اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سرپرست وزارت صنعت طالبان: به دنبال افزایش مبادلات تجاری با ایران هستیم

  • کد خبر: ۱۵۴۵۸۳
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
سرپرست وزارت صنعت طالبان: به دنبال افزایش مبادلات تجاری با ایران هستیم
سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: به دنبال توسعه و افزایش مبادلات تجاری با ایران هستیم و تلاش ما بر این است که فعالیت‌های اقتصادی مشترک داشته باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نورالدین عزیزی، شنبه شب ۲۰ اسفند در نشست با استاندار خراسان جنوبی در بیرجند اظهار کرد: مهم‌ترین هدف از سفر به جمهوری اسلامی ایران بررسی وضعیت بنادر تجاری مشترک بین ایران و افغانستان است و در همین راستا در ادامه از بندر نیمروز بازدید کرده و سفری هم به چابهار خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم ترانزیت ایران و افغانستان به چند برابر افزایش یابد، تصریح کرد:  به دنبال سهولت روابط تجاری بین افغانستان و جمهوری اسلامی ایران هستیم.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان به بازدید خود از بازارچه مرزی یزدان در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این بازارچه یک بندر تجاری تاریخی است که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و اگر احیا شود، فشار تجاری از روی بندر اسلام قلعه کاهش پیدا می‌کند.

به گفته وی؛ در حال حاضر سه هزار کامیون در انتظار بارگیری به افغانستان هستند که باید فشار از روی بندر اسلام‌ قلعه (به سمت مرز دوغارون خراسان رضوی) را به هر طریقی کم کنیم و در این خصوص بهترین گزینه بازارچه یزدان است.

عزیزی با بیان اینکه به گاز، برق و انرژی در افغانستان نیاز داریم، تحقق این مهم در چند نقطه را تقاضا کرد و گفت: تلاش ما بر این است که فعالیت‌های اقتصادی مشترک با ایران داشته باشیم تا فشار اقتصادی که بابت مهاجرت مهاجران افغانستانی به ایران تحمیل می‌شود، کاهش یابد.

وی با اظهار امیدواری درخصوص توسعه تجارت و برنامه‌های اقتصادی خوب بین دو کشور، از همه دست‌اندرکارانی که در زمینه مهاجران افغانی به ویژه تحصیل آنها زحمت می‌کشند و حق برادری به جا آورده‌اند سپاسگزاری کرد.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: در استان خراسان رضوی متعهد شدیم مرز دوغارون ۲۴ ساعته شود و در قدم دوم قصد داریم بندر فراه (مجاور خراسان جنوبی) و در قدم سوم بندر نیمروز (همسایگی سیستان و بلوچستان) را هم ۲۴ ساعته کنیم و این کار مرحله به مرحله دنبال خواهد شد.

به گفته وی؛ مردم ما در روستای کلاته نظر مشکلاتی داشتند که در صورت ارائه برنامه توسط دولت جمهوری اسلامی ایران ما هم همراهی لازم را خواهیم داشت تا در زمینه تأمین برق این روستا اقدامات خوبی صورت گیرد.

عزیزی با بیان اینکه در زمینه درمان بیماران افغانستانی به اندازه‌ای که در ایران ظرفیت وجود دارد اعلام آمادگی می کنیم، گفت: در دست احداث بودن بیمارستان شهرستان زیرکوه اقدام خوبی است چرا که برخی از بیماران ما برای درمان به هندوستان و پاکستان می‌روند که با وجود ظرفیت در این منطقه تلاش خواهیم کرد مسیری را برای درمان بیماران فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران همیشه در شرایط اشغال افغانستان همراه مردم این کشور بوده، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران میزبان میلیون‌ها انسان مهاجر و هزاران انسان مجاهد و پذیرای بیماران افغانستانی و محصلین این کشور است که جای تشکر دارد.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان بیان کرد: ما از اینکه هم مرز، همزبان، هم فرهنگ، هم دین، برادر و در همسایگی کشور اسلامی بزرگ ایران هستیم، افتخار می‌کنیم.

عزیزی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری کشورش، افغانستان را کشوری بی‌نیاز و غنی خواند که روی گنج‌های مختلف نشسته، اظهار کرد: در سه استان کشور افغانستان ذخایر زیادی از ماده معدنی لیتیوم داریم که به گفته متخصصان افغانستانی و آمریکایی در سایر استان‌ها نیز بالاتر از ظرفیت مس جزیره عرب و سایر مناطق جهان است، از طرفی ضرورت و نیاز جهان به لیتیوم را همه می‌دانند و احساس نیاز به لیتیوم در کشور افغانستان و در جهان روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در راستای فعالیت با کشورهای همسایه از جمله ایران که در همسایگی و همجواری افغانستان است و از طرفی کشوری مستعد بوده و در بخش فناوری معدن ظرفیت بالایی دارد، درخواست داریم با توجه به ظرفیت معدنی که در افغانستان وجود دارد و با شرایط امنیتی که در افغانستان مهیاست، ورود پیدا کند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان ادامه داد: با توجه شرایط و فناوری کشور ایران در زمینه فرآوری مواد معدنی، تقاضا داریم در حوزهفرآوری مواد معدنی افغانستان اقدام شود.

وی با اشاره به بازدید خود از معدن سنگان خراسان رضوی افزود: اقدامات بسیار خوبی در راستای فرآوری مواد معدنی انجام شده که خوشحال کننده است و به گفته متخصصان، چند برابر ظرفیت سنگ آهنی که در سنگان وجود دارد، در کشور افغانستان موجود است.

عزیزی با تأکید بر اینکه درخواست ما این است که در راستای استحکام و تقویت روابط بین دو کشور در قدم اول مسایل بسیار بزرگ را دنبال کنیم، خاطرنشان کرد: در این خصوص از جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی درخواست داریم در بخش آهن، مس، لیتیوم و سایر مواد معدنی افغانستان ورود و سرمایه‌گذاری کنند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان افزود: ما به دنبال این هستیم که بحث‌ها و گفت و شنودهایی با متخصصان، تجار و شرکت‌های بزرگ ایران داشته باشیم تا بتوانیم افغانستان را از حالتی که وجود دارد به سمت توسعه ببریم.

عزیزی بیان کرد: در ادامه رایزنی‌های قبلی مسئولان جمهوری اسلامی ایران به خصوص وزیر جهاد کشاورزی که به دنبال کشت فراسرزمینی در افغانستان بودند درخصوص این پیشنهاد، ما تبادل نظرهایی را با ادارات متولی افغانستان داشتیم که مورد استقبال قرار گرفت.

وی گفت: ۵۰۰ هزار هکتار زمین متعلق به دولت اسلامی افغانستان داریم که در زمینه کشت فراسرزمینی می‌توانیم برنامه‌های خوبی را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

منافع مشترک تجاری و اقتصادی با افغانستان دنبال می‌شود

سلمان اسحاقی، نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نگاه دولت سیزدهم و نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی، توجه به منافع مشترک ایران و افغانستان در روابط تجاری و اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: به همان اندازه که صادرات به افغانستان را در نظر داریم به واردات از این کشور هم باید توجه داشته باشیم تا ملت‌های ایران و افغانستان از مزایای آن بهره‌مند شوند.

اسحاقی با اشاره به تفرقه‌افکنی های دشمنان بین ایران و افغانستان گفت: افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با در نظر گرفتن منافع مشترک بین دو کشور باعث شکست دشمنان می‌شود.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به عنوان عضو هیئت رئیسه گروه پارلمانی دوستی ایران و افغانستان حامل ابلاغ سلام رئیس مجلس به شما و ملت افغانستان هستم.

وی افزود: تحولات اساسی در بخش صنعت و تجارت افغانستان و اینکه فقط از واردات به افغانستان صحبت نمی‌شود و ظرفیت‌های صادراتی این کشور هم فعال شده را شاهد هستیم. 

اسحاقی گفت: سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان در دیدارهای مختلف با تجار و فعالان اقتصادی به معادن توجه ویژه داشته و خراسان جنوبی به عنوان بهشت معادن ایران معروف است.

وی اظهار کرد: امروز شاهد هستیم که در نزدیکی مرز یزدان و در شهرستان قاینات بزرگترین مجتمع فولاد و کارخانه سیمان مستقر است که ظرفیت خوبی برای فرآوری مواد معدنی افغانستان محسوب می‌شود.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: در دولت سیزدهم شاهد پیشرفت ۸۰ درصدی طرح گازرسانی به روستای کلاته نظر افغانستان هستیم و این موضوع برای ما مهم است که هرچه سریعتر گازرسانی به کلاته نظر انجام شود و دهه فجر امسال شاهد گازرسانی به پایانه مرزی یزدان بودیم.

وی با اشاره به اینکه زمانی دو میلیون نفر از مرز یزدان ارتزاق می‌کردند، اظهار داشت: شاهد حضور اولین هیئت عالی‌رتبه بعد از استقرار دولت اسلامی افغانستان در ایران هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک از ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی بیشتر استفاده کنیم.

اسحاقی بیان کرد: با حضور در بازارچه یزدان نشان دادید همانگونه که منافع ملت افغانستان برای شما مهم است منافع ملت ایران هم اهمیت دارد لذا امید است در آینده نزدیک به برکت ماه مبارک رمضان و ایام عید فطر پایانه مرزی یزدان به عنوان یک رویداد تاریخی به صورت رسمی بازگشایی شود.

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به دیدار سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان با وزیر جهاد کشاورزی کشورمان گفت: در این دیدار مقرر شد نمایشگاه توانمندی‌های کشور افغانستان در حوزه کشاورزی در ایران و بیرجند برگزار شود که ما به دنبال راه‌اندازی آن هستیم.

وی با بیان اینکه در استان فراه افغانستان محصول چغندر قند کشت می‌شود اظهار کرد: ما در خراسان جنوبی کارخانه چغندر قند داریم که می‌توانیم نسبت به فرآوری محصول افغانستان اقدام کنیم.

جعفری به وجود کارخانه تولید خوراک دام و طیور در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: محصول خام خوراک دام و طیور در افغانستان وجود دارد اما امکان تبدیل آن نیست که ما می‌توانیم مواد اولیه را از افغانستان بگیریم تبدیل به کنسانتره کنیم و مجدد به کشور افغانستان برای تولید مرغ صادر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اعلام اینکه امکان صادرات مرغ به افغانستان وجود دارد، افزود: در زمینه آرد هم با توجه به واردات گندم از تاجیکستان به افغانستان و وجود کارخانه آرد در خراسان جنوبی امکان تبدیل گندم به آرد را برای کشور افغانستان داریم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->