اجرای آتش‌بس در غزه رسماً آغاز شد زنگ خطر تازه تهدید داعش در اروپا پس از حمله مرگبار منچستر آغاز رسمی مرحله نخست آتش‌بس در غزه (۱۷ مهر ۱۴۰۴) دیدار و گفت‌وگوی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با سفیر ایران در چین سردار طلایی نیک: دشمن در جنگ ۱۲ روزه به دنبال تضعیف ایران قوی بود آغاز عقب‌نشینی ۳ لشکر ارتش رژیم صهیونیستی از شهر غزه (۱۷ مهر ۱۴۰۴) گره بزرگ ترانزیت شرق کشور در آستانه بازشدن قرار گرفت | قطار راه‌آهن چابهار – زاهدان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد معاون‌اول رئیس‌جمهور: برنامه‌های پیشرفت کشور را با اتکا به توان و قابلیت بخش خصوصی اجرا می‌کنیم استقبال جهان و منطقه‌ از توافق آتش‌بس در غزه وزیر ارتباطات: شرکت پست در توانمندسازی اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک نقش ایفا می کند ثبت نام از داوطلبان انتخابات هفتمین دوره شوراها چه روزی است؟ تداوم حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه، پس از اعلام توافق آتش‌بس (۱۷ مهر ۱۴۰۴) یک نماینده مجلس: بهترین راهکار مهار اسنپ‌بک گسترش روابط تجاری با همسایگان است درخواست حماس برای نظارت و تضمین اجرای توافق پایان جنگ اتحادیه اروپا: توافق اسرائیل و حماس پیشرفتی قابل توجه است وزیر امور خارجه روسیه: تعدادی از کشور‌های خاورمیانه علاقه‌مند به حفظ حضور روسیه در سوریه هستند طرح استیضاح ماکرون در پارلمان فرانسه رأی نیاورد همه چیز درباره مراحل و جزئیات اجرای توافق غزه و تبادل اسرا نیکلاس مادورو: وحشیانه‌ترین نسل‌کشی از زمان هیتلر در غزه رخ داده است استقبال رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از توافق آتش‌بس | باید به جنگ غزه پایان دهیم رهبر انصارالله: اسرائیل در برابر مقاومت و ایستادگی غزه به زانو درآمد حمایت گوترش از اجرای کامل توافق آتش‌بس غزه ترامپ: اسرائیل نیرو‌های خود را تا خط توافق‌شده عقب خواهد کشید | فکر می‌کنم ایران بخشی از روند گسترده‌تر صلح خواهد بود رهبری در پیامی به اجلاس سراسری نماز: برای ترویج و آموزش نماز باید از ابزار‌های نوین بهره‌گیری کرد بیانیه رسمی حماس درباره توافق آتش‌بس غزه: جنگ به پایان رسید پایان دور سوم مذاکرات شرم‌الشیخ | موافقت حماس با آزادی اسرای صهیونیست (۱۶ مهر ۱۴۰۳) حمله پهپادی دوباره یمن به سرزمین‌های اشغالی (۱۶ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

در زمان‌های خاص

  • کد خبر: ۱۴۶۶۱۷
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
در زمان‌های خاص
مدیریت تولید و مصرف انرژی و اصلاح الگوی آن امر مهمی است که با وجود شعار‌های داده شده طی سال‌های متمادی، برای آن توفیقات زیادی حاصل نشده است و کماکان کشور ما بالاترین سطح مصرف گرایی و هرز منابع را دارد.

در سال‌های اخیر کسب و کار و فعالیت‌های اجتماعی بشر دستخوش تغییرات فراوانی شده است؛ امری که تقریبا جهانی بوده و با شیوع همه گیری کرونا شدت بیشتری نیز پیدا کرده است. مسائلی همچون کمبود انرژی، بیماری‌های فراگیر، مخاطرات امنیتی، مسائل سخت افزاری یا نرم افزاری، بحران‌های اجتماعی، پدیده‌های خاص زیست محیطی و ... از عوامل مهمی هستند که روند جاری کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور‌های مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و از حالت عادی خارج می‌سازد.

البته نحوه و شدت بروز این مشکل با توجه به میزان پیشرفت و توسعه یافتگی کشور‌ها یا برنامه ریزی و کسب آمادگی آن‌ها برای مواجهه با چنین چالش‌هایی متفاوت است. این مقدمه را عرض کردم تا راجع به مسئله تشدید بحران گاز در کشور و راهکار مسئولان برای مدیریت مصرف انرژی از طریق کاهش یا تعطیلی مدارس، مراکز آموزشی، ادارات، بانک‌ها و مؤسسات دولتی صحبت کنم. به هر حال پیش بینی وضعیت جوی و تلاش برای ایجاد تراز انرژی در کشور به ویژه در نقاط دور دست و سردسیر درخورتوجه است.

اما قاعدتا آنچه انجام شد، بهترین راهکار نیست. مدیریت تولید و مصرف انرژی و اصلاح الگوی آن امر مهمی است که با وجود شعار‌های داده شده طی سال‌های متمادی، برای آن توفیقات زیادی حاصل نشده است و کماکان کشور ما بالاترین سطح مصرف گرایی و هرز منابع را دارد. علاوه بر این ما نمی‌توانیم با هر اتفاق یا مشکل فراگیر یا بحرانی کشور را در کمای تعطیلی فرو ببریم و هزینه‌های اقتصادی فراوانی ایجاد کنیم. طی دو سالی که همه گیری کرونا جامعه را در بر گرفت، بر حسب اجبار تمرین کردیم تا به شیوه‌های جدیدی از کار، آموزش و فعالیت اجتماعی دست پیدا کنیم که در این راستا توفیقاتی نیز حاصل شد.

دور کاری، شیفت کاری، بهره گیری از نرم افزار، هوشمندسازی کسب و کار، سازمان‌های مجازی و ... همه عناوین علمی و تعریف شده هستند؛ اما نکته مهم، کیفیت بهره مندی از آن‌ها و بهره وری حاصل از استقرار چنین نظام‌های کاری است. واقعیت این است که ما هنوز از زیرساخت‌های کافی نرم افزاری و سخت افزاری برای بهره گیری از شیوه‌های مدرن یا خاص فعالیت‌های اجتماعی، بهره‌مند نیستیم.

آموزش‌های مجازی و دورکاری ما خروجی مناسبی ندارشته و در برخی موارد عملا کارایی ندارند؛ بنابراین ضرورت دارد برای چنین چالش‌هایی نظام جامع و یکپارچه مبتنی بر بستر‌های نرم افزاری مناسب طراحی و اجرا شود. شکل خدمت رسانی نهاد‌های عمومی و دولتی باید دارای سطحی از انعطاف و قابلیت باشد که در چنین شرایطی بلافاصله مطابق با شرایط مورد نیاز تغییر شکل دهد و از روند عملکردی مطلوب خود خارج نشود.

توسعه سخت افزاری و نرم افزاری، آموزش حداکثری منابع انسانی، توسعه هوشمندسازی خدمات، توسعه استارتاپ ها، افزایش سطح آگاهی عمومی شهروندان و دریافت کنندگان خدمات و ایجاد رابطه سیستماتیک بین نهاد‌های ارائه دهنده خدمات، بخشی از پیش نیاز‌های مهم این امر محسوب می‌شود؛ به ویژه اینکه با وجود تغییرات گسترده‌ای که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رخ داده است، ماهیت خدمات سازمانی ما در بخش‌های گسترده‌ای کماکان دستی، حضوری و غیرهوشمند است.

این امر با توسعه سازمان‌های هوشمند در حوزه خدمات، آموزش و کسب و کار رخ خواهد داد که نتیجه آن علاوه بر کاهش هزینه‌ها و مراجعه ها، افزایش قابلیت انعطاف پذیری برای موقعیت‌های خاص است. ما هنوز از فناوری اطلاعات و پدیده‌های حاصل از آن در سطحی که شایسته و مطلوب است، بهره نگرفته ایم که این امر سبب کاهش سرعت پیشرفت کشور خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->