کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

بررسی اندیشه‌های پروین اعتصامی در نشست خوانش متون ادبی

  • کد خبر: ۱۵۵۳۴۵
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
بررسی اندیشه‌های پروین اعتصامی در نشست خوانش متون ادبی
اندیشه‌های پروین اعتصامی به همت کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و با حضور استاد زبان پارسی در نشست خوانش متون ادبی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز ، جواد میزبان استاد زبان و ادبیات فارسی در نشست خوانش متون ادبی با بیان اینکه پروین اعتصامی یکی از پرآوازه‌ترین شاعر زن ایران است اظهار کرد: سرودن اشعار سنگین و با محتوا در سنین نوجوانی توسط پروین باعث شد تا عده‌ای که این امر برای آن‌ها قابل پذیرش نبود در مقابل او جبهه بگیرند.

وی به نظرات بزرگان شعر و ادب فارسی در خصوص پروین اعتصامی اشاره کرد و گفت: علامه میرزا محمدبن عبدالوهاب قزوینی مشهور به علامه قزوینی ادیب و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران پروین را «رابعه دهر» و «ملکه‌النسا الشواعر» توصیف کرده و قصاید او را با قصاید ناصر خسرو برابر می‌داند.

این استاد زبان و ادبیات فارس همچنین به سبک این شاعر نامی در سرودن اشعار پرداخت و گفت: اشعار پروین در قالب‌های شعری مختلفی از جمله قصیده، غزل و مسمط بوده، اما قطعه معروف‌ترین قالب شعری این شاعر است.

میزبان به شهرت پروین در بحث حکایت نویسی و تمثیل نویسی اشاره کرد و افزود: زبان پروین در قصاید و قطعاتش متفاوت است و در اشعار او ۶۵ قطعه شعری وجود دارد که به صورت مناظره بیان شده که از آن جمله می‌توان به قطعه «گفتم غم تو دارم گفتا غمت سرآید» اشاره کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در شعر پروین اصالت و صداقت کلام و اندیشه شاعرانه موج می‌زند و اندیشه‌های تازه و نو او متضمن نکات بلند اجتماعی، اخلاقی و انتقادی است و سرشار از ادراک منطق و حکمت است.

وی اشعار پروین را در ساختار و کلام تحت تاثیر ناصر خسرو، انوری و سعدی خواند و افزود: این شاعر که تحت تاثیر آثار ترجمه شده غرب بود، از آن تقلید نکرد بلکه محتوا را پرورش داد و اثر جدیدی را خلق کرد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->