تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

۷۷ درصد تماس مزاحمت و اشتباهی به آتش نشانی در نوروز!

  • کد خبر: ۱۵۸۰۸۴
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
۷۷ درصد تماس مزاحمت و اشتباهی به آتش نشانی در نوروز!
با سرجمع شدن آمار حوادث نوروزی در حوزه آتش‌­نشانی مشهد مشخص شد که تنها ۲.۶ درصد تماس‌­ها منجر به عملیات شده است.

محمدجواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ از بیست‌و‌نهم اسفند تا پایان سیزده‌به‌در بیش از ۳۴ هزار نفر با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی مشهد تماس گرفتند. یکی برای خاموشی آتش خودرواش در بولوار مدرس کمک خواست و دیگری برای خاموشی درختان آتش گرفته مقابل خانه‌اش در بولوار شاهنامه، نجاتگران آتش‌نشانی نیز با استرس و سختی خود را به محل رساندند، اما نه خودرو سوخته‌ای دیده شد و نه درختی در محل وجود داشت که بخواهد آتش بگیرد.

ماجرای غم‌انگیز مزاحمت‌های بی‌انت‌ها برای آتش‌نشانی اگر با تماس‌های اشتباهی شهروندان که به جای اتفاقات آب، اورژانس و... با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته‌اند، جمع بشود، به عدد ۷۷/۷ درصدی می‌رسد، یا به عبارتی بیش از ۲۶ هزار تماس دروغین که توان عملیاتی آتش‌نشانی را تضعیف می‌کند و ممکن است شهروندی در حادثه واقعی گرفتار شود و آتش‌نشانان نتوانند به‌موقع خود را به محل برسانند.

۳۴ هزار تماس با آتش‌نشانی

نوروز امسال هم آتش‌نشانان با توان صددرصدی مراقب بودند تا مبادا حادثه‌ای در مشهد رخ بدهد و شهروندی آسیب ببیند، فعالیتی که همه‌ساله نجاتگران آتش‌نشانی را از سر سفره هفت‌سین و کنار خانواده بودنشان منع می‌کند.

امسال هم حوادث زیادی در این بازه زمانی در شهر رخ داد که با حضور به‌موقع آتش‌نشانان، خوشبختانه هیچ شهروندی در این حوادث جان خود را از دست نداد.
نوروز امسال ۳۴ هزار و ۳۵۱ بار شماره اضطراری ۱۲۵ آتش‌نشانی به صدا درآمد. در این میان کمتر از هزار تماس منجر به عملیات شد و سایر تماس‌ها در چنددسته مزاحمت، اشتباهی، مشاوره و سایر تماس‌ها دسته‌بندی شدند که مزاحمت‌ها و تماس‌های اشتباهی رکورد‌دار تمامی تماس‌ها بودند.

وقوع ۲۶۵ آتش‌سوزی در ۱۴ روز

در چهارده روزی که بیشتر شهروندان تعطیل بودند، آتش‌نشانان برای مهار آتش به نقاط مختلف شهر و حتی حومه مشهد نیز اعزام شدند و ۲۶۵ مورد آتش را خاموش کردند. در همین مدت ۳۴۶ عملیات امداد و نجات نیز انجام شد و در حوزه خدمات ایمنی نیز ۱۲۲ حادثه به‌خیر گذشت.
محبوسی در آسانسور همچون تمام سال بیشترین علت عملیات امداد و نجات بوده است و آتش‌نشانان توانسته‌اند در تعطیلات نوروزی ۴۹۱ شهروند را از دل خطر برهانند.

به طور کلی نوروز امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل، تعطیلات پرحادثه‌تری را در مشهد تجربه کرد. براساس آمار سال گذشته در مجموع ۷۳۳ عملیات در حوزه حوادث مشهد انجام شد که امسال این آمار به ۸۴۵ مورد رسیده است. هر چند در حوزه آتش‌سوزی خوشبختانه هفده‌مورد کمتر از سال گذشته اتفاق افتاد، اما در حوزه خدمات ایمنی عملیات‌ها تقریبا دو برابر بود و عملیات در حوزه امداد و نجات نیز هجده‌مورد بیشتر از سال گذشته اتفاق افتاد.

منطقه ۲، منطقه پرخطر

در چهارده روز ابتدایی سال بیش از چهل‌مورد آتش‌سوزی و بیش از پنجاه‌عملیات امداد و نجات در منطقه ۲ مشهد رخ داد و این منطقه را سرآمد دیگر مناطق شهری در حوزه خطرپذیری و ایمنی کرد. شاید نیاز است که اقدامات فنی لازم در این منطقه بیش از دیگر مناطق انجام شود تا منطقه ایمن‌تری داشته باشیم. البته پس از منطقه ۲ مناطق ۴ و ۳ دارای بیشترین حوادث نوروزی بوده‌اند.

ساعت‌های پرحادثه

یکی از شاخصه‌های مهم در حوزه حوادث مبحث زمان است، یعنی در برخی از ساعات شبانه‌روز حوادث بیشتری در مشهد رخ می‌دهد. در حوادث آتش‌سوزی بر اساس آمار شب‌ها و ساعات بامدادی بیشترین آتش‌سوزی‌ها رخ داده است، ساعت ۲۰ تا ۲۲ ساعتی است که بیشترین عملیات امداد ونجات و همچنین عملیات‌های مربوط به خدمات ایمنی در مشهد رخ داده است.
خوشبختانه در تعطیلات ابتدای سال آسیب خاصی به شهروندان وارد نیامد و ستاد فرماندهی آتش‌نشانی مشهد نیز ۳ هزار و ۳۶ نیرو به همراه هزار و ۴۳ دستگاه وسیله نقلیه آتش‌نشان به محل حوادث اعزام کرد و این‌گونه بود که حوادث نوروزی مشهد ختم به‌خیر شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->