موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی
سرخط خبرها

عضویت در شانگهای چه سودی برای ایران دارد؟

  • کد خبر: ۱۴۹۹۲۸
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
عضویت در شانگهای چه سودی برای ایران دارد؟
کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که عضویت ایران در شانگهای سیاست‌های غیر قانونی تحریمی آمریکا را تا حد زیادی خنثی می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ۱۸ بهمن بود که در جلسه علنی مجلس  کلیات و جزییات لایحه یادداشت تعهدات  ایران در راستای کسب جایگاه در سازمان همکاری شانگ‌های تصویب شد. پس از آن نیز رئیس جمهور قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگ‌های را برای اجرا به وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.

موضوعی که باعث شد تا به سراغ روح الله مدبر کارشناس مسائل سیاسی حوزه بین الملل رفته و درباره مزایای عضویت ایران در این سازمان بیشتر جویا شویم.

بر اساس اعلام بانک جهانی تا سال ۲۰۲۳ اقتصاد سازمان شانگ‌های از گروه هفت پیشی خواهد گرفت

روح الله مدبر در این زمینه به ما گفت: یکی از اقدامات ارزشمند و مهم دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی را می‌توانیم به نتیجه رساندن مساله معطل مانده یک دهه عضویت ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی شانگهای بدانیم. سازمان همکاری شانگ‌های که بر اساس اعلام بانک جهانی تا سال ۲۰۲۳ اقتصادش از گروه هفت پیشی خواهد گرفت با ظرفیت کشور‌هایی که حجم اقتصادی آن‌ها بیش از ۲۰ هزار میلیارد دلار است و سطح تبادلات مالی آن‌ها در سال گذشته میلادی نزدیک به ۷ هزار میلیارد دلار رسیده است یکی از سازمان‌های بسیار مهم در نظم جدید جهانی و نظام ضد یک جانبه گرایی آمریکایی است و عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان سیاست‌های غیر قانونی تحریمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را تا حد زیادی خنثی می‌کند.

وی در تشریح بیشتر مزایای این سازمان گفت: سازمان شانگ‌های که حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور‌های جهان را شامل می‌شود و تقریبا بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان در این سازمان عضو هستند فرصت‌های فوق العاده اقتصادی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های عضوش ایجاد خواهد کرد.  با همگرایی ایران و روسیه و رویکرد سیاست خارجی که تنظیم شد و اقدامات روس‌ها عضویت دائمی ایران در این سازمان تسهیل شد و منافعی را برای تمام کشور‌های عضو ایجاد کرد.

باشگاه انرژی؛ فرصتی برای ایران و روسیه به عنوان دو قطب انرژی در جهان

مدبر با اشاره به کار شکنی‌های آمریکا در این مسیر بیان کرد: سال‌ها بود که طرف آمریکای در تلاش بود که ایران به عضویت این سازمان مهم بین المللی در نیاید. امروز مساله ترانزیتی یکی از مسائل بسیار مهم است و با توجه به اینکه ایران یکی از محور‌های مهم حمل و نقل جهان است و رهگذر شمال به جنوب و طرح یک کمربند یک راه از محور‌های جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کند علاوه بر اینکه عواید مالی بسیاری برای ایران دارد بخشی از کشور‌های عضو شانگهای را نیز که محصور در خشکی هستند مجهز به این امکان می‌کند که در بهترین مسیر ترانزیتی کالا‌های خود را هم به نظام بین الملل صادر کنند و هم نیاز‌های خود را دریافت کنند.  

این کارشناس بین الملل افزود: در بین شانگ‌های ظرفیت‌های جانبی متعددی وجود دارد که نمونه آن اتحادیه بین بانکی اعضای شانگهای هست که بر مبنای اساس نامه شانگهای این فرصت را ایجاد می‌‎کند که وام‌های مناسبی برای توسعه کشور‌های شانگهای و سرمایه گذاری در آن‌ها ایجاد کند. باشگاه انرژی هم فرصت مناسبی است که در شانگهای قرار دارد و با توجه به اینکه ایران و روسیه جز قطب‌های اصلی انرژی شانگهای هستند باعث می‌شود که بخش عمده‌ای از نیاز‌های ایران از حوزه شانگهای تامین شود و بر مبنای توافقاتی که بین اعضا صورت می‌گیرد نیاز‌های کشور‌های عضو در اولویت است این عضویت اصلی از نظر پویایی اقتصادی نیز برای ایران بسیار حائز اهمیت است.

وقتی سیاست انزوی ایران شکست خورد

وی تاکید کرد: در حوزه دانش بنیان‌ها هم اقدامات قابل توجهی در شانگ‌های شده و باشگاه استارتاپ‌ها که در پکن مستقر هست یک ظرفیت ویژه‌ای محسوب می‌شود. بعد امنیتی هم یکی از ابعاد بسیار مهمی است که در حوزه شانگهای همواره مورد توجه بوده و حضور ایران در این سازمان برخی از معما‌های پیچیده امنیتی در منطقه را نیز رفع خواهد کرد و امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت ثبات ساز از نه تنها در منطقه بلکه در فرا منطقه نیز بسیار موثر است.

مدبر بیان کرد: سال‌ها در مساله ترانزیت و مواد مخدر اختلافات مرزی وجود داشته و با حضور بخشی از کشور‌های آسیای مرکزی گفت‌وگو‌هایی در شانگهای صورت گرفته که امروز با حضور جمهوری اسلامی ایران بخشی از این گفت‌وگو‌ها تسهیل می‌شود و جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت ثبات ساز در ابعاد مختلف اقتصادی، امنیتی و اجتماعی برای نظام بین الملل بیشتر متصور می‌شود.   این‌ها در حالی صورت گرفت که سال‌ها جریان غرب گرا به علت نفوذی که در دستگاه‌های مختلف ما داشتند در راستای اجرای سیاست‌های غرب تلاش می‌کردند که تمام گره‌های ما از طریق غرب حل شود و با عضویت دائم ایران در شانگ‌های مشخص شد که تلاش غربی‌ها در اجرای سیاست انزوای ایران و معطل کردن ایران شکست خود و ما شاهد بودیم در شرایطی که سنگین‌ترین تحریم‌ها از سوی آمریکا و تروئیکای اروپایی بر ایران وارد شده بود، اما ایران به عضویت این سازمان در آمد و اکنون اعضای نظام بین الملل می‌دانند که با مشارکت ایران می‌توانند به تحقق پروژه‌های مهم خود دست یابند.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: امسال دولت ایران سطح صادرات خود را با اعضای شانگهای به بیش از ۳۵ درصد افزایش داده که در سال آینده این رقم قابلیت اقزایش بیشتری نیز دارد.

منبع: yjc

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->