«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

زارع پور در مراسم روز ملی فناوری فضایی: در کشور پرتاب ۶ ماهواره طی یک سال بی‌سابقه بوده است

  • کد خبر: ۱۴۹۲۶۳
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
زارع پور در مراسم روز ملی فناوری فضایی: در کشور پرتاب ۶ ماهواره طی یک سال بی‌سابقه بوده است
عیسی زارع‌پور امروز (سه‌شنبه) در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی اظهار کرد: نگاه دولت سیزدهم به صنعت فضایی نگاه راهبردی، فرصت سازی و اقتدار آفرین است.

به گزارش شهرآرانیوز - عیسی زارع‌پور امروز (سه‌شنبه) در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی گفت: نگاه دولت سیزدهم به صنعت فضایی نگاه راهبردی، فرصت سازی و اقتدار آفرین است. صنعت فضایی فقط یک صنعت نیست که بحث اقتصاد در آن مطرح باشد، بلکه در کنار این صنعت اقتدار آفرین است؛ زیرا فناوری‌هایی که در این صنعت به کار گرفته می‌شود بالاترین استاندارد‌ها را دارد.

وی تاکید کرد: قدم گذاشتن در این جایگاه کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و ما توانسته‌ایم جزو ۱۰ کشور دارای چرخه صنعت فضایی باشیم. در یک دهه گذشته این مسیر ریل‌گذاری شده و دولت سیزدهم نگاه ویژه‌تری دارد و تلاش می‌کند که تمام موانع سر راه توسعه فضایی کشور را بردارد.

زارع‌پور با بیان اینکه پس از یک دهه غفلت از برگزاری شورای‌عالی فضایی تصریح کرد: نخستین جلسه شورای فضایی را سال گذشته و جلسه دوم را امسال برگزار کردیم. ممکن است کسی بگویید که این هم یک جلسه است و اثری ندارد؛ اما باید بگویم جلسه شورای‌عالی فضایی خصوصاً این که با مدیریت بالاترین مقام اجرایی کشور برگزار می‌شود دارای پیام مهمی است و نشان می‌دهد صنعت فضایی در کانون توجه دولت قرار دارد و غیر از تاکید بر این توجه ویژه که برگزاری چنین جلسه‌ای ایجاد می‌کند، همگرایی، همدلی و هم‌افزایی تمام بازیگران صنعت فضایی کشور با یکدیگر را نشان می‌دهد.

باید تلاش کنیم تا حوزه فضایی را به صنعت تبدیل کنیم

وزیر ارتباطات گفت: بی‌سابقه است که در کشور کمتر از یک سال ۶ پرتاب داشته باشیم. پرتاب؛ مرحله آخر بخش اول چرخه فضایی است که حکایت از حیات صنعت فضایی ما دارد. زمانی که ماهواره در مدار قرار می‌گیرد می‌توان حاصل کار دانشمندان روی زمین را در فضا صحت‌سنجی کنیم. نگاه ویژه‌ای که دولت سیزدهم به این صنعت دارد، کاملاً در فعالیت‌های انجام شده در یک سال اخیر مشهود است.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: اکنون در برنامه هفتم توسعه، بندها، احکام و برنامه‌های ویژه‌ای را برای توسعه صنعت فضایی کشور پیشنهاد کردیم. در لوایح بودجه سنواتی ۱۴۰۱ نیز توجه جدی و بسیار ویژه‌تر از گذشته نسبت به بودجه دستگاه‌های متولی صنعت فضایی کشور داشتیم، در بودجه پیش رو نیز به همین منوال رفتار خواهیم کرد. در مقابل آنچه شایسته این صنعت است، حتماً کمبود‌هایی داریم، اما توجه دولت و مجلس به بودجه فضایی نسبت به گذشته قابل قیاس نیست، اما این مسیر باید تقویت شود.

وزیر ارتباطات با تاکید بر وجود نگاه راهبردی در این حوزه تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا حوزه فضایی را به صنعت تبدیل کنیم. صنعتی‌سازی این حوزه نیازمند اقتصادی کردن کار دارد و دنیا نیز به این سمت در حرکت است. صنعت فضایی کشور باید به سمت اقتصادی و رقابتی شدن پیش برود و این امر محقق نمی‌شود به جز اینکه بخش خصوصی قدم در راه بگذارد تا زمانی که میدان را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها فراهم نکنیم این مهم رخ نمی‌دهد. سرمایه‌های اصلی صنعت فضای کشور در کنار تمام دارایی‌های دیگر این صنعت نیرو‌های انسانی خبره و نخبه این صنعت است. باید شرایط مشارکت بیشتر این افراد در صنعت فضایی را مهیا کنیم تا مسیری که شاید در یک دهه گذشته با شتاب کمتری دنبال شده را با سرعت پیش ببریم و عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

وزیر ارتباطات افزود: نکته‌ای که در این جلسه به درستی به آن اشاره شد، بحث نگاشت نهادی و تقسیم کار در عین همدلی و هم‌افزایی بود. دستگاه‌های مختلفی در کشور در زمینه ساخت و پرتاب ماهواره و ایستگاه‌های زمینی فعال هستند که با همت رئیس سازمان فضایی و همراهی دستگاه‌های دیگر، نگاشت نهادی و نقشه راه تدوین شده است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: سال گذشته سه سامانه کاربردی را رونمایی کردیم و امیدواریم این سامانه‌ها توسط بهره‌بردار‌های مختلف مورداستفاده قرار بگیرد. صنعت فضایی کاربردی است و از همکارانم در بخش فضایی کشور می‌خواهم این بحث را به شکل جدی دنبال کرده و کار را رها نکنند.

منبع: ایسنا


در ادامه حتما بخوانید

رئیس سازمان فضایی ایران: به‌زودی به عرصه‌های جدیدی قدم خواهیم گذاشت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->