انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس
سرخط خبرها

درباره نیاز ما به حرفه‌ای‌تر‌شدن رسانه‌ها

  • کد خبر: ۱۴۶۸۵۲
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
درباره نیاز ما به حرفه‌ای‌تر‌شدن رسانه‌ها
وقتی رسانه‌های دشمن با یک عملیات جدی طولانی‌مدت، ذهن مخاطبان را خراب کرده‌اند، ساده دلانه‌ترین کار این است که عنوان خبر خوب را بالای یک صفحه بنویسیم و توقع داشته باشیم مردم خبر خوب را بخوانند و حالشان خوب شود و ذهنیت و نگرششان تغییر کند.

هر حرفی را زیاد تکرار کنید، به ضد خودش بدل می‌شود. این‌روز‌ها همه از امید می‌گویند و این اتفاق در فرایندی شگفت به ضد‌خودش تبدیل می‌شود. یک‌بار درباره خبر خوب نوشتم که عنوان خبر خوب در رسانه شبیه لو دادن عملیات است. وقتی رسانه‌های دشمن با یک عملیات جدی طولانی‌مدت، ذهن مخاطبان را خراب کرده‌اند، ساده دلانه‌ترین کار این است که عنوان خبر خوب را بالای یک صفحه بنویسیم و توقع داشته باشیم مردم خبر خوب را بخوانند و حالشان خوب شود و ذهنیت و نگرششان تغییر کند. در روایات ما آمده است که هدایت جز از همان طریقی که باطل از آن طریق، منتشر شده است، منتشر نمی‌شود. نمی‌شود ذهنیت مردم نسبت به جامعه را جز با همان روش‌هایی که این ذهنیت تخریب شده است، تغییر داد.

عجیب نیست اگر در درمان بسیاری از اعتیاد‌ها در یک مرحله از محتوایی شبیه مواد اعتیادآور استفاده می‌شود. این ویژگی هر ارگانیسم است. یک مسیر مهم برای تخریب ذهنیت مردم، ادعای حرفه‌ای‌بودن در حوزه خبررسانی است که با انواع‌و‌اقسام تمهیدات و شگرد‌ها این ادعا در عمل به نحوی اجرا می‌شود که مخاطب آن را باور می‌کند. پرداختن به این شگرد‌ها خود مجالی مفصل می‌طلبد؛ اما از جزئی‌ترین چیز‌ها یعنی موسیقی و دکور صحنه شروع می‌شود و تا نحوه تهیه گزارش‌ها و تکیه بر روایت و قصه‌پردازی ادامه می‌یابد که البته این کار در جای خود یک دانش گسترده است و تجربیات متنوعی در جهان درزمینه ایجاد اعتبار رسانه‌ای در زمینه خبر‌رسانی انجام شده است و در‌دسترس همه ما قرار دارد؛ به‌شرط‌اینکه بخواهیم یاد بگیریم.

اما اجمالا تکیه بیش‌از‌حد بر کلماتی شبیه خبر خوب و امید‌آفرینی به عکس خود تبدیل می‌شود و مخاطب را از محتوایی که ما تولید کرده‌ایم، دور می‌کند. قطعا این حرف‌ها در حوزه راهبردی درست هستند، اما یک رسانه خرد نباید با همین عنوان‌ها عملیات کند، هر بنگاه خبری باید تلاش کند که به حرفه‌ای‌ترین صورت کار خبری انجام دهد و ذیل همین عنوان هم با رقیبان شبهه‌افکن خودش مقابله کند. مگر روزی که بی‌بی‌سی فارسی یا ایران‌اینترنشنال کارشان را آغاز کردند، از هشتگ خبر بد استفاده کردند و عنوان بخش‌های خبری‌شان را خبر‌های ناامید‌کننده گذاشتند؟

اتفاقا با گویندگان و مجری‌های بازی‌گوش و طناز و با استفاده از زبان و شیوه تصویربرداری که نشاط و تحرک داشته باشد، مخاطب را جذب کردند و محتوای مسمومشان را در گوش و چشم او ریختند؛ تا‌آنجا‌که من دیده‌ام بسیاری از نخبگانی که مخاطب این نوع برنامه‌ها شده‌اند، به‌مرور ذهنیتشان دچار تغییر شده است و روز‌به‌روز به آن چیزی که آن رسانه می‌خواست، نزدیک‌تر شده‌اند.

در‌این‌باره پیش‌تر هم نوشته‌ام؛ اما متأسفانه بزرگ‌ترین بنگاه‌های خبری ما هم ذیل همین تاکتیک خطا مشغول هدر‌دادن توان‌هایشان هستند. درست است که این‌چنین عناوینی بر روی عده‌ای اثر دارد؛ ولی به‌شدت ما را از رسیدن به هدف اصلی‌مان که جلب اعتماد مخاطبی است که اعتمادش را به منابع داخلی از دست داده است، دور می‌کند. اگر قدری به ماجرا دقت کنیم، به‌سادگی به این نتیجه می‌رسیم که برجسته‌کردن نیات دستگاه رسانه‌ای در قالب عناوینی مثل خبر خوب لو‌دادن عملیات است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->