زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

محاسبه نبوی و خودسازی کاظمی

  • کد خبر: ۱۵۰۶۴۶
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
محاسبه نبوی و خودسازی کاظمی
کسی که خود را نتواند ساخت. سوخت خواهد شد بی آنکه بتواند در سازندگی سهمی داشته باشد.

ما به تلاش، به همت در افزایش برای ساختن، تکلیف یافته ایم. خودسازی، بایستگی است که، چون محقق شود، ساختن دنیا و آخرت را تضمین خواهد کرد.
کسی که خود را نتواند ساخت. سوخت خواهد شد بی آنکه بتواند در سازندگی سهمی داشته باشد. برای جلوگیری از فرجامی چنین که بد عاقبتی است باید به سیره رسول اعظم الهی، رفتار کنیم که فلسفه بعثت خویش را اکمال مکارم اخلاق می‌داند و بر بهزیستن مدام راه می‌نماید.

آن حضرت بر حسابگری در زندگی و حسابرسی از خویش تأکید دارند و چنین تعلیممان می‌دهند که؛ «اى ابوذر! پیش از آنکه به حسابت برسند، خودت به حساب خود برس، که این کار، حساب فرداى تو را آسان‌تر مى کند؛ و پیش از آنکه تو (و عمل تو) را وزن کنند، خودت را وزن کن و آماده عرضه بزرگ باش، آن روز که تو را عرضه مى کنند و آن روز، هیچ کار پنهانى بر خداوند پوشیده
نمى ماند.» این معاد اندیشی و توجه داشتن به حساب و کتاب فردا، امروز مان را نیکو جهت می‌دهد. مثل مسافری که، چون به فردای سفر می‌اندیشد، زاد و توشه و مایحتاج را فراهم می‌کند.

با این کار نه در راه می‌ماند و نه در مقصد گرفتار می‌شود. دانسته عمل کرده است و دچار زیان ندانسته‌ها نمی‌شود. رسیدن به جایگاهی چنین یک همت بلند و برنامه ریزی‌ می‌طلبد. برنامه‌ای که امروز آدمی را از دیروزش موفق‌تر رقم زند و زمینه فردای موفق‌تر را هم در امروز تحریر کند. این کلام هشدار دهنده و هوشیاری بخش امام کاظم (ع) است که موی را بر بدن راست و قامت را به برخاستن رشید می‌کند که، «مَن استَوی یَوماهُ فَهُو مَغبُون، و مَن کَان آخَر یَومَیه شَرُّهُما فَهُو مَلعُون، و مَن لَم یَعرف الزِّیادَه فِی نَفسِه فَهُو فی نُقصان و مَن کان إلی النُّقصان فَالمَوتُ خَیرٌ لَهُ مِنَ الحَیاه؛ کسی که دو روزش مساوی باشد، مغبون است، و کسی که دومین روزش، بدتر از روز اولش باشد ملعون است، و کسی که در خودش افزایش نبیند در نقصان است، و کسی که در نقصان است مرگ برای او بهتر از زندگی است.»

از این رو بهتر است که اگر امروز بمیرد، نمره منفی اش کمتر از فردا خواهد بود و الا برای پاسخگویی به همین روز‌های گذشته هم یقه اش دست محاسب خواهد افتاد.
آن فرموده نبوی و این حدیث امامت، ما را در برابر یک باید بزرگ قرار می‌دهد؛ باید با حساب و کتاب زندگی کرد. ما نسبت به خود بیش از همه کس و همه چیزمسئولیم. اگر این نسبت را مؤمنانه و عملی تعریف کنیم در عمل به سازندگی نسبت خود با دیگران هم موفق خواهیم بود. به این مهم توجه کنیم..

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->