وزیر اقتصاد: رشد سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم مثبت ۶.۴ درصد بود وزیر نفت خبر داد: اختصاص پاداش ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی برای ۱۷ میلیون مشترک گاز وزیر کشور با تأکید بر حق‌الناس‌بودن رأی مردم، از آمادگی برای برگزاری انتخابات خبر داد فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: انتخابات نماد اتحاد ملی است ایران ۱۱ شخص آمریکایی را تحریم کرد اخذ رأی با کارت‌های ملی قدیمی امکان‌پذیر نیست اعتراف رسانه عبری: اسرائیل بدون مبادله اسرا هم جنگ را متوقف می‌کند هشدار اردوغان: جنگ غزه متوقف نشود، همه در معرض خطر خواهند بود آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳) باقری: ۱۲ تیر در تقویم ایران روز افشای حقوق بشر آمریکایی است صهیونیست‌ها حتی به چاه‌های آب غزه هم رحم نکردند فرانسه: خواستار آتش‌بس فوری در غزه هستیم چین: کشته‌شدن صدها امدادرسان در غزه بی‌سابقه است حمله پهپادی عربستان به خاک یمن (۱۲ تیر ۱۴۰۳) نتانیاهو مخالفان و معترضان خیابانی‌ را دادگاهی می‌کند «پوتین» با «محمد مخبر» و «اردوغان» دیدار می‌کند جزئیات کمک نظامی ۲.۳ میلیارد دلاری جدید آمریکا به اوکراین حمله راکتی حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳) قالیباف: مشکلات کشور جز با پیوندحوزه ودانشگاه حل نمی‌شود
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

پیش بینی رشد ۵۱ درصد نرخ باروری در برنامه هفتم توسعه

  • کد خبر: ۱۶۵۲۵۰
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
پیش بینی رشد ۵۱ درصد نرخ باروری در برنامه هفتم توسعه
لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی سازمان برنامه و بودجه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. در این برنامه پنجساله فصلی تحت عنوان «جمعیت و خانواده» وجود دارد که در این گزارش به بررسی بخش‌هایی از آن می‌پردازیم.

به گزارش شهرآرانیوز، تازه‌ترین آمار‌ها از وضعیت نرخ رشد جمعیت در ایران خبر از بسته شدن پنجره جمعیت در کشور می‌دهد. بحرانی که در سالیان آینده می‌تواند با بحران کهنسالی در ایران همراه شود و تبعات منفی اقتصادی و اجتماعی زیادی را برایمان به همراه داشته باشد.

در تازه‌ترین آمار‌ها اعلام شده است که ایران پایین‌ترین نرخ باروری را در میان ۲۶ کشور اسلامی دارد. نرخ باروری در ایران اکنون بدون احتساب اتباع خارجی ۱.۶۵ است و با احتساب اتباع خارجی ۱.۷۴ است.

در برنامه پنج ساله هفتم توسعه پیش بینی شده است که نرخ باروری در کشور سالانه ۱۰ درصد رشد کند و در پایان برنامه به ۲.۵ برسد. منظور از نرخ باروری نرخ باروری کل یا نرخ فرزندآوری (Total fertility rate)، میانگین تعداد فرزندانی است که به ازای هر زن ۱۵ تا ۴۹ سال متولد شده است.

در این برنامه راهکار‌هایی برای افزایش نرخ باروری پیش بینی شده است. رشد سالیانه ازدواج و موالید- کاهش سالیانه سقط جنین و ناباروری- کاهش میانگین سن ازدواج - کاهش فاصله بین تولید فرزندان- کاهش فاصله تولد فرزند اول از ازدواج و نیز مدیریت مهاجرت داخلی و خارجی از جمله مواردی است که در این قانون به آن‌ها اشاره شده است.

در ماده  ۱۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه نوشته شده است: «دولت مکلف است در اجرای بند ۱۶ سیاست‌های کلی برنامه پنجساله هفتم، جهت اجرای کامل قانون حمایت از خانواه و جوانی جمعیت، منابع لازم را با رعایت ماده ۷۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر اساس تقسیم کار ملی توسط ستاد ملی جمعیت در برنامه سالیانه و بودجه سنواتی دستگاه‌های ذیربط تامین و برنامه‌های خود را به گونه‌ای تدوین نماید که با رشد سالیانه ازدواج و موالید و کاهش سالیانه سقط جنین و ناباروری و میانگین سن ازدواج و فاصله بین تولید فرزندان و فاصله تولد فرزند اول از ازدواج و نیز مدیریت مهاجرت داخلی و خارجی به طور میانگین نرخ باروری با حداقل رشد سالانه ۱۰ درصد به هدف حداقل نرخ باروری ۲.۵ در پایان برنامه پنج ساله هفتم برسد.».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->