غرب به اوکراین برای حمله به روسیه چراغ سبز نشان داد ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم ​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است هاآرتص: جوانان اسرائیلی در حال ترک اسرائیل هستند ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم آمریکا: همسایگان اسرائیل از عادی سازی روابط سود بسیاری خواهند برد حمایت مجدد ترامپ از جنایات اسرائیل در غزه شهادت ۲۹ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفت و گو کردند حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است شمال عراق از سوی ترکیه بمباران شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مجلس با تغییر شرایط کاندیداهای انتخابات مجلس مخالفت کرد

  • کد خبر: ۱۵۹۳۰۷
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
مجلس با تغییر شرایط کاندیداهای انتخابات مجلس مخالفت کرد
شرایط عمومی و اختصاصی نامزدهای انتخابات با موافقت نمایندگان با حذف کل ماده ۱۲ طرح اصلاح قانون انتخابات، تغییری نکرد.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۸ فروردین ماه) مجلس در جریان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با حذف ماده (۱۲) این طرح به پیشنهاد غلامرضا نوری قزلجه با ۱۱۲ رأی موافق، ۱۰۰ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

غلامرضا نوری قزلجه در توضیح دلایل پیشنهاد حذف کل این ماده گفت: اگر می‌خواهیم قانون انتخابات را اصلاح کنیم باید مسیری را پیش برویم که مشارکت مردم را به دنبال داشته باشد، اما این اصلاحیه‌ای مسیر را محدود‌تر از قبل می‌کند.  

نماینده مردم بستان آباد در مجلس با اشاره به برخی از موارد مطرح شده در این ماده عنوان کرد: در صدر این ماده در شرایط عمومی داوطلبان آمده است که باید اعتقاد به اسلام، التزام به احکام اسلام، اعتقاد به اصل ولایت مطلقه فقیه و التزام عملی به قانون اساسی داشته باشند که تمام این موارد چیزی جز اعتقاد و التزام به آرمان‌های انقلاب و جمهوری اسلامی نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر انفصال از خدمات عمومی دولتی به عنوان محلی برای رد یک کاندیدا مطرح شده است در حالی که ممکن است این موضوع درجات مختلف داشته باشد و صرفاً به دلیل یک شکایت کوچک صورت بگیرد که نباید از این طریق یک داوطلب محروم از ثبت‌نام شود.

نوری قزلجه ادامه داد: در جای دیگر صدور کیفرخواست برای یک فرد را برای منع از حضور در عرصه انتخابات کافی دانسته شده در حالی که ممکن است این فرد بعد از صدور کیفرخواست تبرئه شده باشد و تعداد این موضوعات بسیار زیاد است.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در پایان گفت: در جای دیگری از این ماده سابقه اجرایی ۵ ساله برای داوطلبان ضروری شمرده شده است در حالی که ممکن است یک شخصیت سیاسی، فقیه یا ادیب قصد حضور در عرصه انتخابات را داشته باشد که با توجه به این ماده صرفا باید مدیر یا رئیس جایی بوده باشد.

روح‌اله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس در ادامه در مخالفت با حذف این ماده، آن را به نفع داوطلبان دانست و گفت: در قانون قبلی شرایط داوطلبان به صورت کلی ذکر شده بود که در کمیسیون تلاش کردیم موضوعات به صورت جزئی و شفاف بیان شود.

محمدحسین فرهنگی در ادامه این جلسه به عنوان موافق حذف این ماده بیان داشت: در بخشی از این ماده حداقل سن برای حضور در عرصه داوطلبی انتخابات، ۳۰ سال عنوان شده است و در جای دیگر مقدماتی مثل گذراندن خدمت نظام وظیفه، کارشناسی ارشد با ۵ سال سابقه اجرایی ذکر شده که مجموع این سال‌ها با ۳۰ سال سن تطابق ندارد و به ۳۴ سال می‌رسد.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس همچنین عنوان کرد: در جایی از این ماده برای سوابق تجربی عنوان عمومی و غیرعمومی ذکر شده که عمومی شامل دولتی‌ها می‌شود و غیرعمومی شامل مشاغل خصوصی و حتی فعالان سوپرمارکت و قصابی‌ها نیز می‌شود که با احتساب ۵ سال سابقه امکان ثبت‌نام خواهند داشت.

در ماده ۱۲ حذف شده این طرح آمده بود:

ماده (۲۸) قانون به‌شرح زیر اصلاح می‌شود: ماده ۲۸- نامزد‌های انتخابات باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی زیر باشند:

الف) شرایط عمومی منظور از شرایط عمومی، مواردی است که احراز آن‌ها مبتنی بر ادله و مدارک عینی و قانونی است و فقدان هر یک از شرایط زیر مانع از ثبت نام است: تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

تبصره -اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را دارند و از آن اعراض نکرده‌اند و اتباع ایرانی که اقامت دائم کشور دیگری را دارند و همچنین اشخاص غیر ایرانی که تابعیت ایران را کسب کرده‌اند، از داوطلبی انتخابات محروم می‌باشند. حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام هجری شمسی در هنگام ثبت‌نام

تبصره- ملاک محاسبه سن اشخاص، تاریخ اولیه ثبت‌شده در شناسنامه رسمی است و تغییرات بعدی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به استثنای محاکم قضایی ملاک عمل نمی‌باشد. داشتن حداقل مدرک تحصیلی معتبر در مقطع کارشناسی ارشد یا معادل آن که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه است.

تبصره- هر میزان سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی، فقط معادل یک مقطع تحصیلی برای شرکت در انتخابات مجلس محسوب می‌شود. گواهی معتبر و مورد تأیید بالاترین مقام نهاد یا موسسات مربوط مبنی بر داشتن حداقل پنج سال سابقه مدیریت اجرائی یا آموزشی یا پژوهشی در بخش عمومی یا غیر عمومی در هنگام ثبت‌نام عدم محجوریت نداشتن محکومیت قطعی به جرایم زیر:

 الف) بزه‌های عمدی که مجازات قانونی آن‌ها مشمول محرومیت از حقوق اجتماعی موضوع ماده (۲۵) قانون مجازات اسلامی می‌شوند.

ب) قاچاق انسان، مهمات، اسلحه، مواد مخدر، مواد روانگردان یا پولشویی

 پ) جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور عدم محکومیت قطعی در محاکم کیفری به موارد زیر به عنوان مجازات اصلی، تکمیلی یا جایگزین حبس در زمان ثبت نام:

الف) انفصال از خدمات دولتی و عمومی

 ب) منع از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی

پ) محرومیت از داوطلبی نمایندگی مجلس تبصره - داوطلبانی که به موجب رای محاکم دادگستری مرتکب جرم انتخاباتی شده‌اند، برای یک دوره از ثبت‌نام در اولین انتخابات بعدی مجلس شورای اسلامی محروم می‌شوند، مگر آنکه در سایر قوانین محرومیت بیشتری در نظر گرفته شده باشد.

 فقدان نمایندگی قانونی یا مدیریت عامل یا عضویت در هیئت مدیره یا هیئت رئیسه اشخاص حقوقی که حداقل به یکی از مجازات‌های زیر مطابق مواد (۲۰) و (۲۲) قانون مجازات اسلامی محکوم شده‌اند:

الف) انحلال شخص حقوقی

 ب) مصادره اموال

ج) ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی به طور دایم. داشتن کارت یا گواهی پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم قانونی

تبصره - افرادی که به جهت غیبت از خدمت وظیفه عمومی و با سپری‌شدن مدت زمان مشخص، مشمول پرداخت جریمه خرید خدمت شده‌اند، از ثبت‌نام در انتخابات محروم می‌باشند.

 ب) شرایط اختصاصی شرایط اختصاصی، شرایطی هستند که بر اساس احراز متعارف و نوعی و با بررسی کلیه سوابق، ادله، قرائن و امارات متعارفِ علم آور و اطمینان آور، اثبات می‌شوند.

۱- اعتقاد به اسلام

۲- التزام عملی به احکام اسلام

 ۳- اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران و آرمان‌های انقلاب اسلامی

 ۴- اعتقاد و التزام عملی به اصل ولایت مطلقه فقیه

۵- التزام عملی به قانون اساسی

 ۶- عدم تجاهر به فسق و یا نداشتن شهرت به فساد

 ۷- عدم اعتیاد به مواد مخدر، روانگردان و یا استعمال آن‌ها

۸- داشتن سلامت جسمی و روانی به گونه‌ای که توانایی متعارف انجام وظایف نمایندگی را داشته باشد.

۹- نداشتن عضویت یا وابستگی اداری یا تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها، اشخاص حقوقی و یا همکاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی که علیه منافع و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌نمایند یا غیرقانونی بودن آن‌ها از سوی مراجع ذی‌صلاح اعلام شده است.

تبصره ۱ - داوطلبان نمایندگی اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی صرفاً از شرط اعتقاد به اسلام معاف اند و سایر شرایط قانونی لازم را باید دارا باشند.

 تبصره ۲ - صدور کیفرخواست یا قرار جلب به دادرسی به جرایم موضوع جزء (۶) بند «الف» مانع از ثبت نام است. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->