«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

رئیس سازمان فضایی ایران: به‌زودی به عرصه‌های جدیدی قدم خواهیم گذاشت

  • کد خبر: ۱۴۹۲۶۰
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
رئیس سازمان فضایی ایران: به‌زودی به عرصه‌های جدیدی قدم خواهیم گذاشت
دکتر حسن سالاریه امروز در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی گفت: به‌زودی قدم به عرصه‌های جدید طراحی و ساخت ماهواره‌های دقیق‌تر سنجشی، راداری، مخابراتی و پرتابگر‌های سنگین‌تر به منظور رسیدن به جایگاه کشور و رسیدن به حق طبیعی خواهیم داشت.

به گزارش شهرآرانیوز - دکتر حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران، امروز در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی که در محل موزه ارتباطات برگزار شد، با بیان اینکه در سالروز صنعت فضایی یعنی پرتاب موفق ماهواره «امید» میزبان محققان و دست اندرکاران و بهره برداری صنعت فضا هستیم، افزود: امروز جشن سال نو فضایی کشور محسوب می‌شود و فرصت طلایی برای جمع شدن دور هم و مرور دستاورد‌های یک ساله فضایی است تا نقاط ضعف و قوت در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.

وی صنعت فضایی کشور را یک صنعت بومی و بر خود متکی توصیف کرد و ادامه داد: در حوزه صنعت فضایی در بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین دستی از طراحی و ساخت ماهواره و ماهواره‌بر تا ارائه داده‌های فضایی دستاورد‌های ارزنده‌ای ارائه شده است.

سالاریه اظهار کرد: در طراحی و ساخت ماهواره‌های جرمی کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم در حوزه مخابراتی و سنجش از دور و همچنین در ساخت پرتابگر‌های اجرام سبک تا جرم کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم تا مدار ارتفاع پایین تجربیات خوبی داریم که نیازمند تست و افزایش قابلیت اطمینان هستند.

رئیس سازمان فضایی خاطر نشان کرد: به‌زودی قدم به عرصه‌های جدید طراحی و ساخت ماهواره‌های دقیق‌تر سنجشی، راداری، مخابراتی و پرتابگر‌های سنگین‌تر به منظور رسیدن به جایگاه کشور و رسیدن به حق طبیعی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: همچنین توسعه زیست فضایی در مسیر نیاز محور در حال رشد و نمو هستیم. همچنین در زمینه توسعه کاربرد‌های داده‌های مبتنی بر فضا در حوزه‌های مختلف از، کشاورزی و منابع طبیعی گرفته تا نقشه برداری و پایش منابع ابی، پیشرفت‌های خوبی صورت گرقته است.

رییس سازمان فضایی تاکید کرد: با این وجود لازم است بیش از همیشه به توسعه اقتصاد فضا یا به عبارت دیگر کسب درآمد و افزایش بهره‌وری و بهره‌وری در صنایع مختلف با کمک گرفتن از ظرفیت‌های داده‌های فضایی توجه شود.

وی یادآور شد: در این عرصه نیاز است به توسعه اپراتور‌های مخابراتی، سنجشی به صورت خصوصی، فکر کنیم و مسیر را برای بخش خصوصی هموار کنیم تا فضا عرصه تاخت و تاز شرکت‌های خصوصی به معنای واقعی باشد.

سالاریه افزود: بر این اساس در چشم‌انداز سند فضایی کشور در افق ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰ که یک ماه قبل در شورای عالی فضایی، مصوب و توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ شد، در کنار اهمیت دادن به توسعه بومی، به توسعه کسب و کار‌ها و بهره‌مندی شهروندان از خدمات فصایی تاکید دارد.

وی تاکید کرد: در جای جای احکام سند فضایی کشور در کنار ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی به فراهم کردن عرصه در زمینه ورود به رفع موانع فنی و اجرایی پرداخته شده است.

سالاریه، حرکت از نمونه‌سازی و تک‌سازی به سمت انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی این حوزه را از ضروریات در این صنعت عنوان کرد و یادآور شد: تحقق اهدافی، چون توسعه منظومه ماهواره‌ای و اقتصادی کردن پرتاب‌ها و توسعه فناوری‌های سنجش از دور، ارتباطات و انتقال داده‌ها و در دسترس مردم قرار دادن، بدون توجه به بخش خصوصی میسر نیست.

وی، سرعت جذب نخبگان را با کمک بخش خصوصی امکان‌پذیر دانست و گفت: مناقصه‌های اخیر سازمان فضایی نمونه‌ای از این دست خدمات است که از سوی سازمان فضایی اجرایی شده است.

منبع: ایسنا


در ادامه حتما بخوانید

زارع پور در مراسم روز ملی فناوری فضایی: در کشور پرتاب ۶ ماهواراه طی یک سال بی‌سابقه بوده است

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->