نگاهی به ضعف‌های سریال «ناریا»؛ از روایت آشفته تا قصه مبهم! سعید روستایی و پیمان معادی در فهرست رای دهندگان اسکار هشدار وزیر فرهنگ درباره صداهای تفرقه‌افکنِ پس از جنگ چرا آهنگ «بوم، بوم، تل‌آویو»؛ در پاسخ حملات موشکی ایران به اسرائیل جهانی شد؟ + ویدئو نقدی بر وضعیت کنونی شعر آئینی | احساسات و گریه در شعر سوگ‌محور باید همراه محبت ولایت و شعور باشد برگزاری نشست انتقال تجربه با حضور عادل تبریزی در سینما هویزه مشهد شعر افشین علا خطاب به رژیم صهیونی | عاقبت بیت‌المقدس را رها خواهیم کرد فریبرز عرب‌نیا: ترجیح می‌دهم در کنار مردم کشور عزیزم باشم + فیلم سریال محرمی «جایی برای همه» روی آنتن شبکه دو + زمان پخش آمار فروش سینماها در روزهای جنگ بین اسرائیل و ایران اکران سیار فیلم‌های کودکانه در مشهد کارگردان فیلم بعدی «جیمز باند» مشخص شد «کاتیا فولمر» ایران‌شناس آلمانی درگذشت فصل پایانی سریال «اسکویید گیم» در راه است تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۴) + زمان پخش قدردانی سخنگوی پلیس از اصحاب قلم در دوران جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران | عزیزان رسانه، گل کاشتید، دستانتان را می‌بوسم برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد برای جبران خسارات گروه‌های موسیقی و نمایشی اجرای باشکوه ارکستر سمفونیک تهران در میدان آزادی حسام خلیل‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون: اگر امروز هنری هست، میراث شهیدان است
سرخط خبرها

درباره نیاز ما به حرفه‌ای‌تر‌شدن رسانه‌ها

  • کد خبر: ۱۴۶۸۵۲
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
درباره نیاز ما به حرفه‌ای‌تر‌شدن رسانه‌ها
وقتی رسانه‌های دشمن با یک عملیات جدی طولانی‌مدت، ذهن مخاطبان را خراب کرده‌اند، ساده دلانه‌ترین کار این است که عنوان خبر خوب را بالای یک صفحه بنویسیم و توقع داشته باشیم مردم خبر خوب را بخوانند و حالشان خوب شود و ذهنیت و نگرششان تغییر کند.

هر حرفی را زیاد تکرار کنید، به ضد خودش بدل می‌شود. این‌روز‌ها همه از امید می‌گویند و این اتفاق در فرایندی شگفت به ضد‌خودش تبدیل می‌شود. یک‌بار درباره خبر خوب نوشتم که عنوان خبر خوب در رسانه شبیه لو دادن عملیات است. وقتی رسانه‌های دشمن با یک عملیات جدی طولانی‌مدت، ذهن مخاطبان را خراب کرده‌اند، ساده دلانه‌ترین کار این است که عنوان خبر خوب را بالای یک صفحه بنویسیم و توقع داشته باشیم مردم خبر خوب را بخوانند و حالشان خوب شود و ذهنیت و نگرششان تغییر کند. در روایات ما آمده است که هدایت جز از همان طریقی که باطل از آن طریق، منتشر شده است، منتشر نمی‌شود. نمی‌شود ذهنیت مردم نسبت به جامعه را جز با همان روش‌هایی که این ذهنیت تخریب شده است، تغییر داد.

عجیب نیست اگر در درمان بسیاری از اعتیاد‌ها در یک مرحله از محتوایی شبیه مواد اعتیادآور استفاده می‌شود. این ویژگی هر ارگانیسم است. یک مسیر مهم برای تخریب ذهنیت مردم، ادعای حرفه‌ای‌بودن در حوزه خبررسانی است که با انواع‌و‌اقسام تمهیدات و شگرد‌ها این ادعا در عمل به نحوی اجرا می‌شود که مخاطب آن را باور می‌کند. پرداختن به این شگرد‌ها خود مجالی مفصل می‌طلبد؛ اما از جزئی‌ترین چیز‌ها یعنی موسیقی و دکور صحنه شروع می‌شود و تا نحوه تهیه گزارش‌ها و تکیه بر روایت و قصه‌پردازی ادامه می‌یابد که البته این کار در جای خود یک دانش گسترده است و تجربیات متنوعی در جهان درزمینه ایجاد اعتبار رسانه‌ای در زمینه خبر‌رسانی انجام شده است و در‌دسترس همه ما قرار دارد؛ به‌شرط‌اینکه بخواهیم یاد بگیریم.

اما اجمالا تکیه بیش‌از‌حد بر کلماتی شبیه خبر خوب و امید‌آفرینی به عکس خود تبدیل می‌شود و مخاطب را از محتوایی که ما تولید کرده‌ایم، دور می‌کند. قطعا این حرف‌ها در حوزه راهبردی درست هستند، اما یک رسانه خرد نباید با همین عنوان‌ها عملیات کند، هر بنگاه خبری باید تلاش کند که به حرفه‌ای‌ترین صورت کار خبری انجام دهد و ذیل همین عنوان هم با رقیبان شبهه‌افکن خودش مقابله کند. مگر روزی که بی‌بی‌سی فارسی یا ایران‌اینترنشنال کارشان را آغاز کردند، از هشتگ خبر بد استفاده کردند و عنوان بخش‌های خبری‌شان را خبر‌های ناامید‌کننده گذاشتند؟

اتفاقا با گویندگان و مجری‌های بازی‌گوش و طناز و با استفاده از زبان و شیوه تصویربرداری که نشاط و تحرک داشته باشد، مخاطب را جذب کردند و محتوای مسمومشان را در گوش و چشم او ریختند؛ تا‌آنجا‌که من دیده‌ام بسیاری از نخبگانی که مخاطب این نوع برنامه‌ها شده‌اند، به‌مرور ذهنیتشان دچار تغییر شده است و روز‌به‌روز به آن چیزی که آن رسانه می‌خواست، نزدیک‌تر شده‌اند.

در‌این‌باره پیش‌تر هم نوشته‌ام؛ اما متأسفانه بزرگ‌ترین بنگاه‌های خبری ما هم ذیل همین تاکتیک خطا مشغول هدر‌دادن توان‌هایشان هستند. درست است که این‌چنین عناوینی بر روی عده‌ای اثر دارد؛ ولی به‌شدت ما را از رسیدن به هدف اصلی‌مان که جلب اعتماد مخاطبی است که اعتمادش را به منابع داخلی از دست داده است، دور می‌کند. اگر قدری به ماجرا دقت کنیم، به‌سادگی به این نتیجه می‌رسیم که برجسته‌کردن نیات دستگاه رسانه‌ای در قالب عناوینی مثل خبر خوب لو‌دادن عملیات است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->