سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی در مشهد: صنایع دستی ایرانی باید نان‌آور و ارز‌آور باشند

  • کد خبر: ۱۴۸۴۴۶
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی در مشهد: صنایع دستی ایرانی باید نان‌آور و ارز‌آور باشند
معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: صنایع دستی ایرانی باید رویکرد اقتصادی داشته باشد و زنجیره ارزش ایجاد و نان آور و ارز آور باشد. 

به گزارش شهرآرانیوز، مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مراسم افتتاح پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در مشهد، اظهار کرد: هر چه داریم از هنرمندانی است که با هنر سرزمین را زنده نگه داشتند. 

وی ادامه داد: واژه‌ها قدر و قیمت دارند، اگر «پردیس فناوری‌های نرم» را افتتاح می‌کنیم، اگر از نوآوری و خلاقیت حرف می‌زنیم و از اقتصاد دانش بنیان صحبت می‌کنیم، اگر از طرح «منش» سخن می‌گوییم، واژه‌هایی است که باید تصویرذهنی و رویکرد‌های عملی ما معطوف این واژه‌ها باشد؛ اقتصاد هویت بنیان ما از صنایع دستی سرچشمه می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه جهان هرجایی خاتم ایران، دست بافته‌های ایران، فرش، شیشه، سفال، چرم و چوب ایران را می‌شناسد، افزود: از هنرمندی انسان ایرانی است که در تبدیل اندیشه به کالا تلاش کرده و این همان خلاقیت و دانش محوری است. 

جلالی با تاکید بر اینکه دانش بنیان‌تر از صنایع دستی نداریم، افزود: وقتی می‌گوییم فناوری، در ذهن شما تصویر آزمایشگاه و صفحه‌های دیجیتال شکل می‌گیرد، اما کمتر یادمان می‌افتد که دارقالی و منبت ما برخاسته از دانش ایرانی است، نیاز داریم به شیمیدانانی که سفال را بروز کنند، معدن شناسانی که گوهر‌ها را بروز کنند، رنگ شناسانی که پارچه‌ها بروز کنند و این اتصال هنر ایرانی با دانش روز باید ایجاد شود. 

هنر ما از پوشال بی ارزش، دستبافته و حصیر می‌بافد و این تجلی هنراست

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: هنر ایرانی پیوستاری از نگرش و بینش است؛ بینش ایرانی نقش بر گنبد میزند، همان نقش گنبد را بر سفره و لباس نقش می‌زند و این پیوست فرهنگی هویت و اشتغال آفرین است. به فکر اشتغال نباشیم مشغول شدن، بدون مولد بودن، فایده ندارد.

به گفته وی، هنر ما از پوشال بی ارزش، دستبافته و حصیر می‌بافد و این تجلی هنر، دانش بنیان و تولید کننده است، اما گاهی به اسم اشتغال تولید را از بین برده‌ایم. 

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه سیاست میراث فرهنگی این است که ۳ بال فرهنگ، اقتصاد و اجتماع به همگرایی وهم جوشی برسد، گفت: صنایع دستی ایرانی باید رویکرد اقتصادی داشته باشد و زنجیره ارزش ایجاد کند. 

وی با اشاره به افتتاح پردیس فناوری‌های نرم صنایع دستی ادامه داد: با این اسم‌ها امیدواریم رسم‌های جدید بوجود بیاید، فقط ساختار اضافه نشود و به رسم جدیدی برسیم که همان سبک زندگی ایرانی است که حتی فراغت او، تولید بوده است. 

جلالی افزود: مدیون مادران و زنان ایرانی هستیم و گزاره «زنان پیشران ایران» را پیگیری می‌کنیم، چون روح زنان در هنر ایرانی غالب است و بر اساس کلام رهبری باید به الگوی نوین پیشرفت برسیم و این ریشه می‌خواهد که همان اصالت هنر و صنایع دستی ماست که در اقلیم‌های مختلف ایران وجود دارد. 

وی ادامه داد: این تجلی هنر ایرانی است و امیدوارم به همت دانشگاه و دانشجویان هنر را از ویترین‌های پر زرق و برق به متن زندگی بیاوریم و در سبد خانواده قرار بگیرد. 

وی در پایان از هنرمندان و دانشگاهیانی که عزم برای اتصال حوزه‌های هنر و فناوری دارند، قدردانی و تاکید کرد: نوآوری را به نان آوری متصل می‌کنیم، زیرا نوآوران ما باید نان آور باشند. مدیون تلاش بافنده‌های پارچه و نیز کسانی که در حوزه فلز و چوب کار می‌کنند هستیم و آن‌ها هنر را زنده نگه داشتند، اما ما دانشگاهیان کم کاری و غفلت کردیم. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->