احتمال لغو مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان
سرخط خبرها

اعلام رسمی پایان حضور انگلیس در اتحادیه اروپا

  • کد خبر: ۱۶۴۲۰
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
اعلام رسمی پایان حضور انگلیس در اتحادیه اروپا
دولت انگلیس با اعلام پایان حضور خود در اتحادیه اروپا، رسما از این اتحادیه خارج شد.
به گزارش شهرآرانیوز و به نقل از العربیه، انگلیس جمعه شب به وقت محلی در تاریخ ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ماه) راس ساعت ۲۳: ۰۰ به وقت گرینویچ پس از سه سال و نیم کشمکش و دعوای سیاسی بر سر برگزیت، رسما به کار خود در اتحادیه اروپا پایان داد. همزمان با اعلام برگزیت، هزاران نفر از طرفداران آن در مقابل پارلمان در مرکز لندن تجمع کرده و این اتفاق مهم را در کنار هم جشن گرفتند.  

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به مناسب رخداد برگزیت خطاب به مردم کشورش گفت: «ماموریت ما اکنون وحدت در کشور و پیشروی به سمت جلو است». نخست وزیر انگلیس تاکید کرد که «برگزیت پایان انگلیس نیست، بلکه باز شدن صفحه‌ای جدید در تاریخ این کشور است».

پس از این رویداد تاریخی،  مرحله گذار ۱۱ ماهه از امروز (اول فوریه) تا پایان سال جاری میلادی (۲۱ دسامبر سال ۲۰۲۰)  آغاز شده است و کشور انگلیس در این دوره گذار می‌تواند به عنوان یکی از اعضای بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی بماند، اما طبق قانون، هرگونه طول دادن دوره گذار فراتر از پایان سال ۲۰۲۰ ممنوع است.  انگلیس در دوران گذار پسا برگزیت همچنان در بازار داخلی و اتحادیه گمرکی اروپا باقی خواهد ماند.

همه پرسی برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ برگزار شد که اکثریت مردم به آن رای موافق دادند، اما پس از این همه پرسی دیوید کامرون نخست وزیر اسبق استعفا داده و «ترزا می» به جای او به عنوان رئیس حزب حاکم و نخست وزیر انتخاب شد.

ترزا می‌هم پس از تصدی سمت نخست وزیری، تصمیم خود درباره خروج از اتحادیه اروپا را اعلام کرد و در خصوص برگزیت به توافقاتی با اتحادیه اروپا دست یافت،  اما این توافق با مخالفت پارلمان مواجه شد که در نهایت می‌مجبور به استعفا شد.

پس از استعفای «می» و سر کار آمدن بوریس جانسون، قرار شد برگزیت با موافقت ملکه انگلیس و بدون رای گیری در پارلمان اجرایی شود که این اقدام جنجالی با سر و صدای نمایندگان مواجه شد و جانسون هم پس از شکست در طرح اجرای برگزیت بدون موافقت پارلمان،  خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد که پس از پیروزی در این انتخابات، تکلیف برگزیت مشخص شد.

پارلمان اروپا روز چهارشنبه بالاخره توافق برگزیت را تصویب کرد تا آخرین مانع برای وقوع این سناریو هم برداشته و انگلیس وارد تونلی شود که البته به گفته بسیاری کارشناسان پایان آن مشخص نیست. بسیاری از رسانه‌ها خبر تصویب برگزیت در پارلمان اروپا را  با عنوان  خداحافظی همراه با اشک و حسرت اروپا از انگلیس تیتر زدند.

 اینک انگلیس بعد از سه سال و اندی کشمکش سیاسی غزل خداحافظی از اتحادیه اروپا را خوانده و به عنوان اولین عضو، این تشکل را بعد از ۴۷ سال ترک کرده است.  با این حال، هزاران انگلیسیکه خارج از این کشور زندگی می‌کنند و هزاران شهروند اروپا که در انگلیس به سر می‌برند به روشنی نمی‌دانند دقیقا چه در انتظارشان است.
 
منبع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->