کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری
سرخط خبرها

کاهش مراجعه مردم به بازارها در پی سرمای شدید

  • کد خبر: ۱۴۵۴۳۸
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
کاهش مراجعه مردم به بازارها در پی سرمای شدید
با وجود روز مادر، سردی هوا سبب شد مراجعه مردم مشهد به بازار در روز‌های اخیر کاهش پیدا کند

به گزارش شهرآرانیوز؛  ورود موج سرمای سیبری، یخ زدگی معابر و لزوم تعطیلی اصناف رأس ساعت ۸ شب (که البته از دیشب به ساعت ۶ تغییر پیدا کرد) برخی بازار‌های مشهد را منجمد کرد. می‌گوییم برخی، چون همین سوز سرما، بازار برخی کالا‌ها و خدمات مثل ضدیخ ماشین‌ها و تاکسی‌های اینترنتی و یخ زدایی از لوله‌های منجمدشده آب را داغ کرد و طبق معمول، افزایش نیاز مردم، گرانی و بی ثباتی قیمت‌ها را به دنبال داشت؛ البته ما در این گزارش به سراغ اصنافی رفته ایم که کاهش شدید دما، کسب وکار آن‌ها را از قبل بی رونق‌تر کرده است.

سوز سرما در بازار پوشاک

قرار بود روز زن گرما ببخشد به بازار‌هایی که مدت هاست سوز تورم، بی رونقشان کرده است، اما سردی هوای این روز‌ها نگذاشت آن طور که باید حال وهوای این عید بزرگ، بازار‌ها را تحت تأثیر قرار بدهد؛ البته هیچ کدام دوست نداریم روز زن و مادر را خشک وخالی به اطرافیانمان تبریک بگوییم و خرید هدیه دیروزود دارد، اما سوخت وسوز نه. صبح شنبه سری به چند لباس فروشی در خیابان امام خمینی (ره) می‌زنیم. سرما در ورودی مغازه‌ها را بسته و بخار روی شیشه‌ها نشسته، اما کاغذ‌ها و آویز‌های پشت در می‌گوید که فروشگاه باز است.

وارد یکی از مغازه‌ها می‌شویم. فروشنده زیر پایش یک بخاری برقی روشن کرده و پشت میزش، وارفته است. سلام سردی می‌کند و تکانی می‌خورد. نقش بازی نمی‌کنیم و اصل مطلب را می‌گوییم و از حال وهوای این روز‌های بازار می‌پرسیم. می‌گوید: امیدمان به روز مادر بود که بازار کمی رونق بگیرد، حتی خرید هم کرده بودیم، اما سرمای هوا همه را خانه نشین کرد؛ البته با وجود گرانی کالاها، اعیاد هم رونق همیشگی را ندارد.
یکی دیگر از کسبه در این باره می‌گوید: گفتیم با فروش مجازی کاهش فروش حضوری را جبران کنیم، اما جدا از مسئله فیلترینگ و... این چند روز، یخ زدگی معابر کار سفارش‌های اینترنتی را هم مختل یا با افزایش سنگین قیمت مواجه کرده است.

گرانی و سرما، بازار را خلوت کرد

ازجمله بازار‌هایی که شاید به خاطر روز مادر قرار بود رونقی به خود بگیرد، بازار طلا و لوازم خانگی بود؛ البته رکود این بازار‌ها قبل از سرما مربوط به افزایش قیمت این اقلام و کاهش قدرت خرید مردم بود، با این حال به اعتقاد کسبه، به مناسبت روز زن معمولا این بازار‌ها رونق می‌گیرد. سری به یکی از پاساژ‌های طلا در خیابان امام خمینی (ره) می‌زنیم. گرانی درکنار سردی هوا بازار‌ها را خلوت کرده است.

یکی از طلافروشان درباره وضعیت بازار در روز‌های اخیر می‌گوید: باتوجه به افزایش قیمت طلا، معمولا تقاضا برای کار‌های سبک مثل انگشتر یا پلاک در اعیاد بیشتر می‌شد، اما در این چند روز سرمای هوا، تعطیلی زودهنگام بازار و خانه نشینی مردم موجب شد آن‌هایی هم که قصد خرید داشتند، فعلا دست نگه دارند. برای بازار لوازم خانگی به چند تماس اکتفا می‌کنیم. مهدی نیا، یکی از فروشندگان لوازم خانگی، می‌گوید: نمی‌شود گفت که این عید هیچ تأثیری بر بازار نگذاشت. یک هفته قبل بازار کمی رونق گرفت، اما به دلیل شرایط اقتصادی، بیشتر مردم لوازم برقی کوچک را انتخاب می‌کنند؛ البته بازهم میزان فروش نسبت به سال‌های قبل آن طور که انتظار داشتیم، نبود. به گفته وی، این چند روز بیشتر بازار لوازم گرمایشی مثل بخاری‌ها و گرم کن‌های برقی رونق داشت.

گل‌ها یخ زدند

«سرما بیش از حد انتظار بود و گل فروشانی که این وضعیت را پیش بینی نکرده بودند، گل هایشان دچار یخ زدگی شد.» این برشی از صحبت‌های رئیس اتحادیه گل فروشان و فروشندگان سموم دفع آفات نباتی مشهد است. محمد رضایی درباره وضعیت این شب و روز‌های سرد مشهد می‌گوید: آب داخل گلدان‌هایی که در فاصله دومتری از شیشه مغازه‌ها بودند، یخ زد و سرما بخشی از گل‌ها را از بین برد. به گفته او با وجود سرمای شدید هوا، رسیدن روز مادر برای گل فروشان رونق داشته و فروش آن‌ها کمتر از سال قبل نبوده است، اما اگر هوا خوب بود، حتما رونق بازار از این هم بهتر می‌شد.

سرما، بازار‌های وابسته به زائر را راکد کرد

سری هم به بازار‌های خیابان ۱۷ شهریور و شیرازی می‌زنیم. سرمای هوا و خانه نشین شدن مردم از یک سو و کاهش حضور زائران در مشهد ازسوی دیگر، این بازار‌ها را هم خلوت کرده است. یکی از کسبه خیابان شیرازی می‌گوید: این روز‌ها حضور زائران هم کم شده است. همیشه در اعیادی مانند ولادت حضرت زهرا (س) مشهد شلوغ بود، اما حالا یا مسافر نیست یا زائران ترجیح می‌دهند بین محل اقامت و حرم مطهر امام رضا (ع) رفت وآمد کنند.

هتلدار و کارشناس این حوزه در این باره به شهرآرا می‌گوید: سرمای هوا بسیاری از پرواز‌ها و سفر‌های ریلی را لغو کرد. همچنین به دلیل لغزندگی جاده ها، بسیاری از افراد نتوانستند خود را در ایام ولادت حضرت زهرا (س) به مشهد برسانند.
همین موضوع درکنار سرمای شدید هوا سبب شد بسیاری از زائران، از آمدن به مشهد منصرف شوند. به گفته محمد قانعی، ضریب اشغال هتل‌ها در این مدت به ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. او می‌افزاید: در همین چند روز خیلی از مسافران با هتل تماس گرفتند و رزرو خود را لغو کردند و آن‌هایی هم که آمدند، بیشتر داخل هتل زندانی شده بودند و اگر می‌توانستند خارج شوند، فقط به زیارت می‌رفتند.

تعطیلی اصناف در ساعت ۶

رئیس اتاق اصناف مشهد به شهرآرا می‌گوید: سرما و برودت هوا اجتناب ناپذیر است و روز‌هایی بحرانی را پشت سر می‌گذاریم؛ به همین دلیل باید با همدلی و همکاری آن را مدیریت کنیم.
برای کاهش مصرف گاز در چند روز گذشته، قرار شد اصناف ساعت ۸ شب تعطیل کنند، اما از شنبه شب ساعت تعطیلی آن‌ها به ۶ عصر تغییر پیدا کرد. هادی مخملی تأکید می‌کند: با هرگونه تخلف در زمان تعطیلی اصناف برخورد جدی خواهد شد. وی می‌گوید: روز مادر بر رونق نسبی برخی بازار‌ها بی تأثیر نبوده، اما مراجعه به بازار در روز‌های اخیر به دلیل سردی هوا کاهش پیدا
کرده است.

حمایت از اصناف

فعالان صنفی می‌گویند: باتوجه به اینکه سرمای اخیر در عمل سبب کاهش میزان فعالیت آن‌ها و درنتیجه کم شدن درآمدشان شده است، بهتر است دولت این مسئله را در تعیین میزان مالیات اصناف درنظر بگیرد.
همچنین سازمان تأمین اجتماعی در زمینه پرداخت حق بیمه شاغلان بخش اصناف، مساعدت‌هایی را قائل شود و سرانجام اینکه دستگاه‌های خدمت رسان مانند اداره گاز و برق نیز مبلغ قبوض دریافتی خود برای بخش اصناف را قسطی کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->