افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
سرخط خبرها

حجت‌الاسلام محمدمحسن دعایی: زیارت؛ احیای نظام سیاسی اسلام است

  • کد خبر: ۱۴۹۹۵۴
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
حجت‌الاسلام محمدمحسن دعایی: زیارت؛ احیای نظام سیاسی اسلام است
یک کارشناش مذهبی گفت: زیارت، احیای نظام سیاسی اسلام است؛ ابعاد مثبتش این است که نشان می دهد نظام اسلامی برای توسعه ظاهری و فرهنگ زیارت چه سرمایه‌گذاری‌هایی کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام محمدمحسن دعایی در خصوص زیارت در منظومه اندیشه انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی به دست فقیه عارف و شجاعی به وجود آمد و مدیریت شد. در حال حاضر نیز مدیریت آن به دست خلق صالح ایشان است.

وی افزود: انقلاب اسلامی احیای مجدد اسلام بود. در روایات متعددی آمده است که در هر ۱۰۰ سال خداوند مجددی برای اسلام قرار داده است. طبق پژوهش‌ها در قرن ۱۴ امام خمینی (ره) مجدد اسلام بوده‌اند.

دعایی بیان کرد: امام خمینی (ره) گفتمانی را ایجاد کردند و با همراهی مردم به پیروزی رساندند. این نظام و گفتمان که نظام طاغوت را از بین برد، بر اساس آموزه‌های ولایت طراحی شده است. این مفهوم در روایات بسیاری نیز مانند «مانودی بشیء مثل ما نودی بالاولایه» موجود است.

ولایت رکن اصلی اسلام است

وی با اشاره به اینکه اسلام پنج رکن نماز، جهاد، حج، زکات و ولایت دارد، ادامه داد: از این میان اهمیتی خاص دین برای ولایت قائل است، زیرا بدون ولایت نمی‌شود سایر ارکان اسلام را مستقر کرد و از آن بهره برد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: هیچ جامعه‌ای بدون امیر نمی‌تواند دوام بیاورد. حال ما دو نظام سیاسی داریم؛ نظام طاغوت که در آن والی و شبکه ولایی‌اش با خداوند ارتباطی ندارد و دیگری نظام ولایی که شبکه ولایتش توسط خداوند طراحی شده است.

روح انقلاب اسلامی، احیای نظام ولایت و امامت است

وی ادامه داد: روح انقلاب اسلامی، احیای نظام ولایت و امامت است و این انقلاب مقدمه ظهور خواهد شد. اگر ما انقلاب اسلامی را احیاگر اسلام اصیل با رویکرد توجه اساسی به نظام ولایت و امامت معرفی کنیم با توجه به حقیقت زیارت، ارتباط این دو مشخص می‌شود.

دعایی عنوان کرد: در واقع زیارت، احیای نظام سیاسی اسلام است. بسط این جمله در کنار ابعاد مثبت، گلایه‌هایی نیز دارد. ابعاد مثبتش این است که نشان می‌دهد نظام اسلامی برای توسعه ظاهری و فرهنگ زیارت چه سرمایه‌گذاری‌هایی کرده است.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب وسعت حرم کم بود، اما در حال حاضر وسعت حرم زیاد شده است و تمام ساعات شبانه روز زائران در حرم حضور دارند. چنین اتفاقی پس از سقوط صدام در عراق نیز رخ داد.

دعایی بیان کرد: امام خمینی جمله‌ای گفتند که از آن غفلت شد. ایشان فرمودند «اصلا آستان قدس مرکز ایران است» دولت‌ها به این گفتار جفا کردند. آیا در این مدت بودجه‌ای برای توسعه زیارت و تبدیل شدن مشهد به کانون مدیریت اسلامی اختصاص یافته است؟ با توجه به وجود بارگاه امام رضا (ع) مشهد ظرفیت تبدیل شدن به مرکز تولید فرهنگ برای جمهوری اسلامی و سپس کل جهان را داشت.

مشهد باید به مرکز تولید اندیشه ولایت و نظام اسلامی تبدیل شود

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: زیارت در منظومه اندیشه انقلاب اسلامی این است که مشهد مرکز ایران باشد. مرکز از نظر اقتصاد یا صنایع درآمدزایی مانند زعفران نیست؛ بلکه منظور این است که این شهر تبدیل به مرکز سبک زندگی رضوی و تولید اندیشه امامت، ولایت و نظام اسلامی شود.

وی ادامه داد: همه این وقایع زمانی رخ می‌دهد نگاه به مقوله زیارت را بازسازی کنیم و مورد انتقاد جدی قرار دهیم. زیارت در یک سلام خلاصه نمی‌شود؛ حرم مطهر باید کانون افشای انحرافات فکری، اخلاقی، مدیریتی و سبک زندگی باشد و از سوی دیگر باید کانون تزریق سبک زندگی و فرهنگ صحیح به امت اسلامی شود.

دعایی بیان کرد: امام رضا (ع) به دلیل مناظراتی که برگزار کردند عالم آل محمد (ص) نامیده شدند. حالا سوال این است که آیا همین بعد از شخصیت و زندگی حضرت در حرم مطهر رضوی تبلور یافته است؟ حرم باید تالار‌های گسترده برای مناظرات بین اسلام و مکاتب دیگر دنیا داشته باشد که پوشش جهانی برای آن ایجاد شود.

منبع: آستان نیوز 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->