفیان تصادفات مشهد در سال ۱۴۰۳ عابران و موتورسیکلت‌سواران بودند
سرخط خبرها

به‌خاطر مشهد خط‌۸۳۰ را جدی بگیریم!

  • کد خبر: ۱۴۳۶۳۳
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
به‌خاطر مشهد خط‌۸۳۰ را جدی بگیریم!
۸۳۰ یک خط واحد معمولی نیست! یک تور تاریخی درس‌آموز و یک کلاس پر‌عبرت درباره توسعه مشهد است. یک خط هزار‌و‌چند‌ساله!
حسین کمیلی
نویسنده حسین کمیلی

به همه دوست‌داران مشهد پیشنهاد می‌کنم دست‌کم یک‌بار، ابتدا تا انتهای خط ۸۳۰ را طی کنند؛ با چشم باز و جست‌وجوگر و گاه، چشم سر ببندید و با تاریخ همراه شوید. ۸۳۰ یک خط واحد معمولی نیست! یک تور تاریخی درس‌آموز و یک کلاس پر‌عبرت درباره توسعه مشهد است. یک خط هزار‌و‌چند‌ساله!

ابتدای خط ۸۳۰ همان مشرقی است که صبحگاهان، با طلوع خورشید به آن چشم می‌دوختیم و اتفاقا صبح پیدایش مشهد نیز از همان‌جاست؛ جایی که حضرت «شمس‌الشموس (ع)» از مسیر مرو-سرخس به این منطقه قدم نهادند و اینجا شد مشهد، محل شهادت.

خط ۸۳۰ نماد حرکت از گذشته فراموش شده شهر به امروز سردرگم آن است! شاید بسیاری از مردم مشهد، اصلا ندانند که ابتدای خط‌۸۳۰ یا همان قلعه‌خیابان کجاست؛ یا دست‌کم اگر هم چیزی درباره‌اش شنیده‌اند، گذرشان به این محله نیفتاده باشد! حق هم دارند؛ خب آنجا کاری به مشهد امروز ندارد! وقتی از تاریخی‌ترین زمین‌های شهر به جدیدترین زمین‌ها بیایی و آن زمین تاریخی ارزشمند، نماد فراموش‌شدگی و عقب‌نگه‌داشتگی باشد! این یعنی سردرگمی!

شهید بسکابادی- بولوار حر- «حرم» - بولوار فردوسی- امامیه؛ این، خلاصه مسیر خط ۸۳۰ است که بر طاق اتوبوس‌هایش، نوشته شده است، اما همه خوب می‌دانیم که «حرم» را بی‌جهت در وسط نوشته‌اند! چون دیگر، نه در میانه اقتصادی این راه و در نه میانه جغرافیایی آن نیست! شهید بسکابادی- بولوار حر- حرم امام شهید، چه ترتیب دل‌چسبی شده است.

شهید بسکابادی، نیروی بسیجی تربیت‌یافته همان قلعه غیرت است و پدر شهید هم تا همین چند سال قبل که زنده بوده، در همان مشرق زندگی می‌کرده است؛ حر بوده است که از فرزندش، نه‌تنها برج برای خودش نساخته که مسجد و حسینیه‌ای هم وقف محله کرده است. قلعه‌خیابان، قلعه‌ای تمدنی است و نماد رواداری سیره رضوی و امتداد سکونت تاریخی اقوام و ملل مختلف در پایین خیابان. قلعه مهر و مدارا‌ست. اینجا اقوام و مذاهب مختلف، بسلام آمنین گرد هم زندگی می‌کنند.۸۳۰، اما به بافت حرم که می‌رسد، گیج می‌شود! نمی‌فهمد کجاست!

سرمایه‌دار‌ها و دستگاه‌های دارای نفوذ، هر کار دلشان خواسته با حریم حرم کرده‌اند! خطی کشیده‌اند روی گذشته و مستضعفان و خاطرات و همه‌چیز! وقتی با حریم حرم چنین کنند، تکلیف بقیه شهر معلوم است! معلوم است که مسیر ورود امام (ع)، حتما فراموش می‌شود. از اینجای خط به بعد، وزن‌ها حتی به‌هم‌ریخته‌ترند! یک‌جا تفاخر برج‌هاست و یک‌جا حماسه مزون‌ها! برخلاف قلعه خیابان، در این طرف شهر، بخشی از مردم را حذف کرده‌اند! جوری طراحی شده که پول‌دارتر‌ها بیایند؛ ورود همگان ممنوع!

انتهای خط ۸۳۰ امامیه است؛ پرچم مشهد را که امثال بسکابادی‌ها و خیابانی‌ها بالا نگه داشته بودند، امروز به دست بچه‌های قاسم‌آباد و امامیه است؛ قاسمی‌داناها، بختی‌ها، عطایی‌ها، جاودانی‌ها، حریری‌ها و سنجرانی‌ها و....۸۳۰ حرکتی است برای توجه هم‌زمان به سرگشتگی‌های هویتی و شکاف‌های عمیق نابرابری و بی‌عدالتی که آینده مشهد را تهدید می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->