جریمه سنگین پلیس راهور برای پارک‌کردن در ایستگاه‌های ویژه معلولان

  • کد خبر: ۱۴۳۹۵۲
  • ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
جریمه سنگین پلیس راهور برای پارک‌کردن در ایستگاه‌های ویژه معلولان
رئیس اداره فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی از اعمال قانون و جریمه سنگین خودروهای متخلف در ایستگاه‌های پارک ویژه معلولان خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، افراد دارای معلولیت در زمره شهروندانی هستند که برخی از آنان هیچ‌وقت نمی‌توانند رانندگی را تجربه کنند و برخی دیگر با اعمال محدودیت‌های مشخص و قانونی، موفق به کسب گواهی‌نامه می‌شوند. مشهد با دارا‌بودن ۴۹ هزار و ۹۷۷ شهروند معلول، از شهر‌های آسیب‌پذیر کشور محسوب می‌شود و وضعیت رانندگی ویژه معلولان نیز در نوع خود در این شهر مهم است.

یکی از بحث‌های اصلی در رعایت حقوق شهروندی رانندگان دارای معلولیت، مکان‌های ویژه پارک خودرو است؛ پلاک‌هایی می‌توانند در این مکان‌ها پارک کنند که علامت ویلچر داشته باشند.

سرهنگ علیرضا رحیمی درباره ایستگاه‌های ویژه معلولان و پلاک‌های خودرو آنان به شهرآرانیوز گفت: پلاک‌های ویژه معلولان، براساس نامه رسمی متقاضی ازسوی بهزیستی و پس از استعلام‌های لازم به‌صورت زوج-پلاک و فقط یک‌بار صادر می‌شود. این پلاک‌ها از شماره ۱۱ تا ۴۹ ویژه جانبازان و از شماره ۵۱ تا ۹۹ ویژه معلولان است که بیشتر براساس شدت معلولیت این افراد صادر می‌شود.

وی ادامه داد: این نکته را نیز اضافه می‌کنم که توان رانندگی فرد معلول برای ما مهم است؛ یعنی دارنده پلاک یا باید خودش راننده باشد یا صرفا یک نفر را برای استفاده از پلاک معرفی کند و خود نیز همواره با آن ماشین تردد کند که مبادا هدف سوءاستفاده قرار بگیرد.

رحیمی با اشاره به تفاوت‌های پلاک ویژه معلولان با برچسب‌های ویژه خودروی دارای راننده معلول اظهار کرد: از مهم‌ترین قابلیت‌های این پلاک‌ها، تردد همیشگی و بدون هزینه در طرح ترافیک است. درباره برچسب‌ها باید بگویم بیشتر آگاهی‌دهنده است و توجیه قانونی استفاده از ظرفیت‌های پلاک ویژه را ندارد. این نکته را نیز اضافه کنم که هرچند پلاک ویژه، تسهیلاتی را برای راننده معلول ایجاد می‌کند، هرگونه تخطی عمدی از قوانین توسط راننده معلول، بنا بر آیین‌نامه‌ها، موجب جریمه و اعمال قانون می‌شود.

افزایش مبلغ جریمه پارک در ایستگاه معلولان

رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی در ادامه با اشاره به جریمه متخلفانی که در محل ویژه معلولان پارک می‌کنند، تصریح کرد: پلیس در هر نقطه‌ای که تشخیص داده تراکم یا تردد معلولان زیاد است، با همکاری شهرداری اقدام به نصب تابلو و تعریف جای پارک ویژه کرده است. تابلو‌ها تعریف دارند و حریم آنان از هر سو، ۱۵ متر تعریف شده است و این ‌مکان‌ها به پلاک‌های ویژه اختصاص دارد. مشکل اصلی، پارک ماشین‌های عادی است که درباره آن‌هم پلیس هر موقع که این تخلف را مشاهده کرده، برخورد کرده است.

سرهنگ رحیمی ادامه داد: جریمه توقف در محل ویژه پارک خودرو‌های جانبازان و معلولان برای خودرو‌های غیرمجاز ۱۰۵ هزار تومان تعیین شده است که تا پایان آبان ماه سال جاری در مشهد ۵۵۸ مورد جریمه از سوی پلیس راهور اعمال شده است.

پارک‌کردن روی رمپ‌ها ممنوع!

سرهنگ رحیمی ضمن اشاره به پدیده پارک خودرو جلو‌ رمپ‌ها یا در پیاده‌رو‌ها گفت: براساس آیین‌نامه، رمپ‌ها بیشتر در فضای تقاطع‌ها هستند و پارک‌کردن مقابل آن‌ها ممنوع است و براساس قانون، می‌توانیم راننده و ماشین متخلف را اعمال قانون کنیم. در معابر فرعی هم اگر این اتفاق رخ دهد، به منزله پارک روی پل است و آن هم قابلیت اعمال قانون را دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مبلغ جریمه پارک خودرو در پیاده‌روها‌ ۴۲ هزار تومان تعیین شده است و امسال ‌تاکنون ۳۳ هزار و ۳۸۰ ‌خودرو از سوی پلیس راهور جریمه شده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->