خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی + فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان برای رئیس جمهور شهید «شهرام حقیقت‌دوست» پلیس شد تسلیت مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برای شهادت رئیس‌جمهور واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + عکس ویژه برنامه «شهید جمهور» درشبکه افق + زمان پخش استوری محمد معتمدی در پی شهادت آیت الله رئیسی + عکس سید جواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد تسلیت ابراهیم تاتلیس به مردم ایران «میلاد هارونی» اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی را منتشر کرد | خادم الرضای مردم +صوت
سرخط خبرها

درس‌نامه جلوه‌های جاوید

  • کد خبر: ۱۵۷۳۵۹
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
درس‌نامه جلوه‌های جاوید
دعای سحر یکی از زیباترین ادعیه شیعه است، در این دعا در ۲۲بخش یا فقره، از ۲۲کمال یا صفت خداوند نام برده شده است.

کاش از اهل دعا بودیم. کاش توفیق توجه به آن ذات بی‌نقص را داشتیم. کاش در اوقات خاص می‌توانستیم دست به دعا برداریم و از دل، یاا... بگوییم که خدا می‌داند پژواک این یاا... گفتن‌ها در زندگی ما زیبایی و کمال است، آرامش و لبخند است. دعای سحر یکی از زیباترین ادعیه شیعه است، در این دعا در ۲۲بخش یا فقره، از ۲۲کمال یا صفت خداوند نام برده شده است و خواننده دعا با خواندن خداوند با این نام‌ها و صفات به دنبال انعکاس این زیبایی در زندگی خود است و به دنبال متصف‌شدن به آن صفت به اندازه مرتبه وجودی خود است.

در واقع در این دعای زیبا، بنده بهره‌مندشدن از این صفات زیبا را می‌خواهد که همین موضوع یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دعاست که در واقع دعای سحر کارخانه انسان‌سازی است، قدمی برای رنگ خدا گرفتن است، درس‌نامه‌ای برای تحصیل جلوه‌های جاوید است. در فقره۱۵ این دعای زیبا، صحبت از شرافت است: اللهم إنّی أسألک من شرفک بأشرفه؛ وکلّ شرفک شریف. اللهم إنّی أسألک بشرفک کلّه.

خدایا، از تو درخواست می‌کنم به‌حق شریف‌ترین مرتبه از شرفت و همه مراتب شرف تو شریف است، خدایا از تو درخواست می‌کنم به‌حق همه مراتب شرفت. در واقع در این فقره بنده از آن ذات اشرف درخواست می‌کند که تقرب به خود را برای او مایه شرافت قرار بدهد و از دریای مواج شرافت خویش او را بهره‌مند گرداند. امام خمینی (ره) در شرح خود در این بخش به‌معنای فلسفی شرف و شریف اشاره می‌کنند که در حکمت و فلسفه، در واقع وجود به‌معنای واقعی آن خیر و شریف است و عدم، شرّ است؛ یعنی نقص‌ها و کاستی‌هاست که شرافت‌ها را از بین می‌برد و خدای تعالی که هر نقص و کاستی از ذات پاک او دور است در بالاترین مرتبه از شرافت است.

وقتی وجود او در نظر ما دارنده بالاترین شرافت‌ها شد، توجه به او می‌شود مایه شرافت، ایمان به او می‌شود مایه شرافت، پیروی دستورات او می‌شود شرافت و تقرب به او بالارفتن در مراتب شرافت خواهد بود. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «لا شرَفَ أعلى مِنَ الإسلامِ. نهج البلاغه، حکمه۳۷۱ هیچ شرافتى بالاتر از اسلام نیست.» و عبادت خداوند است که بسته به درجات اخلاق، برای انسان مایه شرف خواهد بود که امام صادق (ع) فرمودند: شَرَفُ المُؤمِنِ صَلاتُهُ باللَّیلِ شرافت مؤمن، نماز شب اوست؛ و بدون‌شک این شرافت در رفتار انسان است که به چشم همگان می‌آید آنجا که رعایت اخلاق دینی سرچشمه این شرف‌ها و شرافت‌هاست.

علی (ع) فرمودند: أفضَلُ الشَّرَفِ کَفُّ الأذى، و بَذلُ الإحسانِ. غرر الحکم برترین شرافت، دست از آزار کشیدن و گسترش نیکویى است. خداوند عزیز به ما کمک کند که در سایه خواندن این ادعیه شریف و تقویت ایمان و اخلاق، بتوانیم در زندگی دنیا، اجراکننده این درس‌های شرافت و عزتمند باشیم، ان‌شاءا....

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->