سرخط خبرها

سب النبی چیست و چه مجازاتی دارد؟

  • کد خبر: ۱۶۲۸۱۵
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
سب النبی چیست و چه مجازاتی دارد؟
سب النبی، به معنای فحاشی یا توهین و اهانت به پیامبر، ائمه معصومین (ع) و حضرت زهرا (ع) است.

به گزارش شهرآرانیوز، پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع)، در دین مبین اسلام و در میان شیعیان، از جایگاه و احترام والا و ویژه‌ای برخوردار هستند و مردم، همواره، از آن ها، به نیکی و بزرگی یاد می‌کنند و از این رو، اهانت نسبت به آن‌ها برای اهل این مسلک، بسیار سخت و ناراحت کننده بوده و به هیچ روی، چنین امری را بر نمی‌تابند.

ارزش و شان پیامبر (ص)، ائمه معصومین (ع) و حضرت زهرا سلام الله علیها، به اندازه‌ای است که در قانون مجازات اسلامی نیز قانون گذار، سب النبی را جرم انگاری نموده و برای توهین به ایشان، مجازات تعیین کرده که مجازات بسیار سنگینی می‌باشد.

سب النبی چیست؟

سب در لغت، به معنی اهانت و دشنام دادن است و اگر کسی این الفاظ را نسبت به پیامبر به کار ببرد، گفته می‌شود سب النبی صورت گرفته است. سب النبی در ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی، به عنوان جرم شناخته شده و قانون گذار، در این ماده، در تعریف آن، مقرر می‌دارد:

"هر کس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم و یا هریک از انبیا عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند، ساب النبی است ... "
تبصره- قذف هر یک از ائمه معصومین علیهم السلام و یا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها یا دشنام به ایشان، در حکم سب نبی است. "

بر اساس این ماده، سب النبی، یعنی، توهین، اهانت یا قذف کردن پیامبر و این عمل، جرم می‌باشد و چنانچه، توهین و اهانت، نسبت به ائمه معصومین (ع) و حضرت زهرا سلام الله علیها، صورت گیرد نیز، در حکم سب النبی است و حکم مجازات توهین به پیامبر (ص) که در ادامه، توضیح خواهیم داد، در این موارد نیز، در خصوص مرتکب، اعمال خواهد شد.

مجازات سب النبی

ارتکاب به جرم سب النبی، مرتکب را با حکم مجازات این جرم، یعنی، حکم مجازات توهین به پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) و حضرت زهرا (س)، روبرو خواهد کرد.

ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی، حکم جرم سب النبی را اعدام می‌داند و حتی، اگر شخصی، نسبت به ائمه اطهار(ع) یا حضرت زهرا(س)، مرتکب قذف یا دشنام، شده باشد نیز، اعدام خواهد شد؛ چراکه توهین به این اشخاص والا مقام نیز در حکم سب النبی بوده و قانون گذار، در تبصره ماده ۲۶۲، به آن، تصریح نموده است.

چنانچه شخصی، از روی اکراه یا غفلت یا سهو، مرتکب دشنام و قذف پیامبر یا ائمه معصوم شود یا زمانی که در حالت مستی و غضب است، بدون توجه به معنای الفاظ، آن‌ها را به کار ببرد و به پیامبر یا ائمه اطهار توهین کرده و آن‌ها را قذف نماید، ساب النبی محسوب نمی‌شود، اما به هر ترتیب، چنین عملی، موجب صدور حکم شلاق تعزیری تا هفتاد و چهار ضربه، در حق مرتکب، خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->