ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد کریمدادی: چشم انداز ۲۵ ساله در مدیریت آب مشهدمقدس ترسیم شده است فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه‌های سطحی فاصله بگیریم
سرخط خبرها

یکی از رسالت‌های حوزه حقوقی شهرداری مشهد، حفظ حقوق عامه و جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری است

  • کد خبر: ۱۵۲۳۸۸
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
یکی از رسالت‌های حوزه حقوقی شهرداری مشهد، حفظ حقوق عامه و جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری است
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: یکی از رسالت‌های حوزه حقوقی شهرداری، حفظ حقوق عامه و جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری است.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین حسامی در مراسم گرامیداشت روز وکیل مدافع، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهارکرد: گفتمان انقلاب اسلامی در زمانی ظهور کرد که گفتمان‌های لیبرالیستی و مارکسیستی در قرن بیستم حاکم بودند و تفاسیر جهانی و فراگیری درباره عدالت ارائه کرده بودند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با بازسازی مفهوم عدالت بر اساس آموزه‌های اسلامی، گفتمان‌های رقیب را با چالش فکری مواجه ساخت، گفت: سازگاری و پیوند وثیق عدالت با همه مفاهیم اجتماعی، همچون امنیت، آزادی، رفاه، قانون، نظم، توسعه، فناوری، مردم‏سالاری دینی، شایسته‏سالاری، انتخابات و اکثریت، از نوآوری‌های گفتمان انقلاب اسلامی است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهدمقدس افزود: این گفتمان با قرائت خود نشان داد که زندگی شهروندی و شهریاری در دنیای مدرن، تنها بر خمیرمایه عدالت به پویایی، پایایی و نشاط اجتماعی و همچنین پیشرفت مادی و معنوی می‌رسد.

حسامی با بیان اینکه از نمونه‌های بارز عدالت در گفتمان انقلاب اسلامی و امامین انقلاب، موضوع واسپاری امور مردم به خودشان یا همان مردم‌سالاری دینی است، تصریح کرد: نگین انگشتری این مفهوم، شورا‌های اسلامی و مدیریت‌های شهری هستند که از مردم، با مردم و برای مردم به فعالیت می‌پردازند.

وی گفت: یکی از کاربردی‌ترین سازمان‌های عمومی – به ویژه در کلانشهر‌ها – که نقش و اثر ملموسی در زندگی روزمره مردم دارد، شهرداری‌ها هستند؛ بخش اعظمی از شهروندان، به دلایل و نیاز‌های گوناگونی به شهرداری‌ها مراجعه می‌کنند که البته گاهی نیز، با نارضایتی مواجه هستند.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: حجم و دامنه گسترده فعالیت‌های شهرداری‌ها، عدم تطابق قوانین با نیاز‌های روزآمد و روش‌های سنتی، در پاسخگویی به نیاز‌های شهروندان، از عمده دلایل این نارضایتی‌ها هستند.

وی با بیان اینکه یک دلیل عمده در مسائل حقوقی شورا‌های اسلامی شهر، موضوع نارسائی قوانین و لزوم تنقیه آن‌هاست، اظهارکرد: در این زمینه باید اقدامات گسترده و اساسی صورت گیرد؛ در غیر این صورت، با وجود تمایل دولت‌های مرکزی به مداخله هرچه بیشتر در امور دولت‌های محلی، موجبات عدم کارآمدی نهاد محلی بیشتر خواهد شد و نتیجه‌ای جز نارسائی و نارضایتی مردم را در پیش نخواهد داشت.

حسامی گفت: قوانین قدیمی، ناسخ و منسوخ‌های بی‌شمار، تناقض قوانین و مقررات با یکدیگر و مسیر طولانی حل مسائل قانونی از طریق نهاد‌های قانون‌گذار ملی، مسئله اساسی در نظام قوانین حقوقی است که باید برای حل آن‌ها کوشید.

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: از موضوعات کلیدی دیگر، مبحث آموزش‌های حقوقی و افزایش سطح دانش و نگرش سرمایه‌های انسانی شهرداری‌ها، نسبت به موضوعات قانونی است.

حسامی گفت: در صورتی که نگرش به قانون و آگاهی و علم به قانون در میان بدنه تخصصی و کارشناسی و مدیران میانی تا ارشد مدیریت شهری، افزایش یابد، در ابتدای قرارداد‌ها و تعهدات، از بسیاری از تبعات بعدی پیشگیری خواهد شد و شاهد کاهش مراجعه به محاکم قضایی و اطاله دادرسی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که حائز اهمیت است، موضوع پیشگیری از جرم و نقش مدیریت شهری و سیاست‌گذاران ملی و محلی مدیریت شهری، در سیاست‌های پیشگیرانه از وقوع جرم است؛ طراحی و جانمایی ساختمان‌ها، توجه به مبلمان شهری و پارک‌های عمومی، ایجاد تفرجگاه‌های عمومی در اراضی جنگلی خارج از شهرها، تعیین حریم روستا‌ها و اجرای طرح‌های هادی برای جلوگیری از تعرض به اراضی زراعی و باغ‌ها، تعیین حریم و مشخص نمودن محدوده اراضی ملی با تابلو‌های هشداردهنده، گسترش فضا‌های ورزشی و مدیریت بر اماکن ورزشی به نحو غیرانتفاعی، برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی با نگاهی فراتر از پر کردن اوقات فراغت، همه و همه، از جمله اقداماتی است که بر عهده متولیان مرتبط با مدیریت شهری قرار داشته و اجرای صحیح آن می‌تواند نقش موثری در کاهش جرم ایفاء نماید.

حسامی گفت: تلاش در جهت پیشگیری از جرایم، منحصراً در حوزه اختیارات قوه قضائیه نبوده و سایر دستگاه‌های دولتی از جمله شهرداری‌ها، مدیریت جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آموزش و پرورش، تربیت بدنی و ... بعنوان نهاد‌های دولتی ذی‌مدخل در امر مدیریت شهری می‎‌توانند نقش موثر و سازنده‌ای را ایفاء نمایند.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: عملکرد شهرداری‌ها در ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین شهر‌ها و برنامه‌ریزی در جهت پیشگیری از تشکیل اینگونه محلات، موجب جلوگیری از تجمع بخش اعظمی از مجرمین و عدم ظهور قابلیت‌های فردی مجرمین بالقوه در نتیجه اثرپذیری از محیط اجتماعی است.

حسامی تصریح کرد: همچنین نقش شهرداری‌ها در پیشگیری از جرایم تصرف عدوانی و انتقال مال غیر از طریق تسهیل صدور مجوز دیوارکشی در اراضی خصوصی و دولتی، قابل توجه است؛ توجه به طراحی فضا‌های عمومی همچون پارک‌ها و در نظر گرفتن آداب و رسوم و شعائر مذهبی نیز از این مهم بی‌بهره نیست.

وی گفت: موضوع کلیدی دیگر، حفظ حقوق عامه و جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری است؛ رسالت امروز وکلای متخصص، ارزشمند و خبره شهرداری مشهد، تلاش برای جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری و تلاش‌های سرمایه‌های انسانی خدوم شهرداری است که تا کنون نیز همت بی بدیلی در این خصوص صورت گرفته و امید است با تعاملات بهتر مدیریت شهری و سایر نهاد‌های ذی مدخل، خصوصاً نهاد محترم قضایی، شاهد پیشرفت روزافزون و اعتلای مدیریت شهری در نظام مقدس اسلامی ایران باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->