صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد
سرخط خبرها

هشدار مجلس نمایندگان آمریکا به بلینکن درباره خروج فاجعه بار از افغانستان

  • کد خبر: ۱۵۴۹۰۱
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
هشدار مجلس نمایندگان آمریکا به بلینکن درباره خروج فاجعه بار از افغانستان
مایک مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس، خواستار دریافت اسناد وزارت خارجه در مورد خروج «فاجعه‌بار» از افغانستان شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مایک مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که در حال گفت‌وگو با مقام‌های وزارت خارجه آمریکا برای دریافت این اسناد است.

مک‌کال هشدار داد که اگر وزارت خارجه با درخواست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان برای دریافت اسناد پیش از شهادت آنتونی بلینکن در این کمیته موافقت نکند، احضاریه صادر خواهد شد. 

او گفت: «نخستین جلسه استماع علنی بود که از زمان سقوط افغانستان داشتیم. من قصد دارم این تحقیقات را پیش ببرم.»

او افزود که وزارت خارجه آمریکا تاکنون با درخواست ارائه اسناد مربوطه به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، موافقت نکرده است.

مک کال گفت: «با وزیر [خارجه] ملاقات کردم و گفت‌وگوی بسیار صمیمانه‌ای داشتیم. همکاری همیشه کلیدی است، اما آن‌ها همکاری نمی‌کنند. اگر او تا ۲۳ مارس که شهادت می‌دهد، نتواند در زمینه درخواست من برای ارائه اسناد همکاری کند، آماده‌ام که احضاریه صادر کنم.»

ایالات متحده آمریکا در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ به دو دهه حضور نظامی خود در افغانستان پایان داد و از این کشور خارج شد. حکومت افغانستان که از حمایت واشنگتن و غرب برخوردار بود، در ۱۵ اوت همین سال به دست طالبان سرنگون شد و هزاران تن از شهروندان افغانستان برای فرار از حکومت طالبان به فرودگاه کابل هجوم بردند و روند خروج شهروندان آمریکایی و همکاران افغان آنان با آشفتگی زیاد دنبال شد. 

بسیاری از شهروندان افغانستان، بدون سابقه همکاری با نظامیان آمریکایی و مدارک لازم در این زمینه، توانستند با استفاده از بی‌نظمی حاکم بر فرودگاه کابل و روند خروج، سوار هواپیماهای نظامی شوند. این در حالی است که شمار زیادی از شهروندان افغانستان که مستقیم یا غیرمستقیم با نیروهای آمریکایی همکاری داشتند، نتوانستند از کشور خارج شوند و در معرض بازداشت، شکنجه و مرگ به دست طالبان قرار دارند. 

خروج نظامی واشنگتن از افغانستان و حاکم شدن طالبان پس از دو دهه جنگ و کشتار، با موج انتقاد شدید افغان‌ها نیز مواجه شده است.

خروج آشفته آمریکا از افغانستان، بر اعتبار بین‌المللی ایالات متحده نیز تاثیر منفی گذاشته است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->